Hur hårt ska man spänna pjäxorna?

Hur hårt ska man spänna pjäxerna när man åker park respektive puder? finns det något speciellt svar? eller några speciella knep? vad tycker ni själv?:)

DidricSundgren sa:
Hur hårt ska man spänna pjäxerna när man åker park respektive puder? finns det något speciellt svar? eller några speciella knep? vad tycker ni själv?:)
Klart intressant fråga! Hur hårt man spänner i parken har jag nollkoll på ... däremot skulle jag generellt säga att det kan kännas bra att inte spänna lika hårt i puder som man gör i en hård pist. Lite lösare ger lite sämre kontroll men blir samtidigt något mer förlåtande vilket kan vara bra på ett ojämnt mer outförsägbart underlag. Sen beror det naturligtvis mycket på vilka skor man har, hur de passar, hur styva de är och hur mycket skaftet lutar.

/MM

Hårt i park! Eller ja iaf upptill så det inte ä ett stort mellanrum mellan ditt ben och tungan av pjäxan då gör det ont!

är det bara jag som har fått att pjäxornas innersko har börjat bli lite "utgådd" elr vad man säger efter ca 3 säsonger? så nu förtiden så behöver jag spänna hårdare för att de ska sitta, nästan spänna i botten, (spk) ?

är det vid ett sånt här tillfälle de är dax att byta?

Senast ändrad:
IMO ska man aldrig spänna en pjäxa. Man ska bara behöva tillsluta den, sen ska den sitta så pass tight att det inte behövs spännas något för att sitta fast. Pjäxan ska alltså inte utöva något särskilt högt tryck på foten. Samtidigt, ska foten sitta helt fixerat och vara, mer eller mindre, helt omöjlig att rubba. (Tänk dig att man gjuter fast foten i skalet med gips, och hur det skulle kännas när du åker. Inget tryck någonstans, men foten sitter som... gjutet!)

Sådan passform är dock väldigt svår att uppnå. Att betala ca 9 papp för ett par strolz är ett sätt att komma oerhört nära. Pjäxor i mellanprisklass och under det har ofta ganska svampiga innerskor som inte ger riktigt önskvärt stöd. Då får man väl spänna lite och ha lite ont, och sitta lite sådär. C'est la vie.

Spänn så att de sitter skönt! Jag har ett par salomon rs mission 8 som har blivit ganska så "utgångna" or what to say. Spänner lite hårdare längst upp, lösare på det nedre så att inte flexet blir helt stenhårt. Sen spänner jag hårt över foten så att själva foten sitter fast! :)

Brukar ha som standard att spänna:
2st klick, nedre.
2st klick, mitten.
Tills det sitter och är skönt på översta.
Remmen drar jag åt så den spänner när jag har alla spännen på största.
Snackar då om Fulltilt Booter.

Men detta är ju stört inviduellt........

Nojlas sa:
IMO ska man aldrig spänna en pjäxa.
Den här taktiken kör jag med mina Ghost! Det sitter riktigt tajt och bra, men sen så brukar jag frysa ihjäl om jag inte kan röra lite... ;-) så jag får dra åt när det ska åkas.
Men allt som oftast är strapen det enda som är åtdraget. Nederspännet sitter fast, men gör ingen nytta, övre spännet sitter på trean, men är alltid uppspänd och spänns bara vid hårdåkning! Att köra löst mjukar ju upp också, 130 flex i park är inte alltid megamysigt!

Drog åt mina pjux i veckan, eftersom att foten levde ett lite "friare" liv inuti dom innan. Resultatet blev helt oslagbart. Även fast man maxar strapen så gäller det ju att HELA foten sitter som snusen i snusgropen. Nu kan jag inte dra upp hälen lika mycket, och får därmed inte den där "det-går-att-kliva-ur-pjäxan" känslan. Sen får man bättre kontroll dessutom...

Tillbaka
Topp