Hur mycket pengar behövs?

luckynr13

Ny medlem
Har tänkt att spendera några (3 el 4) månader i alperna och eftersom att jag inte har miljoner på banken så behövs ett jobb också...

Hur mycket pengar behövs för att komma igång? Mao fixa jobb och boende

vart ska du?

antar att du vill komma igång med åkning så fort som möjligt också, så ett säsongskort är ju ett måste, palla söka jobb hela tiden =) och resa ner är ju också ett måste. ett gott boende också, tex i österrike bor du nog för 13-20euro natten. sen ska du äta och festa också.

så det är bara börja räkna :p
men en 15papp är väl gott att ha med sig(minst) om du ändå ska jobba. annars är väl en 30-40 gott o ha om du inte ska jobba

Boende hela säsongen brukar gå på mellan 10000 (sunkit med mycket folk) till 30000 (fint med mycket plats).. för en 20000 får man helt okej med lagom med plats o folk. Men de beror på var man är såklart.. har bara säsongat i frankrike så får ju ta de som exempel.
Säsongskort i valdisere/tignes går på 930 euro utan jobbkontrakt eller 350 med. Är man seg o orkar vänta tills man får jobb tjänar man alltså en slant på att köpa med jobbkontrakt!
Mat brukar va lite dyrare än hemma om man köper på orten men åker man ner för berget hittar man billigare än hemma, så ta samma matbudget som hemma så täcker du både mat o sprit (om du köper nedanför berget dvs).
Räknar du med att hitta jobb o vågar chansa på det räcker det med en 20000 för att täcka in första betalning av boende och liftkort o den första månaden.. har du inte riktigt lika mycket is i magen o är orolig för pengarna från jobbet (inte alla som lyckas få jobb) borde du nog ha med dig en 30-35000 för att ha till hela boendet, liftkort utan kontrakt och mat. Men då får man ju räkna med att bo riktigt snålt eller låna extrapengar om man nu inte lyckas fixa jobb...
Tar du med dig 15000 så Leaf säger får du vara en riktig gambler med både jobb o boende o hoppas på att du hittar båda snabbt.. och att de e bra!

LEAF sa:
vart ska du?

antar att du vill komma igång med åkning så fort som möjligt också, så ett säsongskort är ju ett måste, palla söka jobb hela tiden =) och resa ner är ju också ett måste. ett gott boende också, tex i österrike bor du nog för 13-20euro natten. sen ska du äta och festa också.

men en 15papp är väl gott att ha med sig(minst) om du ändå ska jobba. annars är väl en 30-40 gott o ha om du inte ska jobba
tror inte att de räcker me 30-40 tusen.. har läst ganska mkt om de i andra trådar o fått för mig att de är nått hiskligt dyrt, ca 40-60 K knaske,,

på mina säsonger, två i val d'isere o en i whistler, har jag bränt mellan 50-60 laxar, allt inräknat. med lite kvällskneg klarar man sig på en startsumma på 25-30. om du inte får liftkort/boende från jobbet vill säga.

Allt beror ju på en massa saker.. var man är - dyr/billig ort? hur mycket man festar och var - lite hemma är billigare än mycket ute.. hur mycket man är beredd på att jobba och hur (ekonomiskt) bra jobb man har.. hur trångt man är redo att bo - trängre är billigare.. hur länge man är borta.. priset på liftkortet (skiljer ändå 6000kr mellan de i valdisere/tignes) och framför allt var man köper sin mat..
Vad jag har "fått för mig" (alltså egen erfarenhet) kan man göra av med allt från 0 till oändligheten. Själv gick jag inte ens minus utan plus på min säsong o hade råd att backpacka i thailand på vinsten.. så beror ju på en massa saker som sagt...

Jag har 15 lax med mig, men då har jag både jobb och boende (billigt) fixat. Och juste, circus 30kg (no kidding) mat med mig.

Det borde gå eller hur?

Senast ändrad:
Jag tror jag kommer ha efter lifkort och boende runt 18000 kvar. Hur mycket gör man av med ungefär varje månad?

Hade varit bra att veta så man inte behöver jobba ihjäl sig utan kan njuta av fler skiddagar.

ha d najs//Peter

alwaysCrash sa:
tror inte att de räcker me 30-40 tusen.. har läst ganska mkt om de i andra trådar o fått för mig att de är nått hiskligt dyrt, ca 40-60 K knaske,,
Med tanke på din ålder antar att du vet vad du pratar om, du lär ju bummat runt en del....
Bor du i en billig ort typ Badgastein ligger boende på runt 2-3000/månad. Liftkortet där kostar 4 eller 5000. Jämför det med mer poppulära/exklusiva orter där boendet kostar det 2 eller 3dubbla och liftkort dubbelt så dyrt. Men om vi tar BG, då har vi ca 10000+liftkort+mat+sprit. Sen kostar det nån slant att ta sig ner. Sen får man välja om man vill räkna in utrustning eller inte i sin ekvation. Lägger man till nya lagg, nya kläder osv ja då börjar summan öka ganska bra :)

Mat kan man köpa antingen jättebilligt (gröt och gröt och mackor) eller jättedyrt. Själv brukar jag räkna med ca 2-3000/mån, om man inte vill leva helt luffigt. Sprit kan du räkna från några hundra kronor i månaden upp till oändligheten/månad.

Senast ändrad:
vad får man i lön ungefär? jag antar att detta diffar rätt mycket men, ungefärlig siffra vore nice. ex. Vi har "typ" jobb på nån resturang nere i st.anton men har inte den blekaste vad vi kommer få betalt. Själv är jag inte så orolig för pengarna, åker ner mer för upplevelsen därför vill jag inte bara ligga och lata mig.

p.s. vilka resebyråer har nere i st.anton? har för mig att lion har.

Man tjänar väl i regel inte särskilt bra generellt sett.. skidbutiksjobben i frankrike ger väl en 6-7 euro i timmen. Andra sånna vanliga jobb ger väl vanligtvis mellan 5-10 euro i timmen, typ bar, disk, städ. Har inte sett nåt okvalificerat jobb (typ de jag nämnt) med mer än 10 i timmen.

runt 20-25 papp. Så ska de fixa sig. Liftkorten (om du inte har köpt det) kostar numera 9500 om du ska ha unlimited. runt där. Om du bor med fem personer så räkna med en sammanlagd hyra runt 13k för dig själv över alla månader du skall vara där. Då betalar ni cirka 1500 Euro i månaden.

NOTERBART! Man tjänar sjuka pengar på att köpa mat i sverige och ta med sig! 2 liter mjölk i cham kostade oss 40 spänn. usch

Ipath sa:
NOTERBART! Man tjänar sjuka pengar på att köpa mat i sverige och ta med sig! 2 liter mjölk i cham kostade oss 40 spänn. usch
Ännu mer noterbart är att köpa all sin mat NEDANFÖR berget, inte i byn.. I Bourg St Mauritz (för Tignes, Val d'Isere etc) är allt hälften eller två tredjedelar så dyrt som i byn!

Gjorde min budget för i vinter, räknar med 2300 euro för boende, 1600 euro mat, 350 euro liftkort och en massa pengar till ny utrustning.. Går klart att komma undan billigare, beror ju bara på hur mycket man vill snåla/lyxa..

alwaysCrash sa:
LEAF sa:
vart ska du?

härligt! men jag pratar av egna erfarenheter!

40k räcker gott och väl om du inte ska till tex Verbier, St Moritz, Vail, Whistler där det är dyrare. Men åker du till en liten obskyr ort så är det mesta billigare. Brukar klara mig på ca 8000 kr i månaden förrutom första då man ska ha det där liftkortet så.

//H

Tillbaka
Topp