Hur brett isär med bindningarna?

oheimeryd

Ny medlem
Har köpt ny bräda och undrar hur brett isäg jag ska sätta bindningarna? De när 155 cm lång och jag är ca 177 cm.
Vad nu det spelar för roll.

Jag vill lättast möjligt kunna göra nose- och tailpresses och undrar då hur brett jag ska montera bindningarna.

Kul om nån delade med sig av sin erfarehet.

Rent åkningsmässigt bör du ha ungefär axelbrett, vad det gäller pressarna vet jag inte riktigt men om man tänker teoretiskt så Bör det nog vara gansk smalt med tanke på att du ska få ut "massacentrum" utanför det benet som ska pressas och har du då mer tail eller nos bortanför benet så bör det bli lättare att böja brädan. (vad det gäller den biten är det en rent teoretisk spekulation)

Hoppas du förstod vad jag menade.

Lycka till

Enligt vissa sägner(Burton) kan man utgå ifrån längden på underbenet, dvs avståndet mellan vrist-knä. Sedan måste ju allt justeras efter tycke o smak.

S

Der är väl bara att testa lite. Mellan 52 och 60 cm borde funka. Dina personliga preferenser är alltid avgörande.

Axelbrett är ju en bra grundregel, sen beror det ju på om du e en
pistnötare eller en fullblodad "jibber". Om man bara kör pist ska
man nog ha lite smalare medans om man hoppar mycket bör man
ha bredare för att lättare kunna snurra o landa.

Jag kör med 45 cm stance på en 168 cm bräda! En alltför stor stance (upp mot 60 cm) får dig bara att se ut som en gammal cowboy...

Tillbaka
Topp