Hur nödvändigt är snölås?

henke-p

Ny medlem
Jag kollar lite på en ny skidjacka till mig och har varit fast besluten att det ska finnas ett snölås på. Men hur nödvändigt är detta egentligen? Jag har hittat ganska många skidjackor som saknar detta och det har slagit mig om det verkligen är en nödvändighet. Vad tycker ni andra?

om du är mannen med pudret så är snölås kanon! åkerdu och fräser pist eller åker park så ä de väl bara en halvvettig funktion...

Om man inte kör i puder eller ramlar så ofta så är det nog ingen större mening med snölås. men det är väl från person till person.

Ingen ide med snölås om du inte kör puder, Annar är det ju bara ta på en lång tröja och dra den inanför brallorna, Så brukar jag göra när jag får mina "puder-ryck"

jag tycker att det är fullständigt värdelöst. jag använder det alldrig. provade en gång men det hjälpte inget att ha låset på.

Snölås är ju guld! Vill man inte använda det är det ju inte ivägen direkt...
Finns bara fördelar anser jag. Jag hade definitivt föredagit en jacka med snölås framför en utan.

Fibertech: det är den kraftiga "resårmudden" som är insydd inne i jackan som du kan knäppa

Snölås är svinbra, givetvis när det gäller att hålla snön ute när man åker puder osv, men det när det är riktigt kallt ute är det suveränt, den ser till att värmen inte försvinner i jackan när du rör på dig.
Alla gånger snölås...

Blir nästan sur... Vad är det för folk som säger att snölås är strunt !

Lyssna på folk som är över 16. Du har STOR användning för snölås. I puder park och pist. Puder är ju rätt självklart men hur skoj är det ett dra på en stor vurpa i pisten utan snölås? har du ett ryggskydd så fungerar den som osthyvel och du får ett ton snö innanför... Likså i parken, På våren är det ofta rätt slaskigt och det är lätt att få in snö.

Hur många seriösa jackor/byxor säljs utan snölås? INGA !

Snölås kommer automatisk med prisnivån du ligger på. så du har nästan inget val. Om du köper ett ställ för 1000 kr så får du inget, köpter du ett ställ för 10 000 kr får du ett bra snölås.

Edit:

Folk som motsäger sig snölås i tråden är, 15, 15 och 16 år... Inget ont om er ålder men sluta prata om saker ni inte vet ett skvatt om.

Senast ändrad:
henke-p sa:
Något förslag på jacka runt 3-4000kr klassen?
Kolla in whiteout, Cosmounat och yuri pants. har du en dragkedja som snölås. = klockrent! Jacka 5000 pix byxor 4000 kr. Finns dock ett beg vinrött ställ här på freeride tror jag ! kolla in det. Jag köpte mina byxor beg. och det är ingen fara. Bra kvalité ! + Att whiteout har GRYM service på grejor som går sönder, oavsett hur det går sönder.

Håller med Nojlas, snölås är guld. Skulle aldrig köpa en jacka utan snölås.
Framförallt då ett antal, vet inte hur många, tillverkare idag har konstruktioner så snölåset kan fästas
i byxan, (fungerar dock bara om man har byxa och jacka i samma modell/märke)
Om man inte gillar att ha "gubb" häng på sina byxor, uppdragna ovanför naveln....:-) så är detta
grymt skönt. Har själv Whiteout och är mycket nöjd med deras kläder.
Vet att Bonfire har liknande konstruktion, mycket prisvärda kläder. Lite svårt med storlek kanske men
både Blue-tomato.at och Hot-zone.tv har utförsäljning på årets kläder.

Senast ändrad:
främsta skälet till att ha snölås är att det behåller värmen och värme är bra trots att man inte jagar 12 m puder hela dagarna

Beror lite på byxorna skulle jag vilja påstå, har du höga byxor är det inte viktigt. Jag har inte saknat det i min senaste jacka och kommer inte ha det som krav i min nästa. En del har ju avtagbart snölås, satsa på det om du är osäker.

Jag kör utan snölås för tredje säsongen nu. Kör i princip bara offpist och föredrar en jacka där man rensat bort alla dessa detaljer. Tycker inte att jag saknar snölåset alls och jag ska snart fylla 29! Kan faktiskt hålla med "studsmatte" där att när man väl behöver det = jätteskrot så sitter det ändå inte kvar.

klart du ska ha snölås i jackan.
detta ska dock kunna sättas fast med byxan.
finns lite olika lösningar på detta; dragkedjor, knappar, småplastkarbiner m.m.
dock så behöver det inte vara samma märke på jacka/byxa för att detta ska funka.
om du köper en jacka med "hakar" så kan du sätta små band runt bältet som du sedan fäster snölåset i. men det är bäst att köpa samma märke.

jag skulle inte köpa jacka vars snölås saknar fästanordning.

hepp.

Blackriverpaint sa:
Jag kör utan snölås för tredje säsongen nu. Kör i princip bara offpist och föredrar en jacka där man rensat bort alla dessa detaljer. Tycker inte att jag saknar snölåset alls och jag ska snart fylla 29! Kan faktiskt hålla med "studsmatte" där att när man väl behöver det = jätteskrot så sitter det ändå inte kvar.
Whiteout och norrönas lösning (även bonnfire enligt någon): En dragkedja som du "zipar" igen. Den åker garanterat inte upp.

Testa några bra snölås så kommer du inse att det inte finns några nackdelar. Förresten, vilka nackdelar finns.. ? Några gram extra vikt? För många snölås hindrar dig inte alls i rörelsen.

Asså... de beror helt på hur jackan sitter och vad du har för täckbrallor enligt mig..

själv kör jag utan snölås var och hur jag än åker... för att de helt enkelt är jobbigt att knäppa knapparna typ.. jag har dock ett par norrona täckisar som är väldigt höga så de kommer aldrig in snö..

Nosskire sa:
Blackriverpaint sa:
Whiteout och norrönas lösning (även bonnfire enligt någon): En dragkedja som du "zipar" igen. Den åker garanterat inte upp.

Testa några bra snölås så kommer du inse att det inte finns några nackdelar. Förresten, vilka nackdelar finns.. ? Några gram extra vikt? För många snölås hindrar dig inte alls i rörelsen.
Vad kan man säga....smaken är som baken, tycker det funkar utmärkt utan. Bara för att norröna/whiteout har ruskigt genomtänkta kläder sà behöver de inte vara det enda alternativet. Och ja, pà jackan kapar jag gärna vikt dà inflationen i antalet features som kan vara säljargumentet har gàtt för làngt pà mànga märken. Less is more. Lägg ghettostilen pà vàgen och den gàr i botten.

Jag tycker snölåset är bra, man slipper få massa snö innanför jackan om man skulle råka ramla.Jag kör alltid med det även om jag inte kör så mycket offpist.

Whiteout och Norröna.. har som nån sa sjukt genomtänkta kläder när de gäller snölås som nån nämde... jag har norröna brallor och Whiteout jacka.. MEN jag använder inte snölåset får inte in nån snö iallafall..

Bör tillägga att jag är i Whistler just nu och har åkt djupt fluffigt puder nu i 3 dagar utan problem.

:D:D

är man och pumpar puder är de bra med snölås, kraschar man i en park är de bra med snölås. så de är verkligen värt de :)

Vad hände med overallerna? De var ju bra att ha på dagis så man inte fick alltför mycket sand i kallingarna... :P

alltså, ett inlägg för det här? bestämmmm dig sjjälv för fan om du vill ha snölås eller inte, är du jibber så behövs de inte tycker jag, om du ska åka puder å så kan du ju köpa med snölås hur svårt kan det vara ?

Nosskire sa:
Folk som motsäger sig snölås i tråden är, 15, 15 och 16 år... Inget ont om er ålder men sluta prata om saker ni inte vet ett skvatt om.
Sen när får man inte ha åsikter om man är 15-16 år? Får man bara ha åsikter då om man håller med Nosskire? Motsäg gärna folks åsikter med argument istället, annars kanske jag inte tycker att 20-åringar är värda att ta på allvar. Hehe

Nosskire sa:

Lyssna på folk som är över 16. Du har STOR användning för snölås. I puder park och pist. Puder är ju rätt självklart men hur skoj är det ett dra på en stor vurpa i pisten utan snölås? har du ett ryggskydd så fungerar den som osthyvel och du får ett ton snö innanför... Likså i parken, På våren är det ofta rätt slaskigt och det är lätt att få in snö.

Snölås kommer automatisk med prisnivån du ligger på. så du har nästan inget val. Om du köper ett ställ för 1000 kr så får du inget, köpter du ett ställ för 10 000 kr får du ett bra snölås.

Edit:

Hehe, min Mammut Jacka för 5k har inget snölås =/
Billigt skit?

OskarHolmblad sa:
Nosskire sa:

Edit:

Hehe, min Mammut Jacka för 5k har inget snölås =/
Billigt skit?
Beklagar Oskar du är helt enkelt lurad. Bara köpa nytt med snölàs nu.

Har du haft stora problem med avsaknaden av snölàs?

Jätteskönt med snölås. Särskilt om man knallar omkring på stan och det är svensk vinter med fuktig kall luft som kryper upp utmed ryggen...

På berget är det ju skitsamma eftersom men har rygga med midjerem!

Tillbaka
Topp