Hur har Val d'Isère förändrats de senaste 20 åren?

xanoglion

Medlem
Hej! Är ny på detta forum. Brukade åka mycket i Alperna förr, men nu har jag inte varit där på över 20 år. Funderar på att återvända till Val d'Isère nästa vår, och undrar om det finns någon med erfarenhet av hur stället ev. förändrats sedan jag var där sist.

T ex: Har det byggts ut? Finns det mindre snö? Har de infört några konstiga regler? Osv.

Och när är det bäst att åka dit – hur är det i början av april? Tänkte mest åka snowboard, om det är relevant.

Hej!

Har tyvärr ingen erfarenhet av hur det var för 20 år sedan, men jag var där över nyår 23/24, och kan bara tala gott om min upplevelse. Solaise och Bellevardeliftarna bär upp mängder med folk upp på berget, och efter det blir liftinfrastrukturen liite sämre skulle jag säga. Mycket 4-stolsliftar.

Gällande snön så skulle jag säga att det är väldigt bra, då det ligger på 1850 meters höjd och du åker i princip aldrig lägre än så, och kommer upp till 3500 meter på Grand Motte. Såg tyvärr på Tiktok hur svinen hade fantastiska förhållanden in i Maj, med massor med snö. Så om ingen har bättre koll på väderstreck osv så skulle jag kunna rekommendera det.

Inte heller någon koll på hur det var för 20 år sedan men har i vart fall varit där ett par gånger under de senaste ca 10-åren.

Val d'Isère är nog min favoritort alla kategorier i Alperna. Ofta mycket och bra snö (fortfarande). Mysig by. Bra off-piste (även när det snöar, till skillnad från t.ex. Val Tho och ett skäl att bo i Valdi istället för Tignes. Mycket bra afterski (föredrar Cocorico men även välkända Folie Douce finns). Åk utanför absoluta högsäsongen bara så borde du slippa att stå i kö jobbigt mycket. Jag har åkt runt månadsskiftet jan/feb. På nätterna hade vi under 20 grader kallt ett par gånger men å andra sidan snöade det mycket flera av dagarna och fin kallsnö att njuta av.

Ingen erfarenhet av hur det är i april men med tanke på den fina åkhöjden som finns i både Valdi och Tignes borde det vara ett av de bättre alternativen i Alperna vid den tiden på året.

20 år tillbaka är lite för långt men 15 år sen är det iaf sen jag var där första gången. På liftfronten har det väl inte hänt jättemycket. Det största jag kan påminna mig är att Solaise express numera är gondol istället för fyrstol. Sen måste jag säga att det var en enorm skillnad vad gäller partyutbudet. När vi åkte som mest dit mellan 2009-2013 typ så var ju Morris en given höjdpunkt men sen var det bra drag på både Petit Danois och Langleys bar på kvällarna. Sist vi åkte var det heltomt.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp