Hur mäta längd på pjäxor?

Tjena gänget!

Är i fullfart med att köpa nya skidor samt bindningar, men tänkte behålla mina gamla pjäxor. Tyvärr har utsidan fått sina smällar och numera är längden på pjäxan oläslig.. Och denna behöver monteraren förstås. Hur kan jag ta reda på längden? Om jag mäter manuellt, blir det "bra"? Och varifrån mäter jag i sådant fall?

Tack!

Efter lite närmre undersökande på innersulan så ser jag att det står:
"a 295 z 305"
Vad säger dessa siffror?
Det rör sig om en Dalbello Aerro 67, aningen äldre modell.

Eftersom jag inte har pjäxan här med mig fysiskt så blir ännu lite svårare. Farsgubben tror dock han kan uttyda en 2:a och en 5:a på sidan utav hälen. Är det rimligt med 295 mm för en skostorlek i normala fall på 44-45?

Senast ändrad:
Mät sulans längd undertill, det är det måttet du behöver. 295 för 44-45 låter alldeles för kort (det borde vara närmare storlek 40 med 295 sullängd) men 325 är fullt möjligt.

Jag har 2st 28,5 pjäxor och de är 323 resp 330.
Tror det är längden från ovankant på sulan du ska mäta till. Den brukar ju luta lite i bakkant så om du mäter längst ner på sulan så är den lite kortare.
Ställ hälen av pjäxan mot en vertikal kant som är minst lika hög som sulans tjocklek (men inte så hög att den tar i nån annan del av skalet högre upp). Lägg ett måttband under och mät till tån.

Om jag ställer min pjäxa med tådelen mot golvet och mäter rakt upp längs undersidan med en tumstock till underkanten av hälen får jag samma mått i millimeter som är tryckt på sidan.

a 295 z 305 låter som en innersula som används i storlek 29,5 och 30,5.

Tillbaka
Topp