Huruvida fenomenet fondue uppfanns i de schwiziska alperna, eller savoy, därom tvista de lärde. Visserligen kommer ordet foundue kommer från franskan (fondre) och betyder "att smälta". Men som bekant talas även detta ädla språk i mången schweizerort.
Huvudsaken är dock att fonduen uppfanns som ett sätt att förtära gammal förhårdnad ost. Och eftersom tradtionell foundue är gjord med en mix av gruyereost och vin, borgar det ju för en rejält nedsmutsad gryta. Min beskrivning ovan är bara ett underhållstips - givetvis måste grytan rengöras grundligt efter användning, innan man kan applicera denna metod. Själv vill jag slå ett slag för stålullen. Den är ett formidabelt verktyg, som tyvärr fallit i träda efter teflonpannornas intrång i köket.
Hur man avlägsnar chokladrester från en fonduegryta vägrar jag ens kommentera, då det är en satans helgerån i mina ögon att kalla det fondue. "Chokladfondue" är ett nytt påfund från 1960-talet och har ingenting med fonduetradition att göra. Faktum är att jag skulle uppskatta en ursäkt och ett löfte att du aldrig mer rånar helge på det sätt du gör när du häller choklad i grytan!
Med hopp om förbättring,
Fredrik