Hur? Hålla håret torrt

HannesK

Ny medlem
Hur? Hålla håret torrt
Här kommer en fråga som berör många av oss på Freeride.se. Hur ska man göra för att hålla håret (dreadlocksen) torrt när man badar? Funderar det med en plastpåse över skallen, spänt med en gummisnodd eller två, sedan en badmössa på?

Hur? Hålla håret torrt
alltså man måste ju lukta skit om man aldrig sköljer igenom håret? eller har jag fel måste ju lukta lik och annat !

Hur? Hålla håret torrt
de är väll bara att duscha? när de regnar behöver man väll inte ha nån plastpåse?
är det inte shampo som man inte får använda? lr jag vet inte haha

Hur? Hålla håret torrt
Det borde ju funka med badmössa. Senast jag använde sen sådan var när jag gick i 3:an och jag vet inte ens vart man får tag i sånna men annars är dom väldigt effektiva. Men jag vet inte vad du menar, ska du ha den när du surfar etc? isf är risken stor att den åker av så köp en mindre än vad du egentligen får på dig.

Angående dreadsen så har jag oxå haft de. Visserligen i bara drygt ett dygn innan jag kom på att jag egentligen inte passade i de haha och ska jag vara ärligt tkr jag att de är rätt skabbigt. Du kan blöta håret även om du har dreads. De viktigaste är dock att låta håret torka helt och hållet innan du blöter de på nytt. De kan ta något dygn eftersom du har packat ihop en väldig massa hår till en lång "knöl". Att tvätta håret och hålla på de är oxå väldigt viktigt för hårrötterna. De behöver daglig "massage" (vilket de vanligtvis får när man borstar håret)

Hur? Hålla håret torrt
Vad ska du hålla håret torrt för? Hade dreads i 2-3 år och jag använde då aldrig någon bad/duschmössa eller liknande. Som Nathaliie säger är det ingen fara så länge du låter håret torka mellan varje gång du badar/duschar.

Angående alla myter och grejer som finns om dreads så är det som vanligt med myter. De är just myter. Körde under dessa år med helt vanliga hårprodukter och utan diverse badmössor och annat onödigt och det fungerade hur bra som helst. Mögel eller annat kul i håret har jag aldrig hört talas om, och man ska nog lyckas missköta håret ganska rejält för att råka ut för det.

Hur? Hålla håret torrt
Min kompis duschade dem varje dag precis som vanligt me schampo å så, å daom va riktigt fräscha luktade ingenting å a inte äkcliga alls, så vf ska man ha en plast påse lr nått påå huvvet?:S

Hur? Hålla håret torrt
Ni som tror dredds lucktar illa, möglar eller skalbaggar i dom. Ni är bara fördoms fulla ideoter som inte vet någe.
Man kan durscha dredsen eller bada med dom, Men man måste föna dom torra eller om det är sommar sätta sig ute i solen och torka dom. för annars så kommer det" med en massa otur " att mögla i dom. men som sackt bara om du inte låter dom torka i mellan gångerna.

Hur? Hålla håret torrt
Du och alla andra med dreads borde kolla på dreadhead.se
Det finns speciella dreadlock shampon som är jättebra eftersom vanliga shampon har en tendens att lösa upp dreadsen.
Klart som fan att håret ska vara rent!!! vill du leva utan sällskap i sängen eller??
Killen har haft dreads i två omgångar och när han klippte av de första var de hur fräscha som helst!!!
Om man inte köper dreadshampo fungerar grönsåpa alldeles utmärkt, nackdelen är dock att man torkar ur hårbottnen och måste smörja den med cocosolja (oxå dreadprodukt) för att slippa mjäll.
Att dreads måste vara torra och skitiga är en myt!
Om man tycker de tar lång tid att torka-kör med hårtork...

Tillbaka
Topp