Hur f-n går det till när en verkstad felmonterar bindningar?

la_grave

Aktiv medlem
Jag upptäckte just, när jag skulle justerar bindningarna på ett par skidor till nya pjäxor, att de är monterade olika på de olika skidorna, närmare bestämt skiljer det sig 7 mm mellan avståndet häldel och tådel på de olika skidorna. Den med kortare avstånd är korrekt monterad. Den med längre är för stor för att kunna anpassas till de aktuella pjäxorna. Skidorna är monterade med FKS 180.

Hur f-n går det till när en verkstad med sina metallmallar begår ett sådant misstag? Min undran är uppriktig. Jag kan köpa att det blir samma fel på båda skidorna (typ om man tar fel mall, eller som jag gjorde en gång, angav pjäxans innermått - men då var det ju monterade enligt min anvisning även om det blev fel i slutändan) men att montera olika på de olika skidorna - alltså, hur är det möjligt?

Mallen är inte korrekt/tillräckligt fixerad, har haft samma och liknande problem tidigare, monterar alltid själv nuförtiden.
Handhållen borr har givit bättre resultat än butik med mall varje gång...

Ross/look/dynastar-mallar är ökänt sämst. Vet man inte om det som verkstadspersonal så blir det lätt fel.

Riktigt kunnigt hantverk beträffande skidmontage saknas i praktiken helt i utbudet riktat mot allmänheten. Av de skidverkstadsanställda så överstiger andelen outbildade skibums med grav baksmälla vida andelen adekvat utbildade med intresse för jobbet. Vidare så saknas kvalitetstänk och leveranskoll i (den eventuella) organisationen så vilket misslyckat skit som helst lämnas ut till kund.

Dvs lämna bara in skidorna om du absolut måste alternativt bygg en relation med någon som vet vad de gör.

bootfitta sa:
Ross/look/dynastar-mallar är ökänt sämst. Vet man inte om det som verkstadspersonal så blir det lätt fel.
Det var en butik som BARA säljer Rossignol som gjorde monteringen (Snowlegend La Grave). Kunde ju tycka att de om några borde känna till sådant.

Jag måste alltså inkludera borrmaskin på min packlista för säsong. Kul.

Nja, nu har jag iof inte koll på fransk konsumenttjänstlag men har svårt att tro att den säger nånting annat än att verkstan har hela ansvaret när de gör fel. Så antagligen går det bra att lämna borrmaskinen hemma och ta med sig lite envis tjurighet istället.

la_grave sa:
Det var en butik som BARA säljer Rossignol som gjorde monteringen (Snowlegend La Grave).
Du lät alltså ett gäng fransmän som kedjeröker hasch till frukost montera dina bindningar, och du är förvånad att det inte blev rätt?

Glisseur sa:
la_grave sa:
Det var en butik som BARA säljer Rossignol som gjorde monteringen (Snowlegend La Grave).
Du lät alltså ett gäng fransmän som kedjeröker hasch till frukost montera dina bindningar, och du är förvånad att det inte blev rätt?
Stämmer bra det.

För övrigt samma snubbe som låg bakom den här olyckan https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=86225 men där blev ju konsensus så småningom att det var fel på skidan, inte monteringen. Jag är numera inte så säker på att den slutsatsen var korrekt.

Hawk100 sa:
Glisseur sa:
la_grave sa:
Ha ha ha!!!!!! Ja hur tänkte du där la_grave???
Att jag inte hade (med mig) någon borrmaskin? Är det en giltig ursäkt?

Man skulle ju ha kunnat dra slutsatsen av den första monteringen att Snowlegend inte är helt tillförlitliga, men det är kanske bara jag det. Å andra sidan är Didi & Co i gott sällskap, La Graves församlade skidbutiker har ju en lång och oståtlig historia av felmonteringar. Den godhjärtade, men ack så klantiga Thierry på gamla Alpes Sports till exempel var under flera år i slutet av 90-talet ohotad fransk mästare i den grenen. Bland annat efter att ha monterat en polares Rossignol Cut 10.5 fel, inte bara en gång, utan två. Den första gången drog han alla borrhål snett, bara för att på nästa försök, efter att ha beställt ett par flång nya skidor, montera bindningarna fel i längsled med sisådär en halv sullängd mellan skidorna. Bara att beställa ett nytt par och gå på det igen. 7 mm är en lös fjärt i Vintergatan i jämförelse.

Lex LG: be att få låna verkstaden och montera själv.

Glisseur sa:
Man skulle ju ha kunnat dra slutsatsen av den första monteringen att Snowlegend inte är helt tillförlitliga, men det är kanske bara jag det. Å andra sidan är Didi & Co i gott sällskap, La Graves församlade skidbutiker har ju en lång och oståtlig historia av felmonteringar. Den godhjärtade, men ack så klantiga Thierry på gamla Alpes Sports till exempel var under flera år i slutet av 90-talet ohotad fransk mästare i den grenen. Bland annat efter att ha monterat en polares Rossignol Cut 10.5 fel, inte bara en gång, utan två. Den första gången drog han alla borrhål snett, bara för att på nästa försök, efter att ha beställt ett par flång nya skidor, montera bindningarna fel i längsled med sisådär en halv sullängd mellan skidorna. Bara att beställa ett nytt par och gå på det igen. 7 mm är en lös fjärt i Vintergatan i jämförelse.

Lex LG: be att få låna verkstaden och montera själv.
Någon bummare som vill säsonga men saknar medel? Här finns en marknad som bara väntar på att exploateras. Ägna sommaren åt att öva på att montera bindningar så är nästa vinter fixad.

Har fått intrycket att
@la_grave är en riktig karlakarl och en stor legend. Som har den pondusen, att han bara knallar rakt in i butikens verkstad. Och monterar 10 skidor på 5min med bindel framför ögonen och en hand bakom ryggen.
Men ack vad fel man kan ha.........

ByB3rg sa:
Har fått intrycket att
@la_grave är en riktig karlakarl och en stor legend. Som har den pondusen, att han bara knallar rakt in i butikens verkstad. Och monterar 10 skidor på 5min med bindel framför ögonen och en hand bakom ryggen.
Men ack vad fel man kan ha.........
Nope, jag delegerar sådant. Med blandat resultat. Men jag köpte faktiskt en borrmaskin (borrhammare) till mig själv i julklapp. Har aldrig ägt något liknande tidigare. Har till och med använt den en gång redan.

"nya" mallen till Look/Rossignol är värdelös, problemet är att den är gjord för demo bindningar och ska låsas med en spärr, och när man ställer den efter en pjäxa går mallen inte att låsa korrekt därav kan den glida isär när man lyfter den! Min gissning är att den korta är monterad först.. Därför drar jag alltid några varv tejp som låsning och dubbel/trippel kollar mallen.. Gör om gör rätt Look

la_grave sa:
Nope, jag delegerar sådant. Med blandat resultat. Men jag köpte faktiskt en borrmaskin (borrhammare) till mig själv i julklapp. Har aldrig ägt något liknande tidigare. Har till och med använt den en gång redan.
Jag röstar för att du använder den till att montera bindningar. ;)

Analkrut sa:
"nya" mallen till Look/Rossignol är värdelös, problemet är att den är gjord för demo bindningar och ska låsas med en spärr, och när man ställer den efter en pjäxa går mallen inte att låsa korrekt därav kan den glida isär när man lyfter den! Min gissning är att den korta är monterad först.. Därför drar jag alltid några varv tejp som låsning och dubbel/trippel kollar mallen.. Gör om gör rätt Look
Sjukt. Då är ju mina egenutskrivna OH-blad från Binding Freedom bättre! Sätt fast dem med tving och de sitter där de sitter.

Luktar lite hets mot folkgrupp här eller är fransmän immuna mot det..

la_grave sa:
Analkrut sa:
Sjukt. Då är ju mina egenutskrivna OH-blad från Binding Freedom bättre! Sätt fast dem med tving och de sitter där de sitter.
Absolut det är stabilare än mallen men tror att risken att få skeva bindningar är större med pappers mall! Samt att jag aldrig i butik skulle välja montera med papper mot en vanlig mall..dels skulle jag behöva ta så mycket mer betalt för montering om jag ska lägga så mycket tid! Men kollar man bara mallen är det inga problem

Analkrut sa:
la_grave sa:
Analkrut sa:
Absolut det är stabilare än mallen men tror att risken att få skeva bindningar är större med pappers mall! Samt att jag aldrig i butik skulle välja montera med papper mot en vanlig mall..dels skulle jag behöva ta så mycket mer betalt för montering om jag ska lägga så mycket tid! Men kollar man bara mallen är det inga problem
Skeva bindningar? Syftar du på något annat än felmonterade bindningar?

Och pappersmallar verkar knölig - jag är väldigt nöjd med mina transparenta OH-blad. Väldigt lätt att hitta mittmarkeringar osv när man ser rakt igenom. Skulle uppskatta felmarginalen till ±0,5 mm, långt under vad jag ens skulle inbilla mig att jag kände skillnad på!

la_grave sa:

Och pappersmallar verkar knölig - jag är väldigt nöjd med mina transparenta OH-blad. Väldigt lätt att hitta mittmarkeringar osv när man ser rakt igenom. Skulle uppskatta felmarginalen till ±0,5 mm, långt under vad jag ens skulle inbilla mig att jag kände skillnad på!
Det blir nog första gången jag håller med LG men Skeva bindningar ? Nu får du nog förklara dig.

Jag köper helt klart att en butik inte har tid (ekonomiskt försvarbart) att montera med papper/OH-mallar.

De 20-tal skidor jag monterat åt mig själv och min bekantskapskrets har helt klart legat inom felmarginalen på 0,5mm och inte fan är dom skeva i alla fall. Och jag kan bara rekommendera folk att faktiskt börja montera själv så får man kontroll på vad som händer. Med tanke på hur många klåpare det finns där ute i butikerna så.....

OH-mallar for president.

Det hör väl till saken att i just La Grave har ju de som arbetar med detta hållit på med det i typ tio år eller mer. Det ser förmodligen lite annorlunda ut på andra ställen.

Det KAN vara så att OM skidan har en bootcenterlinje i grafiken,så kan den ena capen hamna fel när man bygger skidan...och om butikerna då INTE mäter på båda skidorna så hamnar ju ena bindningen fel!

Ett sidospår : när vi började mäta saker inser jag att sullängden på min pjäxa är exakt 320 mm samtidigt som det står på den att den är 325 mm. Hur mäts egentligen sullängd? Eller är Salomon också storkonsumenter av heliga svampar?

bindningarna skulle monterats på 328 mm och har ett spelrum på ± 6 mm (tror jag) så 325, men inte 320, borde varit inom felmarginalen.

Piglet55 sa:
la_grave sa:

Det blir nog första gången jag håller med LG men Skeva bindningar ? Nu får du nog förklara dig.

Jag köper helt klart att en butik inte har tid (ekonomiskt försvarbart) att montera med papper/OH-mallar.

De 20-tal skidor jag monterat åt mig själv och min bekantskapskrets har helt klart legat inom felmarginalen på 0,5mm och inte fan är dom skeva i alla fall. Och jag kan bara rekommendera folk att faktiskt börja montera själv så får man kontroll på vad som händer. Med tanke på hur många klåpare det finns där ute i butikerna så.....

OH-mallar for president.
Jag trodde ni förstod vad jag menade men jag ska vara extra tydlig. Skev/sned/fel monterad.

Analkrut sa:
Piglet55 sa:
la_grave sa:

OH-mallar for president.
Jag trodde ni förstod vad jag menade men jag ska vara extra tydlig. Skev/sned/fel monterad.
Misstänker också att ni pratar om olika saker. Med pappersmall, ja, men med oh-mall som är lite styvare borde det gå mycket lättare.

Tack för tipset förövrigt, nästa montering sker med OH...

Skev betyder för mig sned i flera dimensioner alternativt böjd eller ojämn. Dvs om bindningen är skev så är man jävligt illa ute.

Att montera bindningar rätt med butiksmall tar ungefär lika lång tid som att montera dom fel. Att lägga ett måttband över båda skidorna för att kolla så markeringarna stämmer överens med verkligheten tar ca en minut, att kolla så gummikuddarna på mallen sitter där dom ska när man plockar ner den från hyllan/väggen tar väl ca 10 sekunder och att dubbelkolla inställningarna när man flyttar över till den andra skidan tar väl även det ungefär 10 sekunder.

Har man därtill lite ordning i sin verkstad så ser man till att byta felaktiga eller trasiga mallar. Sen finns det ju som någon sa mallar som rent ut sagt är skit! Att montera fel beror oftast bara på ren lathet eller att personen som gör jobbet är korkad! Sen är såklart alla människor och fel kan det ju bli men det är ju inga större problem att göra allt man kan för att det ska bli rätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp