Hur gör ni?

Rawproject

Ny medlem
Hur gör ni?
Hallå!
Jag och tjejen letar efter en resa till alperna i början av 2015 (jan-feb). Men alla paketresor jag hittar ligger kring 20-40k. (Resa, boende, liftkort och halvpention)
Försöker jag hitta hemmasnikrade resor så blir det istortsett lika dyrt.
Hur gör ni för att komma billigt undan? Har svårt att tänka mig att studenter lägger 20.000:- för en vecka i alperna?
Eller har jag fel?!

Med alperna menar jag alla länder där de sträcker sig igenom, och med boende så menar jag hotell.
Mvh//
Jimmy

Hur gör ni?
UCPA!

Och de flesta "vanliga" arrangörerna går att hitta betydligt mycket billigare så länge man bokar i god tid, men då ska det vara bokat och klart för två-tre månader sen. Att ordna resa själv är också betydligt billigare för det mesta.

Hur gör ni?
En helsäsong (nov-april) kostar mig ca 50k i alperna och då har vi en fräsch och rymlig lägenhet.

Hur länge tänkte ni vara iväg?
Ucpa, nortlander mm fast med flyg känns ju ändå rätt billigt.
Vilken standard ska ni ha?

För 20k borde ni kunna åka till Kanada istället?

Hur gör ni?
Kör själv/åk buss, drygt men billigare
Boka tidigt, flera bolag har liftkort halvpension ingår vid tidig bokning
Kolla priser och pruta på ett trevligt sätt -hos dom fick vi detta priset men de är inget ni kan tänka er, har bara bra erfarenheter av er annars bla bla bla

Hur gör ni?
res dåliga tider (när ingen annan reser), bo i lägenhet och laga mat själva gärna nära baken så man kan luncha hemma (annars mackor till lunch). det är så man sparar pengar! men om du räknar med 20-40k för två så är det inte helt orimligt! vi var ner en dryg vecka förra året två pers och det gick på ca 8k var men då vet jag inte om vi skulle kunnat fått mer för pengarna!

Hur gör ni?
Billigast brukar det bli om man ordna allt själv - researrangörerna skall ju tjäna pengar de med. Man kan hitta sista minuten resor till bra pris, men det är ju lite gambling.
Undvika att åka från vecka 6 och framåt för då börjar vinterloven och allt boende blir dyrare.

Billigast blir det med lägenhet.
Lägenheter bokas oftast lör-lör men då är flygen som dyrast, så kolla på flyg som går ut fre och hem sön. Det kan löna sig att ta en extra hotellnatt i närheten av skidorten resp flygplatsen. Då kan man ju också få ut 7 hela skiddagar.
Om du har skidor med dig så boka flyg med Lufthansa, Swiss, Austrian eller Germanwings för då ingår skidor och pjäxor som annars kan kosta 800-1000 SEK tor/per.

Titta på lägenhet i de mindre orterna i de större systemen tex Nendaz eller Veyzonnaz istf Verbier i 4 Vallies. Eller Chatel i Portes du Soleil istf Avoriaz.

Tycker Geneve är en bra utgångspunkt och en sökning nu ger ett biljettpris med Swiss på 1600 kr tor för vecka 5.
Sedan är det smidigt med transporter om du skall till en ort i Schweiz, tåg och buss går till de flesta.

Liftkortspriser skiljer sig inte så mycket men tex 4 Vallies (Verbier) gäller ungdomspriset till de som är födda 1990-1999. Sedan brukar det finnas boka tidigt rabatter.

Tillbaka
Topp