Hur mkt packning krävs för en säsong?

powderpower

Ny medlem
Tja! Är ju såklart olika från person till person, men hur mycket packning tror ni man kommer ta med sig för en säsong i alperna, om man räknar på kläder, skidkläder skor osv, "vanliga" saker så att säga. Har inte säsongat tidigare så har inte riktig koll, ni med tidigare erfarenheter hur mycket har ni släpat med er? Får man plats med allt i en (1) resväska på 20 kg?

Mvh

någon ordningssam person borde ju ha en packlista från det gångna säsongerna liggandes?

jag gjorde säsong i sälen i vintras och har man tillgång till tvättmaskin och sånt så behövs de ju inte så mycket olika saker, ta med alla skidsaker och mycket underställ/skidstrumpor.. de börjar lukta förjävligt efter ett tag och eftersom man åker varje dag kan de vara skönt att kunna byta utan att tvätta varje dag!

Köp ett stort jäkla skidfodral aka rullbag och fyll med skidgrejerna, min från armada får jag plats med allt för ungefär en vecka i alperna, då behöver jag ingen mera väska. Sen på det kan du ju ta en väska till med mera kläder bara och lite andra vettiga saker så har du allt du klarar dig i två smidiga väskor!

vet inte hur andra gjort men så skulle jag nog gjort!

Du kan ju alltid köpa saker där nere om du kommer på att något behövs eller att du saknar något.
/jeppe

jag brukar få ner all packning för en säsong i en vanlig bag plus ett "stort jäkla skidfodral aka rullbag" :)

har en packlista liggandes på min egen dator, är dock bortrest nu men jag kan lägga upp den när jag kommer hem.

En skidbag, en väska och en ryggsäck så borde du klara dig (dataväska räknas inte in som extra bagage så där kan man få in lite extra). Tror inte själv på packlistor då jag alltid på något sätt verkar vara ute i sista minuten men jag ska göra ett seriöst försök att skriva ner det jag hade med mig i Kanada förra vintern

Skidbag:
- 1 par skidor (två par på vägen hem, då flyttades lite av packningen över till väskan)
- 2 par stavar
- Sond och spade
- ca 10 par kallingar
- 1 pjäxa (två på vägen hem)
- 3 par handskar
- 1 skjorta
- 1 stock snus
- Trekkers
- Hudar

Väska
- 3-4 t-shirtar
- 1 tröja
- skidbrallor
- ca 5 set underställ 1a lager
- 3 andra lager tröjor
- 2 andralager byxor
- 1 par jeans
- 1 par gympabrallor
- 1 pjäxa (två på vägen hem)
- ryggplatta
- 1 stock snus
- hygienartiklar
- 1 handduk
- 1 par gympadojjor

Ryggsäck aka handbagage
- elektronik (transa, mp3, pjäxtork, sladdar, hjälmkamera, även en del i dataväskan)
- hjälmpåse hängandes på utsidan med hjälm fylld med goggles
- lite annan skit

Dataväska
- dator + mus, musmatta, sladdar, hörlurar osv
- annan elektronik
- viktiga papper, pass, biljetter

Klarade vikten med rätt mkt så i utbyte mot att jag tog packning för de som hade för mkt vikt (oboypaket, kläder mm) så tog de snus i sina väskor för att slippa problem med tullen.

I vinter kommer jag ha betydligt mer packning med mig både vad det gäller kläder och skidor, inte för att jag hade för lite med mig förra året men av den enkla anledningen att jag åker bil ner till alperna i år.

Att fylla skidbagen är inte så populärt men på Arlanda får man ju specialchecka in den och då är det bara att vänta och kolla in när det är mycket kö så det blir lite stressigt för personalen samt att man själv blir lite kort om tid. Riskabel taktik men fungerar då de inte vill ta ut extra kostnad för extra vikt. Utnyttja flygplatsstressen :)

Om det inte går så är du illa ut dock, panikköpa resväska och extra vikt kan bli dyrt.

Carl-Jan sa:
Men när man flyger, då får man väl inte ha massa saker i skidbagen? Eller har jag fel? :)
Max 15kg var det när jag flög till Kanada (egentligen bara skidor, stavar och pjäxor som ingår men det känns lite långsökt att de ska öppna väskorna och ha sig). Vikten klarade jag båda vägarna tack vare att jag hade en del kilon till godo på vägen dit. I värsta fall kan man ju alltid maxa handbagaget och ha en rymlig dataväska (den går ju som sagt inte in under något bagage utan är helt befriad från kostnader osv), alternativt en rymlig handväska om man är tjej
Bagen skulle checkas in som specialbagage och jag hade varken problem med det dit eller hem.

Här är några av de vanligaste modellerna:
http://dakine.com/ski/bags/ski-bags/

De säljs lite var stans, typ skistore.se och alpingaraget.se
Ska du ha till ett "vettigt" pris får du luska fram det på rea, outlet eller begagnat. Dock så är dom inte superdyra nya, klart värt pengarna. Men allt baseras ju på personlig budget :-)

Senast ändrad:
en kalsong består av två sidor en yttre och en inre. den yttre får man användning av genom att vända utåin på kalsongen och därav har du två kalsonger för varje du tar med dig. hjälper ett bra tag om man inte gillar att tvätta.

Tillbaka
Topp