Hur långa ska twintip vara egentligen ?

Fiddeponken

Ny medlem
Jag har länge funderat på detta, Många av eliten kör med skidor som är nästan lika långa som dem själva. Vad är för och nackdelen med långa/korta skidor? ska man ha skidor som är lika långa som en själv?

Peace

Fördelen med korta är att det är lättare att snurra.
Nackdelen är att det ser fulare ut. Längre skidor ser snyggare ut. Senn får man mer stabilitet med längre skidor.

Senast ändrad:
Testa runt lite, många tycker olika kring just detta. Jag själv brukar köra på +/- några cm av min kroppslängd, men i början kan det vara skönt att ha lite kortare.

mina är exakt lika långa som mig och jag har haft 10 - 20 cm kortare en mig och inte lika skönt att tex. nå NOSE mute mm.
men salamon sa till mig att om man hoppar mäst ska man ha llika långa som en själv och om ma railar mäst ska man ha ca 10 cm kortare en sig själv

Senast ändrad:
^jag tror inte att man känner nån direkt skillnad om man tar en mutegrab med 10 cm kortare skidor?! kanske nosemute.. eller?

Niklas-Borg sa:
peege sa:
jib-Erik sa:
ju kortare destu lättare att snurra jag har till näsan det är en bra längd
det är lättare att snurra med korta men man får mer snurr med längre ..
Förstår inte ditt resonemang? mer snurr med längre?
x2.. förklara gärna!

JoakimHayland sa:
^jag tror inte att man känner nån direkt skillnad om man tar en mutegrab med 10 cm kortare skidor?! kanske nosemute.. eller?

Niklas-Borg sa:
peege sa:
det är lättare att snurra med korta men man får mer snurr med längre ..
Förstår inte ditt resonemang? mer snurr med längre?
x2.. förklara gärna!
Tror han menar att de är lättare att snurra med kortare skider. men de är lättare att snurra mer med längre skider. alltså att du får bättre balans när du ska snurra Bra många varv ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp