Hur mycket gör ett kilo på skidorna vid turande.

jonny

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att komplettera med ett par lättare skidor för turande. Jag har idag ett par S7:or som är monterade med Quiver Killers för Marker tour F12 och Dynafit tlt speed. Jag funderar dock på att komplettera med ett par BD Justice för turande och då spara ett kilo på skidorna. 3,6kg vs 4,6kg.

Hur mycket skillnad gör ett kilo på fötterna? Är det värt pengarna...

Hur mycket turar du, hur vältränad är du, hur mycket pengar har du , hur mycket får du ge för de nya skidorna osv?

1kg märks dock definitivt, även på en kortare tur.

jag har ej erfarenhet av tur-turande (kropps-strumpa etc.).
men det jag har gått, med de hederliga trackersarna, så känns
vikten som det kvittar. i/ifrån skidsystem, i ploffsiga/varma kläder
så blir det ju lite "bökigt och svettigt" hur man än bär sig åt.
alternativet är alltså att stanna kvar i stugan å se på tv.
men det är ju inget alternativ. därför, om man vill ha goda
utförs-egenskaper: bara att lätta på kläderna och kötta på uppför :)
och om man vänder på det så är de där extra-hektona en bra
anledning till att slippa stå på gymmet å sura. övning ger färdighet.

men om du ändock är sugen på lättare grejjer så såg jag att tysken
bl.a. säljer ut dynafit stoke för 299€ nu. go´tur

Ett kg gör mycket, en generell tumregel säger att 1 kg på fötterna motsvarar 5 kg på ryggen i energiåtgång Även om det bör sägas att många vandrare är skeptiska till den tumregeln, då den grundar sig i amerikanska arméns beräkningar vid språngmarsch, men för skidalpinism tror jag den ligger ganska nära sanningen.

Många brukar säga att de prioriterar åkningen nedför när de ska motivera sin tunga utrustning, men missar ofta att se helhetsbilden.
Med lättare grejor så är du snabbare och kan således klämma in fler och/eller längre åk per dag, du är mindre trött när du kommer upp och har mer krafter för själva åkningen. Allt detta är aspekter jag som jag lägger i "prioriterar utförsåkningen"-korgen, inte i den andra korgen.

Sen ska man inte förringa säkerhetsaspekten av lätt utrustning, ju snabbare du rör dig desto mindre tid spenderar du i en exponerad situation och skulle fläkten träffas så har du mer energi till problemlösning, lågt blodsocker kan vara väldigt farligt när man måste fatta viktiga beslut.

Men huruvida det är värt pengarna kan naturligtvis ingen annan än du själv svara på.

Det blir alltså 0,5 kg per fot. Det märks absolut skillnad, desto brantare du går ju större är skillnaden. Men det som verkligen avgör är hur vältränad du är i förhållande till ditt sällskap och hur hög fart ni har ... Om du är mest vältränad och snabbast är sannolikt det där halvkilot inget problem. Är dina kompisar vältränade bergsgetter är varje gram för dig av vikt ... :-)

/MM

MM, åker du med två nummer förstora pjäxor med om ditt sällskap inte har lika bra teknik? ;)
Prylhetsen och strävan efter att knäcka sina polare är det enda som driver ekonomin framåt, hur vågar du ifrågasätta den?!

Tompan14 sa:
MM, åker du med två nummer förstora pjäxor med om ditt sällskap inte har lika bra teknik? ;)
Prylhetsen och strävan efter att knäcka sina polare är det enda som driver ekonomin framåt, hur vågar du ifrågasätta den?!
Det blir till och slanta upp!

Tack för alla svar.

Tillbaka
Topp