Hur gör man singlespeed?

adamreivant

Ny medlem
Hur gör man singlespeed?
Tja jag har köpt lite delar till min hoj för att den ska bli ss...
meen jag har stött på ett problem.
när jag har mekat bort bakhjulet så sitter det en ganska stor mutter elr nått på båda sidorna... altså i mitten av drevet...
hur fan får man bort själva drevet?
har nån teknik för att ta bort dom muttrarna för jag får inge grepp om den...
är det special verktyg man behöver elr?

Hur gör man singlespeed?
japps jätte smart att ge sig in på nått man inte vet vad man gör... Man behöver special verktyg låna av ngn kompis eller nått det gjorde jag!

Hur gör man singlespeed?
du behöver 2 shiftnycklar, den ena sätter du på samma sätt fast som du sätter skruven fast i gaffeln, och med den andra skruvar du på bulten så hålls anda bultten fast på andra sidan.

Hur gör man singlespeed?
som jag förstod, men om ja föstod fel så då behövs nog specialverktyg som du kan låna av en komppis..

Hur gör man singlespeed?
Ja här kommer bild.
535tpb9.jpg

hoppas den funka annars länk:
http://tinypic.com/view.php?pic=535tpb9

Hur gör man singlespeed?
varför plocka bort dom? det funkar väl lika bra även om dom som du inte använder sitter kvar?

Hur gör man singlespeed?
du behöver ett kasett verktyg, finns på biltema för under en 50 lapp, annars kan din lbs säkert hjälpa dej med det.

Hur gör man singlespeed?
du behöver inte ta lös muttern, köp en kassettavdragare ( kostar ca 70kr på clas olhsson).
du kan också behöva en kedjepiska, man måste inte ha det men det är lättast med det!

Senast ändrad:
Hur gör man singlespeed?
du behöver:

1st kassettavdragare
1st kedjepiska
1st skruvstäd "föredrar det, där sätter du fast kassettavdragaren"

Sen är det bara att skruva fast själva avdragaren i ett skruvstäd och sen lirkar du ner själva hjulet i verktyget. När du sedan har gjort det så är det dags för kedjepiskan att komma i arbete genom att du trär på kedjan runt valfritt drev på din kassett och sen är det bara att dra själva piskan åt höger "MOTSATT HÅLL MOT VAD KLOCKAN GÅR ÅT" sen kommer du märka att själva låsringen "muttern som du kallade den" sitter lös och går att skruva loss för hand.

Ta och skruva bort hela låsringen och sen är det bara att dra av själva kassetten från navet.

Sen när du ska fixa sjäva SS-kittet så behöver du spacers "distanser" som du trär på själva bodyn på hjulet. Du behöver ca: 10 st inkl: drev, kan köpas hos närmaste LBS "local bike shop" för en liten summa pengar. Annars så kan du ta och slackta en kassett, för emellan varje drev så sitter det en så kallad spacer för att det ska bli mellanrum mellan dreven så kedjan kan pasera...

Sen är det bara att sätta på kanske 6st spacers och sen på med valfritt drev och sen på med resten utav brickorna. En annan viktig sak är att du fyller ut HELA bodyn med distanser för annars har inte låsbrickan någonting att pressa ihop.

Hoppas du fick lite humm om hur du ska göra.

LYCKA TILL!!

MVH // Viktor

Hur gör man singlespeed?
pritect sa:
du behöver ett kasett verktyg, finns på biltema för under en 50 lapp, annars kan din lbs säkert hjälpa dej med det.
Hehe, det är typ alternativ 3000. Alla cykelbutiker är ute efter att tjäna pengar. Alltså blir det ganska dyrt att lämna in cykeln på en butik och låta dom göra det åt dig, för det slutar alltid med att dom säger att du ABSOLUT BEHÖVER den hära saken också för 400kr och när dom endå håller på så behöver du nog den dära också. M.fl.

Det bästa är att göra det själv, den sammanlagda summan på allting blir ca:

Kedjepiska: 39kr
Kassettavdragare: 39kr
Spacers: 50kr
Drev: 25kr "eller så tar man ett från kassetten"

Allting inhandlat från biltema, för mig har sakerna fungerat i över 2 år utan några problem över huvud taget. Allting fungerar klockrent som det ska göra. Men om man är prylbög så får man väll handla sina PARK TOOL saker som kostar många guldpengar!

Tillbaka
Topp