Hur feta kan man köra telis på?

Jooooohan

Ny medlem
Hej!

Funderar på ett par Goodha 114 med Rottefella R8.

Är det någon som har erfarenhet av skidor med liknande midja (114 cm)?

Är 190 lång och väger runt 90, och åker med mycket fart.

Tror ni 114 en felsatsning om man vill kunna åka lite i pist också?

/Johan

Senast ändrad:
114 cm midja ;-) klart en felsatsning på telisskidor om du ska åka pist. Även 114 mm är för fett om du inte har lår som Anja!

gå på något softish med typ 85 i midjan så klarar du dig i pisten oxå, kanska 15-17m svängradie.
Jag har ett par Scott P3, 184cm (84 i midjan och 17m radie) som är riktigt nice.
Brorsan kör på de gamla Scott santiago som har ungefär samma mått fast mjukare och de är inte heller helt fel

Min granne har ett par gotama med telisbindning på och säger att dom funkar i pisten om man trycker på bra:P. Så det funkar tydligen med lite bredare midja!

jag kör på ett par scottybob headrush (90 i midja och 17 i svängradie) och det funkar riktigt bra båda i pist och utanför :) Så jag håller med ovanstående: 85 i midja blir nog bra-

Hmm.. Beror ju på hur hård skidan är, men nog tusan kommer du att få jobba.

Jag skulle nog spana in Goodha´s 2 andra modeller. Antagligen mjukare..och lite trevligare i pist!

/G

Vette tusan med 114 i midja. Men 99 mm som Ross Scratch brigade har funkar helt suveränt i pisten. Inga som helst problem att få upp på kant och trycka på. Tror inte det är en helt fel satsning om du åker "lite" pist och ska ha dom till 80-90 % puder.

Magnus Tvetio kör med 110+ midja så det skall väl inte vara omöjligt...

//H

såg en lirare i trysil nu i veckan som körde telis på Völkl SUMO... de är väl ganska mkt fetare än 114 i midjan?

Jag kör på K2 Hippys som är 98 (min enda skida) och skulle inte vilja ha smalare. Enda gångerna de inte funkar är när det är blåis - men vem vill åka på det?

Känner killar som kör telis på pontoon utan problem så jag tror inte 114 skulle gå sämre.
Om du vill åka nåt i stil med 85% offpist och resten i pist när du ändå längtar utanför backen blir du säkert nöjd!

Såg en kille i förrgår på ett par Hellbent. Han sa att det var den bästa puderskida han någonsin åkt , och det var telis bindning på den.. Själv hadde jag valt en alpin bindnind.

Telis och SUMO låter som en soft combo, men jag skulle inte vilja vara den personen i en isig pist, hehe.
Jag hade nog sneglat lite åt typ K2 Seth, verkar väl mjuka för alpin men kan nog vara rätt softa som telis, om man gillar skidor med lite pop och lekfullhet i, det är iaf vad jag letar efter i en telisskida.
Ingenting är omöjligt, men frågan är hur kul man har på en skida över 100 mm i pisten, visst går väl o carva på rätt bra men kommer ju inte få samma skär. Om jag jämför mina Nordica Blower 110 mm & Mojo 90 mm så har man ju betydligt roligare i pisten med mojjosarna.

En kompis åkte på Gotama och sen kilowatt som teleåkare i vintas...
Han åker enligt mig j*vligt bra på dem.

En guide som jag åkte med förra året i Chamonix åkte på ett par Black Crows CORVUS.
Han sa att det var en av de skönast telis-skidor som han kört på, och han vet nog vad han pratar om ;)
Desutom är det en udda och snygg/cool skida(om man nu bryr sig om sådant).

Har åkt telemark ett par år och kan konstatera att det är sjukt svårt att hitta den ultimata skidan. Har åkt på allt från Völk Explosive (för hård för mig), K2 AK Enemy (spagetti), till Elan 777 ( okej, lite volvo) , K2 Hippy stinx (inte så ganska..) Fischer Atua (lagom för nörd telis jibb men skön allround..)

Min skönaste telis upplevelse fick jag på Volant Spatula i 1 m puder vid Valhalla Catski i Kanada. 125 mm i midja och lite rocker gjorde att man flöt riktigt skönt. Men ytterst få dagar som den är "optimal"

Idag kör jag på Fischer Watea 94mm i midjan och 186 lång. Är själv 183 cm, väger 80-85 kg och gillar att hitta mjuk snö. Måste säga att Watean funkar i många lägen. Okej i pist och för ett "svenskt dump". Bor själv i Östersund så det mesta av åkningen blir i Jämtland.

Har även ett par Nordica Blower 110mm, 193 långa som är jävulskt sköna vid stora ytor men då ska det vara stort och med gott om plats. = inte Östra ravin och susarbäcken i Åre. Men om man däremot bor el jobbar så att man för det mesta åker i Riksgränsen/Abisko där man kan hitta ytor då är det absolut värt en fetfet skida.

Självklart är det ju väldigt personligt vad man gillar. Don efter person så att säga...

Börja med ett par 95 - 105 mm och får du läge, tveka inte att köpa till något stort....

Mvh

Johan

Jag skulle inte säga att det finns mera begränsningar när det gäller fethet för telisåkare än för vanliga skidåkare.

hallå där
skulle nog säga att valet av bindning är känsligare än bredden,
R8:an kan nog bli lite vek enligt vad jag upplevt iaf.
själv kör jag på ross brigade med hammerhead bindning, en riktigt nice combo, både uppför och nerför
ha d

Det er ingen problem å kjöre telis på feite ski. Jeg har et par Völkl sumo med hammerhead-binding, og det fungerer riktig fint. Fartsstabil som fy. Det går fint å kjöre på skjäret i pist, men det er jo ute på fjellet at denne skia kommer til sin rett.
Har også en Armada ARG med bomber-binding, men den går det jo ikke å carve med uansett om den er montert alpint eller telis.
Så for all del - ikke vär redd for å smell til med feite ski!

Kjøre på Pontoon, dette går svært bra offpist. En kjempefordel med så breie ski i pudder er at du kan legge tyngden rett over skia, og slipper å lene deg bakover for å få opp tuppene, synes dette er spesiellt å foretrekke med telemarkskjøring. Har satt opp skiene med Linken

Snödjup

Tillbaka
Topp