Hur mycket bör man dricksa sin lokala verkstad?

JKampe

Medlem
Efter ett flertal diskussioner med diverse säsongande vänner har jag förstått att detta är en betydligt större grej utomlands än i de svenska fjällen men ändå: Om min lokala verkstadsfixare har gjort ett grymt jobb med mina skidor/pjäxor, vad bör jag ge honom/henne i dricks? Bör jag överhuvudtaget ge någon dricks?

Det känns rent spontant som att detta inte händer i Sverige men man vill ju belöna ett bra jobb. Särskilt om det är nån som jobbar för låg lön och ändå ger galet mycket kärlek åt mina hajskadade belag eller trycker mina för tajta pjäxor.

Är tre öl för lite? Är det 33cl Norrlands kan det ju tyckas snålt, men kanske lite goa utvalda varianter? Vad tycker ni det är värt? Eller är jag helt ute och cyklar här?

Senast ändrad:
Behöver du ställa frågan så tror jag din pjäxfixare har förtjänat ett par rikigt goda öl eller några hekto fint kaffe.
Jag gav ett par flaskor med olika öl till min pjäxfixare förra vintern och det var väldigt uppskattat.

Det viktiga tror jag är gesten och inte mängden, så ser iaf jag på det hela när jag fick dricks i verkstaden.

PS. Men bäst av allt är ju att få hembakad kaka/bullar/tårta

Tanken är ju jättefin, men sedan fäller du dig själv på dina egna skosnören. I Sverige får vi anta att personalen har bra betalt och att vi inte behöver dricksa, vill man göra det ändå kan ju lite fika alternativ någon dryck vara lämpligt.

I utlandet där de, som du säger, ofta har ganska risig lön, är det ju pengar som betalar mat och hyra, inte ditt sexpack bärtz... Detta har varit uppe på TGR för länge sedan och jag minns en hel del verkstadsgrabbar som la fram detta ganska logiska svar. Money talks!

Carled: Gäller väl framförallt USA och Kanada det där? Lönen i alperna är ju kass, men den går faktiskt att leva på om man inte konstant har plånboken öppen.

Men jag ska ju inte ljuga om att drickspengar är trevliga att få, den här vinterns dricks har betalat turpjäxor och ett par skins för mig.
Dock så jobbar jag inte i verkstad nu, utan med att bära tallrikar och hälla vin, som av någon anledning ger betydligt mer dricks.

Nu har jag förvisso gjort helt andra saker än pilla skidor på jobbet men personligen skulle jag nog säga att den bästa dricksen jag fått var en riktigt god chokladkaka, även om jag säkert fått tre gånger dess värde i kontanter.

OHellsing: Låter fullt rimligt i mina öron.
Carled: Jag faller inte, är så sjukt jävla ståsäker. Och i det här fallet argumenterar jag inte ens.

Jag har aldrig träffat någon svensk säsongsjobbare riktigt bra betalt. De kan leva sjysst på vad de får, men det är ju inte bra betalt. Att någon då gör ett jävligt bra jobb kommer ju aldrig synas i lönekuvertet och då vill man ju visa uppskattning på annat sätt. Jag gillar bakverksidén. Några sjyssta bärka eller en bulle brukar i alla fall muntra upp mig :lol:

gammalt hederligt trick att spara dom knepigaste pjäxmecken till efter lunch för att kanske få en bulle till 15 kaffet ;)

Ett schysst sexpack med hyffsad öl är lagom tycker jag. Visst att löner varierar på olika kontinenter och det är sällan skäliga löner på skidorter enligt mig (har jobbat i både Österrike och Kanada) men, det jag skulle komma till, om verkstadsarbetaren normalt konsumerar öl så spelar det väl ingen roll om man får öl eller pengar? Pengarna som man hade lagt på 6 öl sparar man ju till något annat när man får (värdet) 6 öl förutsatt att man inte ogillar just det varumärket man får. Men som allting annat handlar det om preferenser. Enkel ekonomi...

Sorry om det var otydligt, har såklart druckit öl. Dock ej dricksaD sådan

Senast ändrad:
Jag föredrar ett litet handplockat sortiment av öl. Är det stora arbeten (tänk slipning av ett raceställ eller dyl.) så är en platta kung kutym.

Senast ändrad:
Vill man ha bra hjälp nästa gång man lämnar in sina grejer så är en liten gåva alltid på sin plats. Detta är min erfarenhet av (båt)mekanikerjobben jag haft. En vetelängd, en en smörgåstårta, en burk kakor eller liknande gör att man lätt klättrar lite högre upp i verkstadens prioriteringslista :)

Nu förstår jag varför trådar om felmonteringar är så frekventa. Sluta dricksa verkstan med öl, de klarar uppenbarligen inte av det. :rolleyes:

Tillbaka
Topp