Hur komma till nästa nivå?

commeilfaut

Ny medlem
Hej, har åkt ganska mycket skidor de senaste 3 säsongerna. Först 1,5 säsong på telisar, därefter tog jag mitt förnuft tillfånga och bytte till "vanliga" skidor som jag nu åkt ca 1,5 säsong.

Åkte en del skidor som barn innan jag bytte till snowboard och sedan i tjugoårsåldern började jag med telisar. Då handlade det bara om 1-2 veckor per år. Nu är jag 32 och har fått rejäl nytändning när det gäller skidåkning. Åker så mycket som jag hinner vilket betyder ca 40 skiddagar per säsong.

Tränar löpning övriga året samt surfar utomlands några veckor per år också. Dock är det skidåkningen jag brinner för. Mitt "problem" är att jag vill utvecklas snabbare. Gillar skidåkning för skidåkningens skull men att utvecklas och bli bättre är ett måste för att jag ska fortsätta att brinna för sporten så som jag gör.

Har i princip inga kompisar som gillar att åka så mycket som jag gör, dessutom är de inte intresserade av annat än lugn åkning och att dricka öl på after-ski. Själv gillar jag off-pist, fart, klippor (små än så länge) och toppturer.

Har ni några tips på hur man utvecklas snabbt på skidor när man inte har några kompisar som pushar? Nästan hälften av alla mina skiddagar åker jag själv, försöker varje åkdag att göra något som känns läskigt just för att utvecklas men det är svårt när man åker själv att verkligen pusha sig själv till nya nivåer. Får ju inte så mycket feed-back heller på åkningen.

Alla tips och idéer tas tacksamt emot!

Testat att ta en privatlektion någon gång? Det hjälper massor Att åka med någon som kann, och. du får tips på saker att atbeta på efter lektionens slut som du kan ta med dig! Det är nog snabbaste sättet att utvecklas tror jag.
Kan det vara ett alternativ?

Gör säsong!

Räck fingret till chefen, sälj huset, kyss frugan adjöss, bortadoptera barnen, köp feta lagg och en gammal volvo och rulla söderut. Svårare än så är det inte! :D

Finns även charterresor av lite äventyrligare slag. Pathfinder travels och langley anordnar lite häftiga grejjer, är en del ensamresenärer på sådana resor. (Kolla in langleys resa till Cheget i ryssland - om de fortfarande kör den...)

Anna tips är att gå SLAO lavin 1 och kanske fortsättningskursen (eftersom du gillade toppturer) i t.ex abisko. Mkt utvecklande för din säkerhet, tänkande, "bergsvett" med mera. Och samtidigt kul!

Jag har provat samtliga tre och kan bara ge tummen upp. :)

För det rent skidtekniska och åkmässiga: Åk med folk som är bättre än dig själv. Var ödmjuk mot dig själv och kör hårt, men glöm inte bort att leka och ha roligt. Be någon filma din åkning, det brukar överraska de flesta skidåkare...

Åk en sväng med ucpa.se, dom har enveckas kurser som är mkt uppskattade.
Har själv åkt med dom och min (snowboard)åkning har utvecklats enormt tack vare den veckan i frankrike.

Gå med i friluftsfrämjandet, där hittar du likasinnade och dom erbjuder resor och utbildningar till bra priser.

Kolla även om det finns någon annan skidklubb på orten, även om dom kanske mest åker käpp så kanske dessa personer är öppna även för annan åkning.

Visualisera!

Åk när du inte åker... I huvet altså, tänk igenom alla moment och se dig själv göra det och känn hur det känns - det funkar.

Skaffa nån ny kompis kanske...

Senast ändrad:
Skaffa lite tålamod och acceptera motgångar kanske?
Det kvittar vad du håller på med så kommer du få downdays.

Tackar för tipsen! Särskilt privatlektion ska jag testa. UCPA är bra, ska åka minst 1 vecka nästa år med dem. Det där med tålamod och acceptera motgångar hoppar jag över så länge.

Tillbaka
Topp