Hur bygger man ett bra hopp?

AdrenaLiNus

Ny medlem
Hej!

Jag undrar hur man bygger ett bra hopp. Vad man ska tänka på när man bygger det, hur brant hoppet och landningen ska vara. Har man olika hopp beroende på vilka trick man ska göra? Hör av er!
/LInus

Gå enligt de Jon Olsson sa en gång (tror de var han som sa de).

Skotta ihop en hög med snö med lite lutning på rätt sida sen är det bara att åka och hoppa och ha kul. det viktigaste är att ha kul och inte att ha de perfekta hoppet, för sådant finns ju parker för.

Bygg först en snöhög, slarva ihop en kick -> teståk -> Utifrån vad du tyckte under hoppet, så bygger du vidare -> teståk.

Det är inte bara själva hoppet som spelar roll i hur bra man hoppar... Ett bra ställe, gärna med naturlig landning, utan att behöva gå så helvetiskt långt upp för att få nog med fart. Men viktigast av allt är nog att man har trevligt sällskap, att sitta och fika mellan hoppen förbättrar prestationen och motivationen, sen, om man har möjlighet till musik så är det kalas, men absolut inte nödvändigt.

En dag i Ålidberget, utanför nordmaling några mil söder om umeå, så var vi typ 5-6 pers som åkte tillsammans, vi lånade en spade från liftskötarna, åkte ner till vår tänkta plats, så byggde vi en liten kick alldeles före en brant, i backen (vi frågade liftgubbarna om det var ok).. Man behövde inte alls mycket fart för att flyga riktigt långt, mycket tid i luften, och kraschade man så var det inte så långt till marken så särskillt ont fjorde det inte. Vi investerade 10 min av vår dag i backen för att bygga en liten klack, och fan va kul vi hade.

Jag och mina polare tobbe brukar bygga hopp hemma hos honnom. Han har värdens bästa backe för det, backen är typ 70m lång och det är aldrig små barn där. Man kan säkert komma upp i 50-60km/h där. Men förra året byggde vi ett ganska fint hopp men i år så har JAG kommit på en sak. När snö plogarna kommer så frågar man dom om dom kan köra ihop en stor jävla hög. Sen är det bara börja att forma kicken och landningen så som du vill ha det och sen åker du i det.

suck..jag vill bo i snörikt område =(
ska fan flytta från skåne...
men när snön väl kommer e det bara gå till närmsta lilla backe (om man har turen att ha ngn i närheten...) och bygg ett litet eget hopp och som ovan säger skit i om det är ett proffsbygge...

Ett hopp borde vara ganska brett även om du inte ska åka in fakie i det. Och såklart bygger du olika lutningar beroende på trick, ska du flippa underlättar det med ett brant hopp. Men om du vill dra tjocka långa snurrar minkar du såklart på kicken. Samtidigt får du inte glömma att det är åkaren som ska behärska kicken, inte kicken som ska behärska åkaren.

Go out there and break a leg!

nr1 köper en riktigt fet pistmaskin
nr2 köper en stor gräv maskin
nr2 köper mark på ett berg
nr4 köper massa snökanoner

sen kan man leka stor sandlåda fast med snö :)

I början på nästa år kommer det finnas en hel hemsida tillägnad hoppbyggande. Ger er adressen då=P.

Det enda som man ska tänka på: efter att du har skottat ihop en hög så ska du pissa ditt namn i snön. det är viktigast!!!

äger du mark är det bara ta en spade lr vad du har å gräva med och så göra ett naturligt hopp nedanför en brant, behöver inte gräva häller du kan ta typ en dörr lr ngt och sen bara lägga ngt under så du får den i rätt höjd, sen är det bara att vänta på snön.

Hør inte på dom, dom ljuger!!!

Bygg en riktig jæla avfyrningsramp, typ som ett freestylehopp, sen ser du till att ha en go och platt landning så folk 1 km undan hør nær du smackar belagen i backen och krossar røven mot marken samtidigt som du knæar ut alla framtænderna. Sen pissar du på hoppet sæljer all mark du æger och køper en grævmaskin!

he he... jag tycker det är kul med de här trådarna, det bevisar ju verkligen att man kan prata sig trött om allt, speciellt när man som jag idag behöver lite förströelse från jobbet. Mitt svar till dig skulle vara att du vad du än bygger testar det med den fart du tänkt dig ungefär, för det kan bli en ganska obehaglig överraskning att dundra in i ett hopp med en kick gjord för att snigla sig in i, då kan det kännas som att smacka in i en vägg... Så anpassa lutningen efter farten och landningen skulle jag säga, och undrar du så är det ju bara att testa, gör det ont så kolla hur hoppet ser ut, har du plöjt igenom det så är väl kicken för mjuk eller för brant, så det är precis smo nån skrev ovanför, det är bara att skotta ihop en hög och rycka lite i skidorna när du åker över. Eller köp grävmaskin och ring david ny.

köp dig lite sex medan du håller på....

annars tar man sina skidor knatar upp på sitt tak, bygger en kick på kanten går upp till nocken klickar i glider hoppar trickar snyggt i luften, ser att landningen är helt platt o av betong, skriker, smackar

Det viktigaste när du bygger hoppp är att bygga ett större hopp än du tänkt dig och sen ta mer fart än du egentligen vågar. Bra träning om du vill träna upp smärttröskeln och moet.. kör hårt!

jag gillar juh stark den med stor sandlåda och pist och grävmaskin hehe den e bra borde juh funka liksom!!

annars så ringer man te mej o ber mej hjälpa te så blire bra automatiskt ;););) pösssss

jakken: Vart är "hoppsidan" du snackade om? Aja, annars är det bara att skotta ihop nått som ser ut som ett hopp och sen bara bränna som fan i det och ha kul.

samma vinkel på uthopp som landning är bra!
Kanske något brantare landning om jag får säga men det är en bra grund med samma vinklar!

tänk på att inte göra det förlite häldre skotta snö en timme extra en att få en litet dåligt hopp.
Det beror på hur hoppet ska placeras hur landningen e mm.

OBS!2003-11-09 17:08:44
EJ NÖDVÄNDIGT ATT SKRIVA
okej, jag gjorde det men skit samma

Tillbaka
Topp