Hur förbereder man sig bäst för vintersäsongen?

AKnton

Ny medlem
Tjaa!

Vad ska man igentligen göra under sommaren för att vara "fit for fight" inför vintersäsongen?
Själv åker man en hel del longboard tror det kan hjälpa. Studsmatta kan det kanske också bli om man nu ska köpa Studsmatta.

Men vad gör du för att vara förbered?
Kommentera gärna!

//Anton

Jag brukar ta det ganska lungt under sommaren sen under hösten drar jag igång med hård träning (Mycket rygg, mage och ben) Hög protein diet.

Sen har jag studsmatta som jag brukar köra på under sommaren men även longboard och cykel används flitigt.

Du pantsätter din dator och köper ett gymkort. Sedan bosätter du dig i ett powerrack och äter,sover och andas knäböj.

Studsa matta är roligt. Springa och cykla bör man göra för konditionen, och sen börjar man med hårdare gymträning in på hösten. Med bra kondition är det mycket lättare att bygga upp styrka. Fotboll och liknande är väl säkert bra, men då är det fan roligare att gå på gymmet.

Något du borde tänka på då du åker longboard, är att det är ganska olika träning för benen. Jag hade det problemet i höstas, på grund av att jag hade åkt massa longboard var jag mycket starkare i vänster (pushar med höger) än höger ben. Och det är dåligt.

GOS sa:
Något du borde tänka på då du åker longboard, är att det är ganska olika träning för benen. Jag hade det problemet i höstas, på grund av att jag hade åkt massa longboard var jag mycket starkare i vänster (pushar med höger) än höger ben. Och det är dåligt.
Fast då gör man ju så att man pushar med båda benen så blir man bättre på att åka switch också.

Snow_flake sa:
GOS sa:
Fast då gör man ju så att man pushar med båda benen så blir man bättre på att åka switch också.
Sant!

Men hur kan konditionen påverka snowboardåkningen?
Blir man smidigare att svänga eller?

AKnton sa:
Ja du. Det beror väl på hur många åk du vill kunna göra på en dag. Hur långa åk du vill kunna göra och om du vill kunna åka puder en hel dag och orka hajka lite.
Vid konditionsträning tränar du din syreupptagningsförmåga och ditt hjärta, smatidigt som du tränar andra delar av kroppen såklart.
Detta kommer göra dig mer uthållig och du kommer dels att kunna vara fokuserad en längre tid (inga dumma "vad fan gjorde jag nu-skador") Dels kommer du kunna hajka det där railet fler gånger än dina kompisar (vinnare i alla game of shred) Dels kommer du faktiskt orka åka puderåk och inte bara störtlopp i barnbacken (puder är faktiskt roligare än barnbacken)

Det finns alltså bara bra saker med att ha bra kondition och åka snowboard. :)
Det har ju kommit bra tips på försäsongsträning och jag, liksom många andra, rekommenderar att du kompletterar din longboardåkning och studsmatteträning med kanske löpträning och enklare styrka under sommaren för att sedan trappa upp med mer explosivitetsträning när hösten kommer.

Lycka till!
Och kom ihåg att den som tränar mest(bäst) blir bäst.

MarkusRehn sa:
AKnton sa:
Ja du. Det beror väl på hur många åk du vill kunna göra på en dag. Hur långa åk du vill kunna göra och om du vill kunna åka puder en hel dag och orka hajka lite.
Vid konditionsträning tränar du din syreupptagningsförmåga och ditt hjärta, smatidigt som du tränar andra delar av kroppen såklart.
Detta kommer göra dig mer uthållig och du kommer dels att kunna vara fokuserad en längre tid (inga dumma "vad fan gjorde jag nu-skador") Dels kommer du kunna hajka det där railet fler gånger än dina kompisar (vinnare i alla game of shred) Dels kommer du faktiskt orka åka puderåk och inte bara störtlopp i barnbacken (puder är faktiskt roligare än barnbacken)

Det finns alltså bara bra saker med att ha bra kondition och åka snowboard. :)
Det har ju kommit bra tips på försäsongsträning och jag, liksom många andra, rekommenderar att du kompletterar din longboardåkning och studsmatteträning med kanske löpträning och enklare styrka under sommaren för att sedan trappa upp med mer explosivitetsträning när hösten kommer.

Lycka till!
Och kom ihåg att den som tränar mest(bäst) blir bäst.
Tack för informationen!

Många bra tips i tråden, måste dock slå ett slag för rörlighetsträning!

Ju äldre man blir desto stelare blir man och det är lätt att skada sig om man inte är rörlig nog. Bodybalance eller yoga är bra, eller bara vanlig stretching!

Helldude sa:

Ju äldre man blir desto stelare blir man och det är lätt att skada sig om man inte är rörlig nog. Bodybalance eller yoga är bra, eller bara vanlig stretching!
Kollar man in Mattias Hargins övningar så är det ganska stort fokus på rörlighet och bålstyrka - som även passar gammelgubbar och tanter...

Om man börjar få bra benmuskler, kanske man kan ge sig på lite puckelträning (borde vara bra för balans, timing och för att nöta ut knäna)

sjolund sa:
Helldude sa:

Kollar man in Mattias Hargins övningar så är det ganska stort fokus på rörlighet och bålstyrka - som även passar gammelgubbar och tanter...

Om man börjar få bra benmuskler, kanske man kan ge sig på lite puckelträning (borde vara bra för balans, timing och för att nöta ut knäna)
Hmm, smått imponerande... en vanlig människa skulle väl slå ihjäl sig?

kappakomplett sa:
sjolund sa:
Helldude sa:

Hmm, smått imponerande... en vanlig människa skulle väl slå ihjäl sig?
Jo, risken finns, men även Jonny Moseley sätter på sig byxorna ett ben i taget... Sen går han ut och gör saker som stålmannen skulle vara lite avis på :)

Tror att man ska skynda långsamt med såna övningar, men det är ändå rätt häftigt att se hur hans huvud håller linjen och om han kan göra det så kan nog många andra lära sig om de inte går sönder på vägen.

Tillbaka
Topp