Hur gör jag 540?

Hur gör jag 540?
Det är bare o åk:D ne men serri det är as ekelt jag tycker det til ock med är enklare än 360 för jag får göra så sega 360:s annars:P det är bara fortsätte prova och se vart du kommer!!1

ALLTID PROVA OCH SE! !! de tär det som livet går ut på:P

Hur gör jag 540?
glindstrom sa:
nog det bästa tipset fega INTE ur det är som en helt vanlig 3a men du kollar runt axeln ett tag till, iallafall om du kör i ett hyfsatt stort hopp, kör du ett litet så är det bara att spinna som F*n

Hur gör jag 540?
Känns ungefär som att det är 0 bra tips på hur man kan göra en 540 i denna tråd.

Jag satte den på första försöket, det jag gjorde då var att jag hoppade in en 360 så jag satte den perfekt! Jag tror att ett hopp med en 4-5m platå ska vara lagom..
Efter några 360 så tog jag lite högre fört och försökte ta lite lite mer i snurren, då fick jag bromsa upp min 360 lite på slutet för att inte överrotera. När du väl klarar detta är det bara landningen kvar. När du nu ska göra din 540 så gör du precis som tidigare då du gjorde en lite överroterad 360, men denna gång ska du istället för att bromsa upp, fortsätta att bara "ligga" kvar i luften, snurren fortsätter automatiskt och allt du ska koncentrera dig på nu är att landa baklänges. Här avgörs de om du kommer att klara hoppet eller inte.. Din hjärna får inte koppla över till automatiseringen. Du har antagligen automatiserat 360 vilket gör att du inte behöver tänka exakt hoppet igenom vad du ska göra. Men nu ska du göra ett nytt trick, då får du inte koppla på automatiseringen utan måste verkligen koncentrara dig på det nya du ska lära dig, nämligen att landa baklänges.
Var inte rädd att de hugger utan försök våga landa baklänges! Jag tror de kan hjälpa om du gör några 180 i hoppet innan så du vet att du kan landa baklänges utan att de hugger. Hoppas de hjälpte något! Lycka till!

Gus

Hur gör jag 540?
Drisen sa:
Känns ungefär som att det är 0 bra tips på hur man kan göra en 540 i denna tråd.

Jag satte den på första försöket, det jag gjorde då var att jag hoppade in en 360 så jag satte den perfekt! Jag tror att ett hopp med en 4-5m platå ska vara lagom..
Efter några 360 så tog jag lite högre fört och försökte ta lite lite mer i snurren, då fick jag bromsa upp min 360 lite på slutet för att inte överrotera. När du väl klarar detta är det bara landningen kvar. När du nu ska göra din 540 så gör du precis som tidigare då du gjorde en lite överroterad 360, men denna gång ska du istället för att bromsa upp, fortsätta att bara "ligga" kvar i luften, snurren fortsätter automatiskt och allt du ska koncentrera dig på nu är att landa baklänges. Här avgörs de om du kommer att klara hoppet eller inte.. Din hjärna får inte koppla över till automatiseringen. Du har antagligen automatiserat 360 vilket gör att du inte behöver tänka exakt hoppet igenom vad du ska göra. Men nu ska du göra ett nytt trick, då får du inte koppla på automatiseringen utan måste verkligen koncentrara dig på det nya du ska lära dig, nämligen att landa baklänges.
Var inte rädd att de hugger utan försök våga landa baklänges! Jag tror de kan hjälpa om du gör några 180 i hoppet innan så du vet att du kan landa baklänges utan att de hugger. Hoppas de hjälpte något! Lycka till!

Gus
så det finns 0 bra tips på hur man gör en 540 i denna tråd?
missade du mitt inlägg?

linder sa:
eller ett seriöst svar... när du lärt dig att göra 360 hur bra som helst så du är 100% säker så åker du upp i liften, och sen är trixet att klara 540 att inte fästa blicken (sluta kolla över axeln) i landningen man gör på 360 utan fortsätt kolla över axeln tills du ser kicken du nyss hoppat ifrån, då är det dags att stanna :)

Sen om du ska lära dig 720 så är det samma sak som detta... samt att du inte ska tänka 540+180 utan det blir lättare om man tänker 360+360... då 540+180 är 2 trick man landar baklänges i och det vill man ju inte göra i en 360 :D
Eller tyckte du inte det va bra?

Jag tycker iaf att det är mer informativt än ditt samt kortare... Det går inte hela tiden förlita sig på överrotation, då man hellst vill ha en perfekt snurr.

Detta får man genom att titta över axeln tills man inte ska göra detta mer...
vid landning framåt ska man fästa blicken vid landningen och vid baklänges landningar ska man fästa blicken vid kicken... Detta för att slippa överrotation då man har lite mindre än ett halft varv att anpassa farten till vart man ska landa.

Det enda du lyckades få fram på din text va att man ska snurra mera än 360...

snurren fortsätter automatiskt
NEJ det gör den inte om du låser hela kroppen mot landningen så kommer man automatiskt stanna efter 450 och krasha .. >_>

Hur gör jag 540?
Hitta en studsmatta å träna då blir det lättare att lära sig. Jag tycker man snurrar snabbast o smoothast om man gör följande: ta lite "sats" med överkroppen dvs vrid lite i motsatt riktning för att ta fart (självklart men skriver ändå), precis innan du hoppar så börjar du rotationen med överkroppen så att när fötterna lyfts så har du snurrat 90-180gr med överkroppen redan. Överkroppen styr, benen följer. Sen det här är viktigt: När du väl börjar snurra titta hela tiden runt axeln det håll du snurrar, det gör skillnaden mellan 360 & 540, 720 etc. Tittar du inte runt så blir det väldigt svårt att ta sig hela vägen runt till 540. Tittar man runt så vips har man gjort 540 utan att man visste om det :D

gl

Senast ändrad:
Hur gör jag 540?
kör tills du är riktigt säker på 360, sen är det bara att ta i lite mer, kolla runt axeln, du kan börja med att ta i lite hårdare med armarna, sen när du klarar 540 så behöver du knappt använda armarna. Det är bara att satsa lite hårdare! gl

Hur gör jag 540?
Haha! Jag tänkte först när jag såg rubriken Hur gör jag 540? Då tänkte jag ääh snurra bara 1½ varv sen landar du! Haaha nu vet ni:)

Tillbaka
Topp