Hur gamla är de flesta när de säsongar?

SixtenS

Medlem
Hej!
Jag har precis fyllt 22 och pluggar på universitetet. Fick lite panik eftersom jag alltid velat säsonga i Kanada men aldrig kommit mig för. Är det för sent nu? Hur gamla är ni som säsongar och hur får ni det att gå ihop med plugg/jobb och sånt? Antar att de flesta åker iväg efter gymnasiet när man inte har så många "måsten" liksom?

Säsongar gör man när livet på ett eller annat sätt tillåter det.

För många infaller det just efter gymnasiet, men det kan också vara som för min del att det är under en eller flera pauser i högskolestudier eller som för många andra mellan två jobb långt senare. 18-25 är helt klart vanligast, men jag känner till och med pensionärer som säsongar. Det som verkligen minskar med ökad ålder är spritbummandet, men då handlar det inte om intresse för skidåkning utan bara om att se en skidort som en partyort för att det är ett bra uteliv där. Är säsongarna 25 år och över skulle jag säga att det blir betydligt seriösare skidåkare. De som bara festar har tröttnat vid det laget och de har aldrig varit några skidåkare så bergen drar inte på egen hand utan festen.

22 år är ingen ålder överhuvudtaget. Kom tillbaka när du är 42 och fråga så ska jag förklara även då att det inte är något problem.

22!!!!!!
Då har tåget gått!!!
Bara att kliva in i maskineriet nu o jobba tills du blir en 70-80 år. Skaffa ungar, huslån köp villa, vovve, Volvo.
Synd att du missade chansen när du fortfarande var ung......

Första säsongen 11/12 (20 år), andra 13/14 (22 år), tredje 16/17 (25 år) och lär väl bli någon till i framtiden beroende på livssituation.

Har träffat många på säsong som är omkring 27-30 år men då är det, precis som MnO säger, skidåkningen som är i fokus.

En kompis var 41 (eller var det 42?) när han säsongade sist (6-7 år sedan). Hade sålt sin del i en firma och visste inte vad han skulle hitta på. Åkte till Verbier och funderade.

Senast ändrad:
De FLESTA är nog direkt komna från gymnasiet, men vad spelar det för roll? Jag gjorde min första säsong efter universitetet vid 24 bast, sen andra när jag var trött på att inte få besked om fast anställning på ett företag vid 26, båda de gångerna i Japan. Sen försökte jag igen vid 28, då med tjänstledighet och campervan i alperna. Tyvärr pajjade jag korsbandet efter en månad, så det sket sig lite. Nu är jag 29 och har flyttat till en skidort . Poängen min är att du inte behöver oroa dig. Om du inte tar det medans du studerar ska du ju ha nåt att fira examen med! Se till att skaffa sommarjobb bara så du har finanserna kirrade (det är sinnes mycket bättre att säsonga utan att jobba).

Klockrena exemplet är ju uncle Pat på Hakuba Powder Lodge, äldre än lodgeägaren själv och har, om jag inte räknar fel, precis spenderat sin tionde raka säsong i Japan. Innan det körde han stormchasing med bil i USA ungefär lika länge.

Man kan säsonga prick när man vill! En av sakerna som är så härligt med säsongsliv och säsongare är att alla är välkomna. På spritsäsong i stora, skandinaviska orter eller de mest populära alporterna är väl många unga, eller till och med rätt ur gymnasiet, men det är inte alla och inte överallt. I Kanada är det dessutom många som säsongar som kommer från England, Australien och Nya Zeeland och de flesta av dem är färdigutbildade på högskolor och grejer, jobbat i många år eller liknande. När jag kom dit efter gymnasiet var det många fler som var 10 år äldre än mig, än som var lika gamla. Säsonga om du vill! Och ekonomiskt är inga svårigheter. Jobba massor (eller snåla massor, eller båda) under sommaren och höst så är det inte svårt att klara en vinter. Man kan ju jobba på säsongen med. Och köp liftkort på early Bird-pris i början av hösten.

Ålder!? Gjorde min första säsong förra året vid 50. Åker mer skidor nu för varje år när familjen kräver mindre tid.....

jag vet flera +50 som säsongar.. ekonomin och/eller livet tillåter det.. mina föräldrar säsongar på kanarieöarna, hade dom varit skidintresserade kanske det hade varit aspen..

Härligt att höra alla! Tack! Förstår att det kanske lät fånigt att ha panik vid 22. Får väl helt enkelt ta nåt lite uppehåll eller köra direkt efter examen! Är sjukt peppad i alla fall!

Vattendroppe sa:
De FLESTA är nog direkt komna från gymnasiet, men vad spelar det för roll? Jag gjorde min första säsong efter universitetet vid 24 bast, sen andra när jag var trött på att inte få besked om fast anställning på ett företag vid 26, båda de gångerna i Japan. Sen försökte jag igen vid 28, då med tjänstledighet och campervan i alperna. Tyvärr pajjade jag korsbandet efter en månad, så det sket sig lite. Nu är jag 29 och har flyttat till en skidort . Poängen min är att du inte behöver oroa dig. Om du inte tar det medans du studerar ska du ju ha nåt att fira examen med! Se till att skaffa sommarjobb bara så du har finanserna kirrade (det är sinnes mycket bättre att säsonga utan att jobba).
Ajaj synd med korsbandet! Men härligt att du lyckats klämma in några säsonger ändå. Kommer du ihåg ungefär vad de gick på? Vad bör man spara ihop till för att slippa jobba alltså?

SixtenS sa:
Vattendroppe sa:
Ajaj synd med korsbandet! Men härligt att du lyckats klämma in några säsonger ändå. Kommer du ihåg ungefär vad de gick på? Vad bör man spara ihop till för att slippa jobba alltså?
Utan alkohol och utrustning behöver du ungefär:

Alperna = 45 k
Kanada = 60 k

Jag är 29 och gör säsong nummer åtta. Hade ärligt talat mer åldersnoja när jag var 22 än vad jag har nu, och då är ändå alla polarna därhemma i värsta barn-och-hus-skaffar-tagen förtillfället.

SixtenS sa:
Ca. 50k, men yenen har blivit lite dyrare sen dess. Det inkluderade dock några prylinköp och några omgångar partaj, så det kanske är en rimlig uppskattning för "minimalistsäsong" i dagsläget. Det behöver inte kosta så mycket, fokusera på åkningen och festa inte så mycket, laga eget käk och ha med dig lunch, samt se till att köpa prylar på vårrea året/åren innan.

Vattendroppe sa:
SixtenS sa:
Ca. 50k, men yenen har blivit lite dyrare sen dess. Det inkluderade dock några prylinköp och några omgångar partaj, så det kanske är en rimlig uppskattning för "minimalistsäsong" i dagsläget. Det behöver inte kosta så mycket, fokusera på åkningen och festa inte så mycket, laga eget käk och ha med dig lunch, samt se till att köpa prylar på vårrea året/åren innan.
Okej, tack! Vet du om Kanada är billigare eller dyrare än Japan?

SixtenS sa:
Vattendroppe sa:
SixtenS sa:
Okej, tack! Vet du om Kanada är billigare eller dyrare än Japan?
@havreboll har säkert bra uppskattningar ovan :)

Senast ändrad:
Jeg er 42 startede med at seasonen da jeg var 25 og gør det stadig mit liv er super fedt med ski og alperne og nu har jeg min fam med min smukke svenske frue og vores 2 drenge som elsker at stå på ski.

kør bare på det er aldrig forsent

mange tak

Den yngsta säsongare jag träffat var 16 och den äldsta 85. Jag befinner mig strax över 40 och har inte en tanke på att lägga av. Kör på- ge dig själv en säsong i examenspresent (EFTER, jag upprepar EFTER exjobbet/uppsatsen).

För att få jobb och säsong att gå ihop kan en göra lite olika. Jag har jobbat på bemanningsföretag, haft bra dealar om tjänstledigt eller bara sagt upp mig och stuckit. Nu ska sägas att jag jobbar i en bransch med kompetensbrist, så nya jobb har alltid funnits. Generellt håller jag med ovanstående om att ju äldre säsongare, desto mer fokus ligger på skidåkningen. Dock har jag alltid prioriterat skidåkningen. Fundera över vad som är viktigt för dig. Det underlättar mycket att bo med likasinnade.

Senast ändrad:
Det är ju lättare att säsongs när man är fattig. Då har man inte så mkt att ställa mot ett liv i en barack där 20:- spelar roll. Drar man 40k + i månaden och konstant bränner 20 blir ekonomin liksom en faktor när man får lust att bara dra. Så jag skulle säga - gör det nu. Du kanske tappar lusten efter du landat ett jobb och börjar tjäna pengar...skaffat e partner som vill annat kanske barn mm

Sen måste jag erkänna att säsonga står högt på listan när barnen flyttar ut, och då kommer jag va 45-50 typ

Jag åkte till Kanada när jag var 22 (lite mer än ett år sedan), och det var bästa beslutet jag tagit.
Grymt ställe och ett land jag hade kunnat flyttat till på heltid.

Lånar tråden lite...
Ni som är lite äldre/jobbat heltid ett tag och gör säsong, har ni två boenden?

Så kommer det bli för min del förhoppningsvis nästa säsong vilket känns lite tungt ekomiskt.

Senast ändrad:
Revolutionrock sa:
Lånar tråden lite...
Ni som är lite äldre/jobbat heltid ett tag och gör säsong, har ni två boenden?

Så kommer det bli för min del förhoppningsvis nästa säsong vilket känns lite tungt ekomiskt.
Hyra ut bostaden i Sverige på ett korttidskontrakt skulle kanske vara en idé? Hyr ett förråd om du har massa saker du är rädd om i hemmet!

Tillbaka
Topp