Hur bra är Freeride bindningar?

patjo

Ny medlem
Tjena! Ska köpa ett par lite bredare lagg i år och funderar på freeride bindningar, randoné (eller hur det nu stavas). Vad tror ni om det egentligen? Hur bra är Duke? Fritschi? Vilka ska man välja. Skidan är runt 185, och midja från 95 och uppåt, har inte bestämt ännu.
Tacksam för hjälp! Nu är det fan mig inte lång kvar till snön!! /Patjo

Beror på hur hårt du ska åka, av de du nämner är Duke ett givet val. Duke är ju en alpinbindning med gåfunktion, de andra två är turbindningar med uppbiffad fjäder.

Kör på trekkers och ordentliga grejer istället.

hårt och fort som alltid ;).. Mest offpist (oväntat) men givetvis ska bindningarna funka bra i pisten i hög fart också. Det är väl inget problem? (Hoppa gör jag inte speciellt mycket. )

Trekkers, förlåt okunskapen, men är det är märke? eller är det den alternativa metoden till alpinbidning med gåfunktion. Dvs den som man sätter i något i den vanliga bindningen? Har hört att denna metod är jävligt jobbig, du kan varken gå rakt upp eller skråa, att pjäxan bara rammlar ur osv. Något du känner till?

Självklart, att jag ens fråga ;)

Trekkers är mycket riktigt en "bindning i bindningen", har inte direkt hårdtestat några men jag känner att det är det enda riktigt vettiga alternativet just nu. Duken är nästan, nästan det optimala, saknar lite prylar såsom t.ex. skarjärn och det är ju fortfarande en del plast i den, dessutom ny och inte riktigt "inkörd".

Förmodligen är det (duke) en riktigt kick-ass-bindning men jag väntar en säsong till innan jag har den som standardbindning. Gammal är fortfarande äldst så jag fortsätter på salomons 916, dock i ny tappning, några gram lättare.

Det är ju upp till hur mycket du kommer tura?

börjar visst jobba om 5.5 timmar.. usch...

skuttar in imöra igen.

God natt

Senast ändrad:
Du ska The Duke ;) Finns inga alternativ till den om du skall ha en bindning till allt....

//H

Trekkers är värre än herpes! (Har visserligen bara provat trekkers...)
Du trampar ur dem, de väger massor, de är krångligt, de tar en massa plats. Enda fördelen är att du får åka på riktiga bindningar utför!

Nej, dukes är det enda rätta tror jag. Jag kommer bränna mina trekkers på bål och köpa dukes i vinter i.a.f...

Jag har turat en del med trekkers och även om det självklart är långt ifrån optimalt, kanske framförallt viktmässigt, så tycker jag att det funkar helt ok. För mig ramlade dom aldrig ur bindningen (använde salomon 977eq-bindningar).

Mycket bra att börja gå på tur med dessa, om man bara har ett par skidor och kanske inte har så stor lust att köpa ett par dedikerade turskidor på direkten utan att egentligen veta om man faktiskt gillar att gå på tur.

Dock är trekkers med look-bindnignar och raceboots, kombinerat med en ganska platt tur inte att rekommendera. Denna kombo funkar dock hyfsat så länge turen är kort och brant.

Trekkers är riktigt bajs! Men det är även det enda alternativet om man vill börja tura och som sagt inte har pengar/lust att köpa ett par dedikerade turarskidor.
Dom kränger..det krävs en hel del meckande för att dom ska sitta hyffsat bra. Fungerar precis as dåligt till mina look bindningar!
Har trampat ur ett par gånger, samtliga vid skråning. Man är precis livrädd hela tiden då.
Tacka vet jag dukes som det blir den här säsongen!

Ville bara sprida mitt hat till trekkers i den här tråden ;)

Edit:
Har nog ett par trekker till salu ;)

Senast ändrad:
Som sagt... trekkers med look är ingen höjdare!

Och jag kan hålla med om att dom är riktigt kassa på skrå i hård eller halkig snö... Rätt svårt att få i kanten eftersom det är så dålig vridstyvhet i trekkerna.

Dock är inte heller Naxos tex så bra på detta tycker jag..

När dom är nya, ja... sen blir dom rätt sladdriga i den där tredelade(?) leden där framme..

Upplevde jag det som iallafall. Kan berott på att skidorna var skit också, mjukare än överkokta nudlar och absolut ingen vridstyvhet.

De mest vridstyva turbindningar man kan ha är nog dynafit. Synd man inte har råd att köpa ett helt kitt..

Min erfarenhet av naxo, Fritschi och salomon+trekker, jag jämför bara neråtprestanda uppåt vet alla att trekkers är bajs o de andra lite bättre.

Naxon är jävligt instabil, högt byggmått men går att åka på. Fjädrarna i den är väldigt slappa, en som normalt vill köra på 6 får skruva den åtminstone till 9 innan skidan slutar att spontanlossna från fötterna. kör du normalt på 9-10 vet jag inte riktigt hur det ska gå...

Fritschi är som att ta på skidorna på fel håll, nästan oåkbart nerför på hårdare underlag, men i offpist är det väl ok, känns betydligt stabilare än naxon, känns aaaaningen lägre men det är kanske inte så utan bara känslan jag fick av dem.

Salomon+trekker är utom tävlan nerför men 2,4kilo extra i ryggsäcken så där är problemet på vägen upp,

Skulle jag köpt bindning så hade jag inte ens funderat utan köpt en duke alternativt tagit skiten med trekkers, de andra är för dåliga på hårt underlag.

karln sa:
Min erfarenhet av naxo, Fritschi och salomon+trekker, jag jämför bara neråtprestanda uppåt vet alla att trekkers är bajs o de andra lite bättre.

Naxon är jävligt instabil, högt byggmått men går att åka på. Fjädrarna i den är väldigt slappa, en som normalt vill köra på 6 får skruva den åtminstone till 9 innan skidan slutar att spontanlossna från fötterna. kör du normalt på 9-10 vet jag inte riktigt hur det ska gå...

Fritschi är som att ta på skidorna på fel håll, nästan oåkbart nerför på hårdare underlag, men i offpist är det väl ok, känns betydligt stabilare än naxon, känns aaaaningen lägre men det är kanske inte så utan bara känslan jag fick av dem.

Salomon+trekker är utom tävlan nerför men 2,4kilo extra i ryggsäcken så där är problemet på vägen upp,

Skulle jag köpt bindning så hade jag inte ens funderat utan köpt en duke alternativt tagit skiten med trekkers, de andra är för dåliga på hårt underlag.
Nu antar jag att du menar de naxos som frida hade? Erik hade inga problem med sina N21or iaf. Han tyckte man tom fick lite bättre drag i pist bara för att dom va just upphöjda. Så att dom skulle vara ovridstyva tror jag inte.

Röv... där försvann ett fint inlägg som precis skulle postats...

Erik och frida hade samma, Naxo N21. Förresten kunde Erik köra dem utan att ha dem spända i botten?

När jag skrev instabil menade jag mest att den tjuvutlöser lätt och att hälen släpper ibland så man måste hela tiden vara uppmärksam på hälspärren men som jag förstår det var det ett ännu större problem på tidigare generationer. Vridstyvheten nämnde jag inget om kanske är bra, som jag skrev upplevde jag dem som åkbara. Men i jämförelse kändes Diamiren betydligt mer som en "riktig" bindning fast den gick å andra sidan knappt att åka på hårdpack med.

Sen skall det ju inte stickas under stol med att min erfarenhet är någorlunda begränsad. Att jag fick så kass känsla på Diamir bindningen kanske beror på något annat men jag provade på exakt samma skidor som jag själv äger, Prior dougboy 183 som jag har salomon 914 på, och det kändes horribelt så jag antar att det var bindningen som var felet. Det kändes ungefär som att den ena skidan var monterat flera centimeter fel jämfört med den andra. Jag var tvungen att ta av dem och kolla. De satt rätt men nåt var allvarligt fel.

Men faktum kvarstår, jag skulle inte rekommendera någon att ta Diamiren eller Naxon när Duken finns på marknaden.

karln sa:
Förresten kunde Erik köra dem utan att ha dem spända i botten?.....
Men faktum kvarstår, jag skulle inte rekommendera någon att ta Diamiren eller Naxon när Duken finns på marknaden.
Nej han behövde inte ha dom spända i botten.

Och det är jävligt sant att om man vill ha en touringbindning som fungerar överallt så är Marker Duke 2:nd to non

Tjena! Vilken kunskap nu besitter! I am impressed! Efter era kommentarer har jag beslutat mig för Duke på ett par Mantra. En av förra årets skidor blev knäckt och den andra har legat och solat i en skogsbrant i Chamonix efter en ogenomtänkt drop... så det kan gå... Önskar bara att man bodde i en lite mer skidfokuserad stad än Malmö, här finns ju inga skidaffärer överhuvudtaget så det lutar åt vår käre conrad.

Vem vet, vi kanske ses i alperna, ita. v4 (mindre orter) och fra., serre, ucpa v11 bokat!

Tack för tipsen!! /Jonas

Tillbaka
Topp