Hur nöjd är du med din skistopper?

Orrgard

Ny medlem
Hej!
Jag skriver min kandidatuppsatts på KTH, mitt syfte är att ta fram en ny skistopper som är bättre anpassad för baklängeslandningar, då skidan löser ut. Jag skulle därför behöva DIN hjälp med att ni svarar på en enkät som finns på länken http://www.surveymonkey.com/s/P55CBYS

Tack på förhand

Anders

Senast ändrad:
Du menar väl "baklängeskrascher" och inte landningar, så länge bindningen inte löst ut spelar det väl ingen roll åt vilket håll man landar? Undersökningen kändes inte seriös, kommer du verkligen få ut något användbart av den?

Tanken är att enkäten ska fungera som ett underlag, dock inte som en vetenskaplig undersökning. Om man inte har någon fyller man i det och skippar resten av frågorna.

Kolla denna länken för en av många försök till doktorsavhandlingsunderlag som har florerat på forumet.

Jag knapprade ned några rader som är relativt relevanta för ämnet. Tänk på saken några vändor... Vilka pajar stoppers, varför pajar de egentligen? Vilka kör hårdast? Hur ofta pajar deras stoppers?

(Svar på sista frågorna: proffsen, väldigt sällan)
Enkelt sagt så går stoppers sönder föra att bindningarna löser när de inte ska lösa, dvs. när man har tryck på skidan och på så sätt spetsar den nedåtlösande stoppers ner i snön. Bra bindningar tillåter inte att foten halvlättar i risig landningar och på så sätt riskerar man inte att köra ned stoppersarna trots att man får en studsig och dålig baklängeslandning...

Mm, av den enkla anledningen att det är ganska vanligt med puckade människor. Det är lite så vi är skapade...

jag skulle nästan kunna sätta pengar på att jag i majoriteten av fallen kan bortförklara "stoppersfrakturen" med felinställda eller "feldimensionerade" bindningar...

Håller m Carled, det behövs fler kunniga som säljer, monterar och ställer in förspännning på bindningar, som det är nu finns problem som inte skulle behövas finnas, det leder i värsta fall till tråkiga skador.

Kul dock m med all utveckling inom omr,

Tillbaka
Topp