hur hoppar man??

• Trådstartare Trådstartare mettemette
  • Start datum Start datum
M

mettemette

Guest
hur hoppar man??
Alla dessa skidtekniker gör mig yr... Hur gör jag på bräda då?? När man hoppar på ett vanligt hopp vad ska ja tänka på då? någe bra tips?
Skulle vatt kul med förslag på bra enkla nybörjar-hopp.. och prata så jag förstår ;)

((har i å för sig åkt ett tag men inte hoppat så mkt))

hur hoppar man??
Hysteriskt roligt Nojlas!
Jag brukar göra följande:
#1 Hoppet. Åker in till hoppet med alldeles för mycket fart. Stampar ifrån hårt och okontrollerat och försöker kompensera obalansen genom att flaxa vilt med armarna.

#2 Landningen. Försöker att dämpa fallet genom att böja nacken när huvudet slår i snön/stenen/tysken. Har även med framgång använt kameran i ryggsäcken som stötdämpare. När första smällen är tagen kryper jag ihop till en boll och rullar så långt som berget tillåter.

#3 Glidningen. Hasar mej upp i backen och hämtar gogglarna och termosen som trillat ur ryggsäcken. Gräver ut snön ur kalsongerna och spottar lite blod. Sen inser jag att tjejerna är upptagna med att spana på killen, med Oakleys nyaste spegel-brillor, som sitter med bar överkropp och solar. "Mer fart i nästa hopp" tänker jag och klättrar upp igen...

hur hoppar man??
Men va fan... Jag e ingen kille!! Jag e en tjej som redan åker snowboard som nu vill ha lite bra teknik tipps på hur man gör ett bra hopp (på bräda!!)

Hare gött pågar och tack för svaren förresten

hur hoppar man??
Oj är du tjej? det e klart att man måste ställa upp då :P åk in mot hoppet, och sen åker du bara utfrån hoppet med lite avstamp. det många gör när dom är nya med att hoppa på bräda är att dom faller och sidorna. Bygg egna hopp så känner du dig mer säker med dom, börja med mindre hopp utan kick och sen bygger du större å större, och om man bygger själv blir det som att man måste hoppa i hoppet även fast man är skraj för annars har man ju byggt i onödan :P

hur hoppar man??
DS. Kom just på att när vi byggde ett 2 meters hopp med brant kick över E4 mot Haparanda "vi höll på i 30-40 min" då hoppade inte jag :P hahahaha! men inte ens veteranen "slent_neger" på freeride.nu vågade :P

hur hoppar man??
Credits till Nojlas och Oskarix
Hysteriskt roligt att läsa

Hoppa är väl inte svår, ska du nöja dej med att bara hoppa behöver du inte fundera så mycket. Har du däremot tänkt dej att landa också blir det knepigare. Ta med dej en fet kudde ska du se att det också löser sig.

hur hoppar man??
Jag började med små sidohopp.. Där man kommer på skär utifrån backen och hoppar in i den. Mkt lättare i början att landa på skär... När man känner sig någolunda säker på att flyga sisådär 1m och landa är det bara att ge sig på lite större hopp. Det svåraste i början tyckte jag var att våga. Man dör ju inte direkt. Har man tillgång till ´mkt snö så skadar det ju inte med en mjuk skön puderlandning =)
Aja. Det går ganska snabbt när man väl börjat. Själv hoppar man mindre bigjumps nu. Tänkte börja lära mig snurra nu, ganska läskigt det också faktiskt.
Förresten! Höll på att glömma. Börja tidigt med enkla grabbar som tex indy. Gör att du böjer på bena och får bättre balans i luften..Ser bättre ut också.
Men kör hårt. Det är alldeles för lite brudar som hoppar. Litet är bättre än inget!

hur hoppar man??
Tack Ripgirl!! Äntligen ett vettigt svar :) Fast ja e riktigt trög när det gäller namn på hopp å sånnt... så..hmm, va e en indy..?
ha de

hur hoppar man??
När du gör en indy air så drar du upp brädan i luften (böjer på knäna) grabbar med din bakre hand (vänster om du kör kör goofy eller höger hand om du kör regular) mellan fötterna på tå-sidan av brädan. För att snygga till tricket ordentligt så tweakar du ut frambenet. Åker man pipe så kallas detta för indy air när du kör på backside-vallen och frontsidde air när du kör på frontside-vallen. Nog om detta..

Åter till huvudfrågan: Som tidigare har skrivits så är det viktigt att du är mjuk i knäna och skjuter ifrån i uthoppet. Om du skulle bli rädd för att du har för mycket fart (kan man ha det förresten??) eller ngt annat så är ett vanligt fel att man INTE är mjuk i knäna utan spänner benen i helt utsträckt läge. Då kan jag nästan garantera dig att du tappar balansen om det inte är ett hopp som är helt befriat från någon form av kick.
Landningen gäller samma sak. Böj på benen och använd dessa som stötdämpare. Landar du med sträckta ben utan dämpa kommer det nästan uteslutande att leda till att du skrotar rejält.

En annan sak som kanske är självklar men nog så viktig när man hoppar med bräda är att man åtminstone ska försöka landa med brädan i den tänkta åkriktningen efter landningen. (Stålkanterna något så när parallellt med åkriktningen) Framlänges eller baklänges väljer man själv. Annars kan det bli riktigt knöligt att försöka stå i landningen. (Och jag säger KAN bli. Vissa här kanske sätter en frontside 270 i ett vanligt "rakt-fram-hopp" och klarar att kasa iväg men det är inget att rekomendera om man inte är masochist)

Och till sist en gammal klyscha. Börja i små hopp och öka succesivt!

hur hoppar man??
o tänk inte för mycket. om du hela tiden på väg till hoppen tänker. - O nej nu ramlar ja o slår mig kommer du troligtvis ramla.

hur hoppar man??
Ah, det här var en bra tråd, massa bra tips! Är själv i början av hoppkarriären :-) har åkt länge utan att kunna hoppa, upptäckte i våras hur grymt kul det är.
Finns det ingen bra lössnö-åkning är det perfekt att bygga lite hopp å öva på...
Nån som vet om det finns bra ställen för sånt i Chamonix..?

Blir man sugen nu eller...

hur hoppar man??
...och framförallt; glöm inte handledsskydd och hjälm. Får du hjärnskakning eller bruten handled första gången så behöver du 10 ggr så mycket mod för att våga dig på hopp igen efter konvalescensen. Bättre att se ut som nån som lyssnat på mamma än att behöva höra hennes tjat och gnäll för att man var lite för fåfäng ;)

hur hoppar man??
surferJ: Ovanför Darth Vader-liften i Flégère finns det bra möjligheter att bygga hopp. Ta släpliften upp och skråa ut till höger.

hur hoppar man??
lämna handledsskydden hemma (bryter bara armen istället) tryck på störtkrukan och spänn fast rygskyddet...

sen är det bara gasa järnet, blunda o försöka att inte tänka på konsekvenserna!!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp