Hur byter man format på bilder?

WillmutT

Ny medlem
Tjena!

De e så här att jag inte e nått fotokunskapsproffs och vet inte hur man byter format ( typ till JPEG ) Jag har nämligen en Nikon systemkamera och kan inte lägga in bilder på freeride. Hur gör man? (tror jag har typ DEF-format) Kanske jag ska tillägga att jag har Nikon PictureProject och vill göra om där (om de går)

MVH//
Tromben

Senast ändrad:
Går och ställla om i kameran så du tar JPEG bilder ist för RAW (.def är väl raw? I dunno).
Men om du vill köra på .DEF så kan du spara den för webb sen i .JPEG

Kanske inte hjälpte så mkt då jag inte testat nikon pictureproject men..

Hogizz sa:
Går och ställla om i kameran så du tar JPEG bilder ist för RAW (.def är väl raw? I dunno).

Stämmer att jag har RAW men det blir väl lite bättre bilder då?
(jag förstod tyvärr inte va du mena med resten, sorry)

Senast ändrad:
haha, jag känner att det är läge att läga en typisk freeridekommentar; varför har du en Systemkamera?

Men öppna bilden i ett valfritt fotoredigeringsprogram. Välj spara som (jag utgår för att du har alla program på svenska) och välj där jpg som filformat...

Öppna i paint och spara i JPEG?

acoruzazi sa:
haha, jag känner att det är läge att läga en typisk freeridekommentar; varför har du en Systemkamera?
Kan väl vara rätt bra grejer...

Senast redigerad av en moderator:
i ps (photoshop) kan du öppna och spara i de flesta filtyperna men ps3 är mycket dyrt och det finns varianter som är enklare dessutom kan man ju få tag på de på annat så, så att säga....

Trombmannen sa:
Hogizz sa:

Stämmer att jag har RAW men det blir väl lite bättre bilder då?
(jag förstod tyvärr inte va du mena med resten, sorry)
Njaaa bättre och bättre. Du har mer inställningar och göra sen i datorn, vilket gör att du kan fixa bättre bilder med lättare efterbehandling. För mig är det dock tvärtom, suger på redigera .Raw bilder så haha.

Kör på FINE i kameran så tar det mindre plats på kortet och du slipper .raw problemet. Du lär dig nog med tiden.

eller så kan man köra både RAW å jpeg samtidigt, minneskort är ju billigt nu för tiden.
fast när de gäller sport så kör jag mest i jpeg, mest för att inte bufferten ska bli full.

jo_wel sa:
i ps (photoshop) kan du öppna och spara i de flesta filtyperna men ps3 är mycket dyrt och det finns varianter som är enklare dessutom kan man ju få tag på de på annat så, så att säga....
PS är gratis.
Skrattade lite till det TS sa också "Det blir väl bättre bilde rnär man tar med RAW". Svar, nej - det blir inte bättre bilder när du fotar i RAW. Däremot så får du större redigerings-möjligheter.

gå in på inställningar>kvalitet så kommer det finnas flera val. På min canon så står det raw-L (stor fil, bästa kvalitén) raw-S eller M (mindre fil, liiiiiite sämre kvalité) sedan finns det några andra där det står S, M eller L och det är jpeg-format :) om du vill ändra på datorn så får du skaffa lightroom för där kan du ändra t.ex en hel mapp med rawbilder till jpegbilder :)

Tillbaka
Topp