hur får man med sig 2par skidor?

Wahlstrumpa

Ny medlem
Tänkte ner till Alperna men har ett problem som jag inte haft tidigare då jag bilat till de ställen jag åkt skidor.
Nu vill jag flyga ner och ta med två par skidor. Att betala övervikt verkar ju sjukt dyrt när man ringer till flygbolagen o hör efter men det verkar ju inte finnas ngt annat alternativ!
Hur gör alla andra som har flera par skidor och utrustning som flyger ner för än säsong. Pyntar ni gladeligen upp 1000lappar för era biljetter eller finns det ngt annat smart sätt eller bra flygbolag?!
tacksam för svar

Det skickas ju som special bagage, då tror jag dom inte bryr sej om vikten.
så de e bara trycka ner allt vafan du pallar i skidfodralen å vara glad =)

men jag vet inte, jag tror

Inga problem, lägg två par skidor i skidfodralet det gör jag alltid. Givetvis förutsätter det att du flyger med bolag som tillåter att du tar med dig skidor. På de stora bolaget, SAS, LH, Finnair etc är det inga problem, flyger du med ett lågprisbolag kan det vara värt att kolla upp just detta.

mvh
crille

En liten varningstriangel bara: en del bolag skriver i sina villkor (eller vad det nu kallas) att man inte får lägga mer än ett par skidor per fodral. Det har aldrig ställt till några problem för mig, men det KAN ju vara så att den som röntgar ditt skidpaket precis har trampat i hundskit eller nåt och då blir det stopp.

Kolla upp det, välj om du kan ett bolag utan den lilla klausulen. Hittar du inget alternativ, kör ändå. Jag kan inte tänka mig att det blir några problem.

//Dr. Snow

Tjena, jag har tidigare monteratbort bindningarna! då tar det ingen plats med två par skidor i ett fodral. Varning packa inte ner bindningarna i incheckade resväskan! inte roligt om väskan inte kommer fram.

För mig var det inga problem att ha med bindningarna på planet i pjäxväskan, tycker det är skönt att veta att pjäxorna kommer med, så därför tar jag dem som handbagage.

Enda gången jag fått problem med grejerna på flyget var i våras, på väg hem från USA
2 par skidor, 2 brädor, pjäxor mm mm i samma boardbag som vägde in på 40 kg blev för mycket för damen i incheckningen...
Men efter lite lirkande, några vita lögner och en snyft-historia så gick även det bra...
Fast över atlanten får man ju ta med sig mer, så det va bara 8kg för mycket...

Kontentan är att två par skidor i samma fodral är sällan ett problem, betala dom 300 kr eller vad det nu är för skidor så är det nog lugnt...

Jag har åkt med både lågprisflyg och SAS och liknande flera gånger med fullpackade fodral, aldrig varit med om några problem. Har packat ner både det ena och det andra i både pjäxfodral och skidforalet. Som sagt, det går ju som specialbagage så dom verkar inte lika exakta med vikten då.
Och om nån skulle börja kolla upp sånt så kan jag inte tänka mig att det händer mer än att du får betala ex 250:-, det är ju priset man betalar på ryanair som skidavgift.
Packa på bara!

Jag har checkat in en 40-kilos skidbag med ryanair. Tydligen får sportemballagen väga i princip hur mycket som helst. Rock on!

Snödjup

Tillbaka
Topp