Hur man bör montera duckstance.

PNyberg

Aktiv medlem
Funderar på att montera mina slackcountry skidor duck och har då lite frågor.
Eftersom duck är relativt nytt inom skidor så finns det inga bra guider och anvisningar om hur man bäst monterar duck och hur många grader som är lämpligt.

Har även sett att inte alla monterar tådelen på samma sätt heller. Thomas Bergemalm hade sina tådelar monterade "rakt" medan hälen var vinklad (ok kanske inte på alla skidor men har för mig at det iaf va på hans cash is king).

Any thoughts?

Du sätter tådelen mitt på skidan och vrider sedan ut hälen så mycket du kan eller vill...
Vinkeln är väll dock lite individuell kolla hur du står med fötterna normalt och montera sedan skidan efter det. Har du fler konstiga frågor hänvisar jag också till Hendryx...
Svårare än så är det inte.
Själv föredrar jag ju att åka med bindningarna rakt men ska försöka montera mina nya Hendryx med lite lite duck..
Hoppas de var till lite hjälp.

KalleKax sa:
Du sätter tådelen mitt på skidan och vrider sedan ut hälen så mycket du kan eller vill...
Vinkeln är väll dock lite individuell kolla hur du står med fötterna normalt och montera sedan skidan efter det. Har du fler konstiga frågor hänvisar jag också till Hendryx...
Själv föredrar jag ju att åka med bindningarna rakt men ska försöka montera mina nya Hendryx med lite lite duck..
Känns lite som att tådelen kommer att lösa ut olika beroende på hur man faller isf. Alltså krävs mer kraft i fallet för att lösa ut inåt.

Jag har monterat alla duck stance så att tå delen är placerat så som du har pjäxan. Annars så blir det sned belastning.... Allt så i samma vinkel som bakbindningen.

//H

Hasse sa:
Jag har monterat alla duck stance så att tå delen är placerat så som du har pjäxan. Annars så blir det sned belastning.... Allt så i samma vinkel som bakbindningen.

//H
Ja precis vad jag trodde att man skulle göra. Så jag fick än smärre chock när Tomas Bergemalm hade gjort som KalleKax skrev...låter lite funky i mina öron.

Hmmm japp. Hendryx var med när jag monterade hyrskidorna iaf och han sade då inget alls...

//H

PNyberg sa:
KalleKax sa:
Känns lite som att tådelen kommer att lösa ut olika beroende på hur man faller isf. Alltså krävs mer kraft i fallet för att lösa ut inåt.
Jag förstår vad du menar men jag tror inte det har någon större betydelse. Eftersom bindningen löser ut i många olika vinklar så borde den fatta att den ska lösa ändå.

Kolla med Jane (rocketchazer) Grunditz. Hon kör hårt med duck!

Även fröken Powder4ever och The Kaxman (kallekax) himself... Har inte hört att någon av dem skulle haft problem med att bindningen skulle lösa sämre.

Sedan att främre delen skulle vara monterad rakt måste väl vara en synvilla eller? Pjäxan skulle väl knappast passa om det var olika vinklar på fram och bakdelen?

PNyberg sa:
Hasse sa:

//H
Ja precis vad jag trodde att man skulle göra. Så jag fick än smärre chock när Tomas Bergemalm hade gjort som KalleKax skrev...låter lite funky i mina öron.
Kalle menar att tådelen sitter monterad på mitten men med samma vinkel som bakdelen så klart.

Kolla på Jane´s noshörningar: http://www.hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=26

Kan hålla med om att det ser lite udda ut men vinkeln måste ju som Hasse säger vara den samma. Dock tror jag inte att det skulle bli någon "snedbelastning" utan snarare att pjäxan inte ens skull passa...

Glömde såklart the beast himself "danne88"! Stor, tung och kör hårt som f@en med duck. (i alla fall på ett par) Kolla med honom!

Jeffa

ahaaa...nu fattar jag...lite seg och sådär härligt bakis har jag vart idag. Kreativ och fundersam då kan man säga.
Jag trodde att men skulle montera bindningarna så att tådelen oxå var offcenter. Det är det jag alltid har varit fundersam över. Kändes som att det inte skulle går så fantastiskt mkt bättre som alla säger att det är. Men att ha mkt tryck på innerkanten via hälen låter ju logiskt som fan egentligen.

Får ma aldrig känslan av att den ena skidan vill gå framåt och den andra svänger väldigt lätt? Verkar väldigt skumt måste jag säga. Har fortfarande inte fattat vad vitsen är dock..
Hur förändrar det åkningen?

Är Duckstance kanske är de nya "rocker"?
Jane's rhinos var ruggit läckra i alla fall..

Eric_W sa:
Får ma aldrig känslan av att den ena skidan vill gå framåt och den andra svänger väldigt lätt? Verkar väldigt skumt måste jag säga. Har fortfarande inte fattat vad vitsen är dock..
Hur förändrar det åkningen?
.
Meningen är väl att man ska få mer kraft när man står naturligare med fötterna (20% starkare tror jag det svamlas om med duck) och få bättre kantning på innerskidan.

Jo precis, dom flesta får en naturligare böjning av knäleden och därmed mer kraft när man står lite duck med fötterna. Man kan prova att ställa sig framför en spegel och böja knäna. Står man rakt med fötterna tenderar knäna att gå ihop, står man lite duck behåller man avståndet bättre mellan knäna.
Alla som kört knäböj på gym vet att det känns lite bättre om man står en aning duck.

hur kan man få bättre kantning med innerskidan. du får väl en jävla press på ytterskidan men ska du stå på "tå" med innerskidan kan du väli nte få något enormt tryck?!

Klart du får bättre press på innerskidan oxå. Finns väl en anledning varför Fischer bygger pjäxor med Duck i. Du får ju ner tyngden mer naturligt över skidan och tån då. Istället för att försöka pressa ner kraften till sidan av foten...

//H

ahh.. klart du har rätt hasse. skulle aldrig ifrågasatt det hela. men nu är mina ögon klara och förstår precis allt! ska genast skruva om mina bindningar. borde de inte vara bra med lätt tiltade pjäxor så dom lutar lite snett typ. ska genast börja göra tester i ämnet och göra en egen superpäxa.

Wippeh sa:
ahh.. klart du har rätt hasse. skulle aldrig ifrågasatt det hela. men nu är mina ögon klara och förstår precis allt! ska genast skruva om mina bindningar. borde de inte vara bra med lätt tiltade pjäxor så dom lutar lite snett typ. ska genast börja göra tester i ämnet och göra en egen superpäxa.
Nordica har pjäxor som är lite lätt tiltade för att få lite samma effekt som ank-stance. Kan hända att de är lite duck innuti också men det är jag inte säker på.

Ojoj, en ny duckstance tråd!
Duckstance är kickass... Tror det blir bäst om man gör så som Hendryx säger och monterade mina; Tådelen i mitten och vinkla ut bakdelen!
Hade för mig att hans anledning när han sa det till mig var att han hade monterat ett par med tådelen långt ut och främre delen gått i snön på skäret? (!) (den yttre delen av pjäxan alltså)

lånar tråden lite..Prövade ett par Hendryx Cash i vintras med duck och blev helt såld, nu tillåter inte studentekonomin 10000 kronors sulor så jag hittade ett par förra årets Seth till 1/4 av priset hos våra vänner i söder. Frågan lyder; hur tror ni att det funkar att montera duck på dom, är dom för smala för att få till nån duck att tala om? Erfarenheter? 98mm i midjan.
Är mest nyfiken, har varken fått skidorna eller nån snö än=)

Nej fan! 98 ska nog funka, mina är 104 och skulle kunna monteras mer duck, min duckmontering skulle nog passa 98 och det är min naturliga vinkel:) Sen beror det väll lite på hur mycket duck du vill ha?

Tillbaka
Topp