Hur många par skidor behöver man

chrtur sa:
mattie sa:
Är de nån som provat och vet hur många takboxar man kan montera på en sån stretched hummer?
Går säkert att färgkoda dem och en box per skida, vilket gör att de kan få ligga på dun så att inte transporten skadar belagen.

- C
Min teori är att man får plats med 6-8 normalstora boxar, vilket alltså skulle betyda att det för min del skulle räcka gott och väl, medan till exempel HitMe skulle behöva klämma in fler än en skida per box

3 par å slänga sönder när man är arg, ett par att hugga av när de går åt helvete å många till å slå alla som skrattar åt en näör man ramlar med,. behöver jag

chrtur sa:
mattie sa:
Min teori är att man får plats med 6-8 normalstora boxar, vilket alltså skulle betyda att det för min del skulle räcka gott och väl, medan till exempel HitMe skulle behöva klämma in fler än en skida per box
Då får jag problem istället om hur jag skall fylla ut dem? Två skidor, två stavar och två pjäxor fyller ut 6 boxar. Resterande två vet jag inte riktigt, kanske transan i en och spaden i den andra, svårt val.

- C
Där har du ju en lösning på problemet. Annars kan jag föreslå att du lägger en fonduegryta i en av boxarna. Detta är ett tillbehör som med fördel ses som obligatorisk på en fjällsemester och med lika stor fördel ges en egen takbox för att slippa att den till exempel rasar ut i huvudet på den stackare som håller på och packar en fylld box.

Fonduegrytan! Detta ständiga gissel i vart hushålls köks förvaringsutrymme.

Man behöver minst 4 grytor till olika ändamål:

En järngryta i normalstorlek. Passar till familjemiddagar, med de närmaste.
En festgryta i XXL - bjud in dina vänner.
En singelgryta så du snabbt och effektivt kan hetta upp en fondue när du är själv.
En portabel, gaseldad gryta i lättmetall som du kan använda ute i vildmarken.

Värna om fonduegrytan! Kom ihåg att plocka fram den en gång om året: Gör rent den noggrannt utan att använda diskmedel. Smörj sedan in den minst 9 gånger och torka ur den emellan med ett sämsskinn, så att porerna i metallen öppnas och rengörs. Lägg till sist på ett rikligt lager olja så att porerna blir ordentligt mättade. Följer du denna anvisning kommer grytan hålla i många, många år. OBS, denna beskrivning gäller grytor i järn. De portabla grytorna i flygplansaluminium är bara att diska ur.

Senast ändrad:
jag kör på völkl karama och även fast det är en twin-tip skida så fungerar den i alla situationer och förhållanden.

FF, vår formidabla vägledare i fonduedjungeln. Vad du däremot inte avslöjar är om samma knep gäller för ost, kött och chokladfondue? I mitt stilla sinne känns det som ostfondue (även kallad Fondue Savoyarde efter Savoie, départementet i Frankrike där denna flottiga rätt först såg dagens ljus) kan ställa till en rackarns oreda både i grytan såväl som middagsgästernas tarmar. Olja är ju eh.. olja och är ju välgörande för metallens välbefinnande medan chokladresterna med fördel slickas ur grytan.

Huruvida fenomenet fondue uppfanns i de schwiziska alperna, eller savoy, därom tvista de lärde. Visserligen kommer ordet foundue kommer från franskan (fondre) och betyder "att smälta". Men som bekant talas även detta ädla språk i mången schweizerort.

Huvudsaken är dock att fonduen uppfanns som ett sätt att förtära gammal förhårdnad ost. Och eftersom tradtionell foundue är gjord med en mix av gruyereost och vin, borgar det ju för en rejält nedsmutsad gryta. Min beskrivning ovan är bara ett underhållstips - givetvis måste grytan rengöras grundligt efter användning, innan man kan applicera denna metod. Själv vill jag slå ett slag för stålullen. Den är ett formidabelt verktyg, som tyvärr fallit i träda efter teflonpannornas intrång i köket.

Hur man avlägsnar chokladrester från en fonduegryta vägrar jag ens kommentera, då det är en satans helgerån i mina ögon att kalla det fondue. "Chokladfondue" är ett nytt påfund från 1960-talet och har ingenting med fonduetradition att göra. Faktum är att jag skulle uppskatta en ursäkt och ett löfte att du aldrig mer rånar helge på det sätt du gör när du häller choklad i grytan!

Med hopp om förbättring,
Fredrik

Senast ändrad:
Glisseur: Riktiga ost-konnosörer har setts slicka ur även grytor med ostfondue. Rekommenderas dock ej för nybörjare... Hittills har mig veterligen ingen slickat ur en gryta med köttfondue men jag tror det är bara en tidsfråga innan nån axlar den uppgiften.

Chrtur: Det där gröna gucket är troligen Sterno Gel Fuel. Finns t.ex. på http://www.amazon.com/Sterno-Gel-Fuel/dp/B000C89WEU

minst 5par det har ialla fall jag.... det kanske är för att jag tävlar eller????

Min kära gamla bondmora vid foten av Mont-Veyrier, strax utanför Annecy knäckte alltid ett ägg i slutet på ostfonduen för att på så vis slippa undan stålullen. Kan vara något att testa för er som är extra rädda om kastrullen.

cebtralbyrakraten: Kan det vara så lätt att slippa stålullen? Å vad skönt i så fall. Då ska jag prova det om en månad då när man sitter isin lya ner i schweiska alperna då och myser med fondue och lite vin.

Mr Mute

Näe, egentligen tvivlar jag själv på knepet. Jag antar att hon stod och skrubbade lika hårt som alla vi andra när ingen såg.

Men som en gammal muntlig sägen från det höga Savoy tycker jag ändå att den hörde hemma i tråden.

Själv ska jag nu dinera på en annan anrik rätt från de franska alperna, boudin eller som den kallas på ren svenska blodpudding.

Mina Herrar ... till ämnet!

När behöver man egentligen ett par långa, HÅRDA, fetingar ... kör ni på dem eller är det bara barattribut?

Personligen tror jag att de flesta döljer ett par sköna mjukingar i snön när det verkligen är dax!

;-) / MM

Endast Sverige, svenska snöförhållanden har.

Och dessa kräva helt andra doningar än de mjukare fetingarna som är lämpliga i alper och klippiga berg.

Beror väl på hur många fötter du har? Själv har jag bara ett par fötter och då räcker det med ett par skidor. Funkar perfekt!

Senast ändrad:
själv så har jag 2 par storslalom (ska sälja ett), 1 par slalom och 1 par twintip, tävlar man, som jag, så måste man ha olika skidor.

hahah ganska gamma tråd men ;) har 2 par, ett par armada t-hall för park och ett par armada jj för offpisten, skulle gärna utöka med ett par dynastar pro rider xxl men de räcker inte budgeten till

Beror väl helt på hur mycket man åker och hur seriöst, jag har 2 par, ett par salomon czar och ett par salomon 1080

Tillbaka
Topp