Hur mycket sliter det att raila?

hanno

Medlem
Hur mycket stryk får skidorna egenligen när man railar???

Känner att jag inte har råd att testa själv, bättre att veta först..

en del... ibland går stålkanten av, ibland lossnar stålkanten ibland nöts bara kanten ned och får en skum vinkel men skönt att raila med. En bra sak att göra om du inte railat med dina skidor förut är att dra skidorna emot railen ett par gånger så de nöts ner lite snällt så blir det inte så stora påfrestningar att kanten lossnar alternativt går av när du sedan kör.

railar du mkt och inte vill förstöra dina vanliga skidor (för visst nöter det ganska bra om man railar varje dag) så köper du ett par billigare gamla twintip som du kan fixa lite med och raila med dom... Då nöter du ju inte på den utrustning du har!!

Jag gjorde fel och railade med mina finlagg massa dyra pengar bortkastade känns det som. Stålkanten ser ut som om nån dragit med en rundfil i knaten på flera ställen. Köp ett par begagnade, det tänker jag göra till i vinter. Ett par hopp & lekskidor helt enkelt.

Om det är som nån antyder här ovan att det beror på dålig teknik om kanterna blir slitna. Ja då är det väl desto viktigare att BÖRJA med ett par skitlagg att lära sig på innan man lärt sig den perfekta icke kantslitande railtekniken.

Give em Hell!

Det är helt klart värre att åka på rent asfalt eller att köra skidorna genom en flisfräs.. Så att så farligt är det väl inte att raila lite.

Förutom att det sliter så blir skidorna helt kassa att åka på också pga rövsugardåligt isgrepp, ända tills man slipat dem vassa igen, GLÖM INTE DET!

Tillbaka
Topp