Hur många veckor åker ni på era skidor innan det är dags för nytt?

0707

Medlem
Hur länge håller ett par skidor, i detta fallet Armada JJ? Har kört mina i 12 veckor. Hur länge kör ni?

Tills de är ras eller jag av annan anledning "måste" byta. Dvs allt ifrån 1 dag till 12-16 månader.

Vad är det du egentligen undrar över? Om dina JJ's är slut? Har du tröttnat på dem?

de håller väl tills de går sönder? ;) nej men det beror ju helt på hur man åker.

Jarle sa:
Tills de är ras eller jag av annan anledning "måste" byta. Dvs allt ifrån 1 dag till 12-16 månader.

Vad är det du egentligen undrar över? Om dina JJ's är slut? Har du tröttnat på dem?
hahahaha... den var bra

Undrar mer hur länge en modern skida "håller" för en erfaren åkare innan den inte längre presterar som den gör när den är ny. Inte vetenskapligt utan undrar vad ni har för erfarenheter. Givet att den inte går sönder av någon anledning.

Jag kör dem tills de är helt slut, och hur lång tid det tar beror på hur väl man sköter dem och hur hårt man kör. Jag har skidor som jag har åkt på i uppskattningsvis 50 veckor (tre säsonger) som fortfarande är någorlunda hela. Belaget torkar dock ut fort på så slitna skidor.. och har de spann kan det plattas ut efter ett tag.

Sedan kan man ju ha otur och sabba kanterna eller hacka upp belaget eller annan skit, men det mesta går att laga :)

Edit: Men säg såhär då - om jag inte kör sönder ett par lagg så tycker jag att de beter sig normalt i åtminstone två säsonger (en säsong = 15-20 veckor med användning minst 4 dagar/vecka). Att jag byter lagg beror till största delen på att jag vill ha längre/kortare/bredare osv, helt enkelt efterfrågar andra egenskaper än vad mina tidigare skidor haft.

Senast ändrad:
Sammmyboy sa:
Jarle sa:

hahahaha... den var bra
What is ze funny?

Heddious sa:
och har de spann kan det plattas ut efter ett tag.
Brukar hoppa ur spannet bland det första jag gör... whatamievendoing.jpg

Puder/parklagg: Tills jag vet att jag inte kommer använda de något mer den säsongen och sen säljer jag dem... Tänk Jahreswagen!
Klenoder/specialare: Skidor med sentimentalt värde faller under den allmängiltiga kategorin "köra tills det rasar" precis som de flesta andra gör.

Det är väl en icke-fråga, efter 2-3 månaders daglig körning månader är de väl irreparabla.

Senast ändrad:
Min bräda höll 1dec - 1maj , dagligt använd över hela berget. 15+ sprickor i stålkanterna efter dumma rails och flera repor efter sten samt att belaget ser ut som tuggummi, krävs väl 2-3 planslipningar för att den ska bli åkbar :lol:

Carled sa:
Skidor med sentimentalt värde faller under den allmängiltiga kategorin "köra tills det rasar" precis som de flesta andra gör.
Och när det har rasat hamnar de på den ständigt växande "bra-att-ha-högen". Någon vacker dag behöver jag kanske mina x-scream igen...

Tompan14 sa:
Carled sa:
Skidor med sentimentalt värde faller under den allmängiltiga kategorin "köra tills det rasar" precis som de flesta andra gör.
Och när det har rasat hamnar de på den ständigt växande "bra-att-ha-högen". Någon vacker dag behöver jag kanske mina x-scream igen...
Mina gamla Lotusar förlorar knappast åkkvalité pga kolfibern men de är förpassade till "inredningshögen" nu...

Skidor tröttnar ju snabbare på våren när de åks på icke snötäckt underlag. Så ett tips är att åka i april, om det är slitage du är ute efter?

Så kan du med gott samvete köpa dig ett par nya lagg på rean i maj/juni!

Mina JJ har gått 4 säsonger, varav 30-70 skiddagar per säsong. Blir dock byte till vintern :)

Jag brukar köra på samma pist skidor i ca 3 säsonger sen brukar dem vara rätt så klara. Park skidor brukar jag köra på samma i två säsonger sen brukar kanterna ha lossnat och belagen vara färdiga dem med.

Tillbaka
Topp