Hur pass kraftiga bindningar behövs?

Banzai

Ny medlem
Hej
Ska börja åka lite park och har kikat på på ett par Salomon suspect eller Dumont i 176cm. Mina funderingar går kring hur kraftiga bindningar som behövs. Ska bara leka runt lite i parken och lära mig.

Har kikat på: Looks PX 12 Jib
Salomons STH12 eller 14.

Eller behöver jag ett par riktigt kraftiga bindningar som Marker Jester 16. Är 180cm och väger 85kg.
När jag dundrar ner för offpisten med mina Griffon bindingar har jag dem på 8:a men då gör jag inga 360's

Du klarar dig väldigt långt med en bindning på Din 12, Tex. Marker Griffon, Look PX 12, eller Salomon STH 12.
Vill du ha en mer robust och stryk tålig bindning gå upp på en Jester eller STH 14/16 eller Look PX 14.
Alla är bra bindningar, det du ska akta dig för är äldre modeller av Marker, typ M 11.0/12.0/14.0.

Tack det var så jag förstod det oxå när jag läste igenom på alla sidor kring Marker. Är sugen på Look PX14.
Tyvärr tog precis Suspect skidan slut hos sport conrad så ska man handla ett par dumont 2010 eller föra årets. Är väl ingen skillnad mer än grafiken?

Mitt tips är att gå efter konstruktion och hållbarhet istället för DIN-skala. Kolla vilka bindningar som rekommenderas p.g.a konstruktion, och så försöker du hitta någon med passande DIN-skala.

Personligen så kan jag tipsa om STH 14 Driver samt de nya Look Pivot/Rossignol FKS. Ruskigt välbyggda bindningar som har väldigt få negativa punkter.

jag körde i 2 år med mina marker 11 på Fujativen, funkade utmärkt trots kvalitén.
Jag köpte nyligen ett par Px12or och dom funkar utmärkt.

Tillbaka
Topp