Hur bred midja på all-mountain skidorna?

fthulin

Medlem
Ska dra en säsong nu i St. Anton 12/13 och tills dess blir det nya skidor, letar efter ett par all-mountain skidor. Det jag undrar mest över är bredden på midjan.
Har alltid åkt på "race-skidor" i pisten men denna säsong hade jag tänkt tillbringa mycket utanför pisten också.Jag är 174 väger 73 och funderar på en midja runt 95, är det för mycket för att kunna åka härligt i pisten eller kommer man tappa grepp i svängarna?

Hur långa skidor ska man satsa på? Min vän sa att de skulle vara strax över kroppslängden för att funka som bäst i off-psten, stämmer det?

Någon som har förslag på bra märken? Har kollat på sport-conrad eftersom att de har rea nu, har hittat ett par Rossignol http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1524/2/1/5/446/8/172/6/4/i/ som verkar bra eller?

Tack på förhand!:)

Om det dumper som det gjorde i st. anton i vinter kommer du til å kjøpe deg ski som er feitere enn 95 i midjan der nere ;)

Jeg er 182 og har 186 lange On3p Jeronimo (96 midja) som "all-mountain" ski. Men jeg hadde sikkert dobbelt så mange dager på 191 On3p Wrenegade (113 midja) under sesongen 11/12 i st. anton :)

Om du redan har pist ski, köpa nåt fetare.. typ 110-115 midja, mellan 4 och 10 cm längre en dig själv

f.eks. http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1474

(sorry för svensk-norsk blanding ;) )

Körde en säsong på ett par Ullr's Chariot, dom är 101 i midja och är en utmärkt allroundskida. Men med den snömängden vi fick så hade jag letat mig uppåt i midjemåtten såvida du inte hittar någon skida i de måtten med lite rocker! Är inte jättebevandrad inom skidtips med enligt vad jag har läst här på forumet så lär Moment Deathwish vara en vettig allroundskida. En kompis körde bara på ett par Line Sir Francis Bacon och dom passade utmärkt till det mesta!

Hej!

Det finns hur mycket som helst om allmountainskidor här på Freeride. Gör en sökning så kan du tillbringa resten av dagen med att läsa alla inlägg.

Ross Storm är väl i första hand en parksskida, eller? Kanske inte förstahandsalternativet som allmountain ... Nu är det iofs. mycket mer än bara midjemåttet som avgör en skidas egenskaper. Men generellt skulle jag säga att 90-100 mm om du prioriterar pist och 100-110 mm om du prioriterar offpist och flyt i lössnö. Men det finns skidor med midjemått på över 110 mm som går som på räls i pisten (men kräver oftast en mycket god teknik för att komma till sin rätt).

Om du tänker passa på att köra lössnö i St.Anton de dagar de dumpat kommer du att bli grymt besviken (när alla kör ifrån dig) om du står på ett par kortare skidor med omkring 90 i midjan ...

Lycka Till!
MM

Senast ändrad:
Kolla i Salomon Rocker2 serien. Finns lite olika midjemått och det är riktigt bra skidor som man kan ha kul med.
Personligen skulle jag gått efter ett par lite fetare runt 110-120mm.
Speciellt om du redan har ett par pist lagg. För det blir så mycket roligare att åka på en renodlad puderskida när det finns chansen att åka puder.
Det går dock att åka bra puder med en pist skida med :)

Skilogik har även en del roliga skidor

FredrikThulin sa:
Ska dra en säsong nu i St. Anton 12/13 och tills dess blir det nya skidor,
Vi kan konstatera två saker här.
1. Du ska säsonga i Arlberg. (läs: det snöar.)
2. Om du lägger pengarna på ett par 90mm-skidor kommer du utan tivvel att ångra dig.

Om vi kombinerar 1 och 2 får vi en given sak till;

3. Det är din första säsong.

Precis som danielsvenne säger, behåll pistskidorna för dagar då du vill harva pist och gå upp i bredd på varje-dag-skidan!
90-105 bara om du hänger i parken mest hela tiden.
105-110 minst om du vill ha en lättåkt avslappnad sak, men som ändå funkar för hela berget.
110-120 om du vill ha en mer traditionell alp everyday. Dvs standardvalet.
120-130 om du mer vill fokusera på egenskaper när det dumpat.

Senast ändrad:
danielsvenne sa:
Kolla i Salomon Rocker2 serien.
Håller med. Det är en bra rekommendation. Generiska moderna shaper utan konstigheter.

108 - Ett all-mountainval som som drar åt lättåkt och lekfull som ändå pallar en del i pisten. Det avslappnade valet.
115 - Mer åt directional charger om du gillar det. Rätt snäll ändå i kategorin. Valet för den som driver på lite mer.
122 - Återigen lättåkt och lekfull, men mer yta. Extremt go en puderdag. Valet för pudersurfaren.

Tackar så hemskt mycket för alla svar!

Det låter som en smart ide att ta med 2 par skidor så att man optimerar åkningen både utanför och i pisten. Blir till att leta runt efter några härliga off-pist skidor nu och jag återkommer självklart när jag har bestämt mig. Ska kolla upp Salomon Rocker2 som ni rekomenderar. Brukar kolla på salomons "Freeski tv" på youtube, riktigt feta klipp för er som har missat. :)

Sådär ja, nu har jag kollat skidor som aldrig förr i några dagar!

Vet inte riktigt om jag har blivit klokare men just nu tycker jag att följande skidor verkar vettiga för min kommande säsong som kommer tillbringas 60%pist och 40%Off-pist i min fantasi i alla fall.

1. K2- Hardside 98mm midja http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1466

2. K2- Sidestash 108mm midja http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19304

3. K2 Obsethed 117mm midja (i bredaste laget?) http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1474

4. Armada TST 102mm midja (dock ingen längd som passar mig på sport-conrad) http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/16302/2/1/5/446/8/127/6/4/i/

5. Line Prophet 98, 98 i midja (snyggare än hardsiden) http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24859/2/1/5/446/8/143/6/4/i/

6. Atomic Access 100mm i midja http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24885/1

Så vad säger ni? Någon av dessa som skulle passa en ganska erfaren skidåkare som vill ge sig ut i off-pisten eller har ni bättre förslag och motivera gärna varför dessa i så fall.

Budgeten ligger på 3-4k på sidorna.

Senast ändrad:
Köp de här så blir du nöjd och dina kompisar avundsjuka! En hypermodern konstruktion som tycks vara grymt underhållande i utanförpisten men samtidigt går att trycka på med bra i pisten. De är djävulskt snygga dessutom ...

Rocker2 108 med Look PX 12 för under 5 papp!
http://www.skidbutiken.com/se/produ...-bindning/salomon-rocker2-108-side-12-13.html

Finns hos SC oxå för ungefär samma pengar med motsvarande bindning tex. STH 12 Driver. Om du ska göra en säsong, snåla inte på skidorna ... käka nudlar istället! ;-)

Mer om Rocker2 108
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-salomon-rocker-2-108

/MM

Senast ändrad:
Tackar så mycket för informationen Mountain Man.

Är riktigt sugen på ett par rocker2 för tillfället, faktiskt dem jag kollade på från första början men tyckte att de var lite dyra men nu efter lite sökningar har jag insett att det är värt att lägga lite extra på skidorna eftersom att man ska tillbringa en hel säsong på dem.

Nu är min fråga vilken längd ska jag välja, 174 eller 182? Är ju själv omkring 174 blyga centimeter och runt 73 kg som jag nämnde tidigare.
Har förstått att längre skidor är fördelaktigare i off-pisten.

Och vilka bindningar ska jag välja om jag köper från skidbutiken? De du rekomenderade heter Look PX 12 XXL 10-11-117 vad innebär XXl?
Har gärna en bindning man kan "gå i", alltså lyfta hälen på.

Blev en del frågor hoppas du orkar ge svar på alla.
Tack på förhand!

Lite osäker men jag tror XXL står för att det är en extra,extra bred skistopper. LOOK PX 12 är en riktigt bra standardbindning (till mycket bra pris).

Du hittar svaret på dina övriga frågor i tråden Linder länkar till. Men en vettig längd är 182 cm och vill du ha en turbindning med fokus på utförskörningen känns Salomon Guardian som det självklara valet, men då får du lägga upp 1 400 kr till (bra pris hos Skidbutiken). Vilket jag personligen inte skulle tveka att göra ( typ har redan gjort ...)! :-)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Lite osäker men jag tror XXL står för att det är en extra,extra bred skistopper. LOOK PX 12 är en riktigt bra standardbindning (till mycket bra pris).

Du hittar svaret på dina övriga frågor i tråden Linder länkar till. Men en vettig längd är 182 cm och vill du ha en turbindning med fokus på utförskörningen känns Salomon Guardian som det självklara valet, men då får du lägga upp 1 400 kr till (bra pris hos Skidbutiken). Vilket jag personligen inte skulle tveka att göra ( typ har redan gjort ...)! :-)

/MM
Det är ju till och med billigare än Conrad! Kan det stämma? Vad är skidbutiken.com, svenskt?

Vad tror ni om line sir francis bacon som alternativ till r2 108? verkar vara riktad till hyfsatt samma målgrupp om jag inte missförstått? Kostar i princip samma med :)

FredrikThulin sa:
Sådär ja, nu har jag kollat skidor som aldrig förr i några dagar!

Vet inte riktigt om jag har blivit klokare men just nu tycker jag att följande skidor verkar vettiga för min kommande säsong som kommer tillbringas 60%pist och 40%Off-pist i min fantasi i alla fall.

1. K2- Hardside 98mm midja http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1466

2. K2- Sidestash 108mm midja http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19304

3. K2 Obsethed 117mm midja (i bredaste laget?) http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1474

4. Armada TST 102mm midja (dock ingen längd som passar mig på sport-conrad) http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/16302/2/1/5/446/8/127/6/4/i/

5. Line Prophet 98, 98 i midja (snyggare än hardsiden) http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24859/2/1/5/446/8/143/6/4/i/

6. Atomic Access 100mm i midja http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24885/1

Så vad säger ni? Någon av dessa som skulle passa en ganska erfaren skidåkare som vill ge sig ut i off-pisten eller har ni bättre förslag och motivera gärna varför dessa i så fall.

Budgeten ligger på 3-4k på sidorna.
nu förstår jag inte varför du skulle vilja tillbringa 60% av din tid i pisten i St Anton...
får du inte lagg av skidskolan om det är det du ska köra?

Oavsett.
Jag åkte till Bad Gastein med ett enda par skidor, ett par Hellbent (124mm midja) i längden 189cm (läs 2meter)
jag väger som dig men är 8cm längre.

det höll alla de dagar det inte var totalt skit i backen. Och de dagar det var det så hade jag lyckas köpa på mig ett par parkskidor billigt som jag körde med.

Jag köpte även ett par gotama som låg väl runt en 108mm midja och det "mellanvalet" använde jag alldeles för sällan. Cirka 5-10dagar på hela säsongen faktiskt bara.

Finns det de minsta förutsättningar för att bli bra puder eller mjuk snö så kommer du att vilja ha midjebredd och rocker. Punkt. Slut. Sedan om du ska ha en skida med taper, fullrocker, eller både och, lämnar jag helt. Däremot ska du minst ha tiprocker, och du ska inte köpa en skida med tokmycket spann. Du ska köpa en skida som funkar riktigt jävla bra de dagar det är puder, för annars kommer du som förstagångssäsongare och inte offpisträv hamna SIST i ditt åkargäng. Det suger att alltid vara sist och den som alla hatar att vänta på (för vänta på dig kommer de få göra ändå..) Det fanns många sådana när jag säsongade, och de hade i allmänhet alltid helt fel skidor för tilllfället. Skidan ska självklart även funka när det är uppkört och isigt - men om du säsonga en hel säsong i alperna ska inte sweetspoten på skidan ligga där - oavsett vad du säger. SÄLJ annars skidan till en annan säsongare och köp något smalare än harva runt med ett par gamla 100mm tråkiga lagg och inte förstå känslan med pudersurf.

kontentan;
du har länkat fel lagg - de är för smala
köp hellre fel och sälj sedan begagnat på plats med en minimal förlust
tro inte att du kommre åka 60% pist under en hel säsong i alperna - är du verkligen så tråkig? ich dont think so.

Gå på något som är ca
180-187cm långt
108-120mm midja
minst tiprocker - gärna lite tailrocker med.
begagnat (ett bra sätt att spara pengar och komma undan med din tajta budget)

ska länka lite beg annonser som jag tycker verkar bra.
se nästa inlägg för det.

lol, hittar inget på beg som jag gillade.
men t.ex ett par obsetherd på SC för 299E är ju ett bra val i mina ögon, i 179cm.

movement trust, en perfekt allmountain skida, camber under foten samt flat tail, vilket betyder att skidan åker som nästa vilken som helst gs skida i piste. Skidan är dessutom rätt så styv, vilket betyder att den tål fart. Med en midja på 108mm samt agressiv tip rocker garanterar jag att den ger dj flyt i pudret, och när det är uppkört så e de bara att åka igenom allting då skidan är stabil.

nu förstår jag inte varför du skulle vilja tillbringa 60% av din tid i pisten i St Anton...

Oavsett.
Jag åkte till Bad Gastein med ett enda par skidor, ett par Hellbent (124mm midja) i längden 189cm (läs 2meter)

det höll alla de dagar det inte var totalt skit i backen. Och de dagar det var det så hade jag lyckas köpa på mig ett par parkskidor billigt som jag körde med.

Jag köpte även ett par gotama som låg väl runt en 108mm midja och det "mellanvalet" använde jag alldeles för sällan. Cirka 5-10dagar på hela säsongen faktiskt bara.

Finns det de minsta förutsättningar för att bli bra puder eller mjuk snö så kommer du att vilja ha midjebredd och rocker. Punkt. Slut. Sedan om du ska ha en skida med taper, fullrocker, eller både och, lämnar jag helt. Däremot ska du minst ha tiprocker, och du ska inte köpa en skida med tokmycket spann. Du ska köpa en skida som funkar riktigt jävla bra de dagar det är puder, för annars kommer du som förstagångssäsongare och inte offpisträv hamna SIST i ditt åkargäng. Det suger att alltid vara sist och den som alla hatar att vänta på (för vänta på dig kommer de få göra ändå..) Det fanns många sådana när jag säsongade, och de hade i allmänhet alltid helt fel skidor för tilllfället. Skidan ska självklart även funka när det är uppkört och isigt - men om du säsonga en hel säsong i alperna ska inte sweetspoten på skidan ligga där - oavsett vad du säger. SÄLJ annars skidan till en annan säsongare och köp något smalare än harva runt med ett par gamla 100mm tråkiga lagg och inte förstå känslan med pudersurf.

kontentan;
tro inte att du kommre åka 60% pist under en hel säsong i alperna - är du verkligen så tråkig? ich dont think so.

Gå på något som är ca
180-187cm långt
108-120mm midja

se nästa inlägg för det.
Tackar för all info assr!

Efter en summering av allas synpunkter i denna tråd verkar det som att jag som tänka om på nytt och leta mig uppåt i midjebredd om man jämför med skidorna jag länkade först.

Vart extremt sugen på rocker2 108 igår kväll och imorse men efter lite youtube och google har jag fått uppfattningen av att det är skidor som funkar bra överallt men inte perfekt någonstans? Rätta mig om jag har fel.
Jag tänker framför allt på att den har full rocker som försämrar kvaliteten av piståkningen och dess midja på 108mm verkar enligt er för smal för att kunna njuta fullt ut i Off-pisten. Den verkar helt enkelt lite "fladdrig" och inte särskilt stabil.

Just nu känns det som att K2 Obsethed 10/11 är en bra skida i backen men framför allt utanför backen.

Någon som kan hjälpa denna förvirrade 19 åringen i hans försök till en lyckad säsong? :)

FredrikThulin sa:

Oavsett.

kontentan;

Gå på något som är ca
180-187cm långt
108-120mm midja

se nästa inlägg för det.
Tackar för all info assr!

Efter en summering av allas synpunkter i denna tråd verkar det som att jag som tänka om på nytt och leta mig uppåt i midjebredd om man jämför med skidorna jag länkade först.

Vart extremt sugen på rocker2 108 igår kväll och imorse men efter lite youtube och google har jag fått uppfattningen av att det är skidor som funkar bra överallt men inte perfekt någonstans? Rätta mig om jag har fel.
Jag tänker framför allt på att den har full rocker som försämrar kvaliteten av piståkningen och dess midja på 108mm verkar enligt er för smal för att kunna njuta fullt ut i Off-pisten. Den verkar helt enkelt lite "fladdrig" och inte särskilt stabil.

Just nu känns det som att K2 Obsethed 10/11 är en bra skida i backen men framför allt utanför backen.

Någon som kan hjälpa denna förvirrade 19 åringen i hans försök till en lyckad säsong? :)
Fullrocker och pist fungerar väldigt bra. Se bara på Hendryxskidorna. Går som satan, även i den isigaste pisten.
Och ang R2 108 så tycker jag att den verkar vara rätt stabil. Flexet i är rätt styvt i 190 varianten iaf. Körde R2 122 i 184 förra året i ett jävligt Åre, och blev överraskad över hur stabil den kändes.
Så fladdrig tror jag inte att man kommer tycka om den.
Däremot är det lite som du säger. Den är inte bäst på ngt. Det är lite av biprodukten av att en skida är en onequiverskida (vääääääldigt allround).

ObSethed är väl ingen höjdare i pisten, men offpist är den nog riktigt fint. Speciellt om det är ett par cm med nytt.

assr sa:
god dag yxskaft - replik, bra jobbat där.

gillar du att syssla med retoriska frågeställningar?
Inte särskilt, jag är mer för att tillhandahålla fungerande länkar! :)

(Om du tar illa upp kan jag gladeligen formulera om mig till något i stil med "Här är en fungerande länk till en bild på obsetheds rocker istället!"...)

Glöm inte att se till att du har ett par riktigt bra pjäxor också. Det är något som ofta glöms bort i skidmodelldiskussioner. En skida som närmar sig 120mm i bredd blir i princip oåkbar med ett par nybörjarpjux i 70-flex. Det är en stor anledning att många mindre avancerade åkare anser att det är svårt eller nästan omöjligt att åka på större skidor. Kommentarer som att "den går inte att kanta i pisten" osv grundar sig ofta på att det åks i pjäxor med badtoffelprestanda.

Om du har ett par enklare och/eller ännu värre dåligt sittande pjäxor i nuläget, så ta med ett byte av dessa i din budget.

MnO sa:
Glöm inte att se till att du har ett par riktigt bra pjäxor också. Det är något som ofta glöms bort i skidmodelldiskussioner. En skida som närmar sig 120mm i bredd blir i princip oåkbar med ett par nybörjarpjux i 70-flex. Det är en stor anledning att många mindre avancerade åkare anser att det är svårt eller nästan omöjligt att åka på större skidor. Kommentarer som att "den går inte att kanta i pisten" osv grundar sig ofta på att det åks i pjäxor med badtoffelprestanda.

Om du har ett par enklare och/eller ännu värre dåligt sittande pjäxor i nuläget, så ta med ett byte av dessa i din budget.
Og bindinger!

Ändrade planer!!

Har ett par kompisar som fixat boende i Whistler tidigare i år och nu öppnades det en plats så 23 nov flyger jag dit.:D

Detta innebär självklart mer fokus på off-pist/backcountry, jag undrar nu om jag ska köpa skidor på t.ex. SC för att sedan släpa med dom på flyget till Canada (vågar inte skicka dom direkt från SC till Canada för det känns som att de kan hamn vart som helst) eller om jag ska satsa på att komma dit utan skidor och köpa i Whistler?

Någon som har erfarenhet av utbud och priser på den typen av utrustning i Whistler?

Tack!

whistler = dyrt, i allmänhet.

det är ett av de absolut dyraste ställen du kan spendera din säsong på.

men det visste du säkert redan.

rörande skidor vet jag inte men antar att det är liknande.

Tillbaka
Topp