Hur ofta ska man byta bräda?

Erik83

Ny medlem
Hej,

sökte runt lite på google och här, men hittade inget direkt.
Min fråga är hur ofta man ska byta bräda? Jag åker ett par ggr per år och kör mest pist.
Jag hörde av ngn som verkade veta ett och annat att brädorna mjuknar med åren, vilket ju försämrar stabiliteten.
Kör idag på en Burton Custom från 2001. Borde man byta upp sig till en ny Custom X?
Kommer det göra stor skillnad?
Min åkstil är ganska hård och, i princip, endast pist (om det inte finns orört puder förstås!).. men är aldrig i parken...

Tack på förhand

/Erik

Finns väl egentligen bara två svar på frågan:

a) När brädan inte längre känns bra och/eller
b) När ekonomin tillåter det

Är det svårare än så?

Jag vette fan hur brädan kändes när den var ny... var ju 9 års sen...

Jag har inte kommit upp i den lönenivå så jag kan snyta 9 papp ur näsan...
men den dagen så ska jag byta varje år...

Om man vänder på det:
problemet med den nu, varför jag inte är helt nöjd är att den tenderar att tappa greppet när man carvar hårt, med katastrophic failure som resultat, trots att jag slipar den är rätt nyslipad...
Kan det vara för att den är för mjuk? Alltså att den har mjuknat?

ja brädan kan förlora lite "liv" efter för mycket åkning men om du fortfarande har kul med brädan du åker på så kan du fortsätta.

kolla om du kan få låna en bräda i butikerna, stadium i åre tror jag har demo brädor, eller kolla om det är testhelg på orterna du åker.

det kan va kul att prova nya brädor bara för att se vad som finns.

Att du inte kan carva på din bräda har inte med mjukheten att göra, det har med kanterna. Regeln är att man byter bräda när man har haft av sin gamla :D

Om jag skulle haft en bräda som jag tyckte var \"för\" mjuk skulle jag slipa bort kanterna på den och använda den som rail-bräda. Eftersom du köpte den för 9 år sedan också kan man ju tänka sig att den är lite kort också, perfekt :D

Så kan du köpa dig en hårdare bräda/längre bräda som du kan ta ut till de stora hoppen eller super pisten, vad du nu åker. Se till att ha en bräda du trivs med för att ha så kul som möjligt ut i snön, skit i ekonomin I say! pzzzz!

för övrigt betalar du grymt med överpris om en bräda kostar 9000.

det låter som du helt enkelt åker för hårt för brädan. du har antagligen blivit både tyngre och bättre på att åka sen du köpte den. det kan va dags att titta run t efter nått nytt

RichardStrm: hur har du av din bräda vid vanlig åkning?? Okej om man kör mkt i park och grindar eller vad det heter... men jag kör bara slalom...

jeez: ok kanske inte 9, men 8. Kollar som sagt på custom x med bra bindningar då kostar det en slant... tänkte köra CO2 bindningarna... skare va så skare va...=)
Bättre e jag förhoppningsvis, men jag tänker: är jag för bra för en custom? De anses väl vara en riktigt bra bräda?

Har varken blivit tyngre eller längre de senaste 9 åren...
Brädan är 164 tror jag... tänkte köpa 168 nu...

om bindningarna du har funkar spendera pengarna på boots istället (ifall du har haft den ett tag, bootsen gör mycket mer för åkningen än både bräda och bindningar.

är du tillräckligt bra? ingen aning, aldrig sett dig åka. jag har för mig att jag har provat en custom x 159, tyckte inte den var så styv eller svår åkt så det bör funka för dig.

kolla andra märken än burton, både libtech/gnu, nitro och bataleon gör riktigt roliga brädor.

min poäng är att eftersom du kan tänka dig brädor i den längden och styvhetsklassen som customx 168 är i så klarar du nog av dem. om du hade kollat på en 160 bräda hade jag varit lite mer tveksam om din åknivå

för din del låter de som att du ska byta bräda när du tröttnat på den. annars är de ju alltid bra att underhålla sina bräda, skämma bort den, lämna in den på vaxning och kantslipning. för din del tror jag att de räcker.

men provkör gärna andra brädor, så kan du få känna hur "de ska kännas", och då är de nog lättare för dig att ta ditt eget beslut.

själv kör jag på min bräda fast den är knäckt, helt repig, och inga stålkanter. men det är ju lite av en smaksak med, dock tror jag att hon är inne på sista säsongen nu :(

"Om man vänder på det:
problemet med den nu, varför jag inte är helt nöjd är att den tenderar att tappa greppet när man carvar hårt, med katastrophic failure som resultat, trots att jag slipar den är rätt nyslipad...
Kan det vara för att den är för mjuk? Alltså att den har mjuknat?"

Låter inte som det är något fel på själva brädan. Kollat att bindingarna sitter innanför brädkanten?

"Om man vänder på det:

Låter inte som det är något fel på själva brädan. Kollat att bindningarna sitter innanför brädkanten?

"Om man vänder på det:

Låter inte som det är något fel på själva brädan. Kollat att bindningarna sitter innanför brädkanten?

Vet inte hur mycket en bräda mjuknar, men popen i dem brukar ju försvinna, träkärnan slits ju en hel del när man pressar hoppar och kantar. Så mjukare borde den ju bli.
Hur mycket åker du? en vecka om året eller <100 dagar?
Äker du en vecka om året får du ju en årskostnad på 1000 om du nu ska ha så dyr bräda och använda den lika länge som du gjort nu. Bättre att hyra då oftast nya och frächa grejer. Sen kan det ju vara gött att ha ett eget par boots.
MEn åker du mer kan jag rekomendera Burton Ducce med ride delta bindningar tror det landar på 5-6k billigare i vår. Annars har ju nidecker sjukt bra brädor, kan dock vara knepiga att få tag på här i sverige. Har för mig att salomons värstingar är nidecker igentligen.

Om din bräda är från 2001 så är det definitivt dags att köpa nytt. Även om den inte hunnit bli slapp och utsliten så har det hänt en del med teknologin och hur man bygger brädor. Prova nya prylar och känns efter! Om du är duktig nog för att dissa Custom och kika på ännu dyrare brädor så kommer du att känna skillnad....

"Äker du en vecka om året får du ju en årskostnad på 1000 om du nu ska ha så dyr bräda och använda den lika länge som du gjort nu. "

Hur mycket/lite ska man åka per år för att årskostnaden skall förändras???

års kostnaden ändras beroende på hur många år du har åkt på den, alltså helt oberoende av hur många dagar du åker.

ett bättre sätt att räkna är pris per dag, pris/dagar du har åkt med den. säg att du har köpt en bräda för 4000. förr förra året åkte du 30, förra året åkte du 60 dagar men i år har du bara åkt 10 = 4000/(30+60+10)=40 kr dan.

Jag tycker inte Custom är en dålig bräda eller tror att jag är för bra för den.
Jag försöker bara klura ut om den på 9 år tappat så mycket styvhet och annat så att den är att jämföra med en medelmåttig bräda... vilket då skulle kunna motivera ett köp av en ny...

Att räkna på kostnad per dag etc är logiskt, men inte så roligt (då det ofta inte brukar ge en det man vill höra..)...

Kör du hårt i pist ska du ha en bräda med lite klös i. Det är sannolikt så att din custom har blivit trött och att den är för mjuk för dig och din åkning. Mycket troligtvis därför du tappar grepp. Jag har en bruton seven som är väldigt mjuk och när man pressar den och kör på små ojämnheter så viker den upp sig en aning i fronten och man åker plötsligt på rumpan ner som resultat(sjukt arg blir man också). Det spelar ingen roll hur sylvassa kanter man har om kanten saknar kontakt med snön, om ens för ett ögonblick.

Jag kör på en Arbor A-frame 09 och den är en pärla i pisten, viker inte en tum och snabb som tusan. Kan jag starkt rekommendera för aggressiva åkare.

Tillbaka
Topp