Hur funkar grafiken på skidor/snowboard?

eHogstrom

Aktiv medlem
Yo! Satt och såg The Massive och kom å tänka på att Tanner har Redbull på undersidan av sina skidor pga. sin sponsring I guess. Men hur funkar nu detta med grafiken? Hur trycks den? Hur sätts den dit? Hur funkar det?

Första tanken var väl att man drog dit ett papper och sedan drog belaget över osv men då borde man ju iaf sett någon bild lr liknande på där det kommit in vatten/snö. Så det idiotförklarade jag rätt fort. Andra tanken var typ olika färger osv belag men borde inte det bli svinjobbigt och göra vissa linjer osv isf?

Jag har alltså ingen aning som ni ser. Någon som vet hur det funkar?

de va ju de han sa^men att han inte trodde att bilden skulle hålla, ofall de kom in vatten osv..

ehm jag vet inte, är blond lixom

Tror det handlar om genomskinligt, men inte papper utan att tex redbull loggan är lackerad dit. sen har du ju olika färger på belagen, tex vid text under, ex, svart belag, vit text=vitt belag.

jag tror att tanner använder sig av ren tankekraft för att få redbull loggan där under, fast det är ju bara min teori..

Intrerresant fråga...

Har ingen aning själv men om jag var tvungen att gissa så kanske typ att man först tar träet eller vad nu skidan är gjord av, gör formen. grundlackar den, lackar den, på med någon hårdplast som är genomskinlig och där efter belaget.

Det finns några olika sätt att få grafik till belaget.

Det enklaste/billigaste är att man trycker grafiken på baksidan av belaget innan man limmar på det.

Sedan finns det en teknink där man liksom tatuerar in färgpigment i belaget så att grafiken och belaget "blir ett".

En annan teknik kallas "die-cut" och går till så att man skär ut mönster i belag av olika färger och sedan tejpas bitarna ihop innan man limmar på belaget.

Doughboy sa:
En annan teknik kallas "die-cut" och går till så att man skär ut mönster i belag av olika färger och sedan tejpas bitarna ihop innan man limmar på belaget.
Många stora skidproducenter som gör så.. Man brukar kunna känna skarvarna med fingrarna...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp