Hur ska jag göra denna säsongen? (Bindingsproblem)

neezzen

Ny medlem
Hej.
Är en 17-årig kille som är 181 cm lång och väger 60 kg. Har åkt bräda varje säsong sen jag var 10 år kanske. Har i två säsonger nu glidit runt på en Extrem E-line bräda som är 151 cm lång. Till denna har jag tidigare haft ett par billiga Evol Team series bindningar. Nu har jag tröttnat på dem efter som jag tycker att de är alldeles för ostadiga. De är helt i plast och oerhört mjuka och svampiga. Jag åker mestadels i pisten, en del lössnö och lite i parken, men mest i naturliga hopp o.s.v. Jga har en misstanke om att min bräda börjar bli lite kort för mig, men jag vet inte. den är skitskön att åka på fortfarande. Funderar dock på en ny till nästa säsong. Nu till mitt problem: Jag måste ha nya bindningar till denna säsongen. Detta är vad pengarna räcker till för närvarande. Har då tänkt att flytta dessa till nya brädan nästa säsong också. Som sagt, behöver tips på ett par stadiga bindningar som inte kostar över 2000:-. Bootsen mina är ett par CC i strl 43,5 el 44. Nya skor inhandlas också eventuellt till nästa säsong.

Tack på förhand

B7112101.jpg

Cartel är grymmast, men lite dyr för dig då kanske så kör på custom istället..

burton_cust_blk_l.jpg

1788:-

lycka till

Senast ändrad:
Okej. Tackar. Hittade 05:ans modell på custom som kostade 1399:- nu på rean. Gör jag ett nerköp om jag går ner två årsmodeller på bindningen. Den modellen har också cap-strap tåspänne? Jag känner bara att jag inte vill lägga så mycket pengar eftersom jag inte har många åkveckor per år och inte är något proffs ändå. Tycker 1399:- för en 05:a custom kan låta vettigt (ny så klart). Vad tycker ni?

Custombindningen har funnits lääääännng och är en av dom bättre på marknaden, du kommer nog bli grymt nöjd, är i alla fall grymt mkt bättre än vad EVOL nånsin har tilverkat..

Jo jag tror också att den är jättebra men jag undrar bara om jag missar några extremt nödvändiga finesser om jag går ner två årsmodeller? Det står att nytt för i år är att customen nu har utrustats med cap-strap. Men det står det att 05:an har också:S

Custom är bra bindningar, men du som klagar på mjuka å svampiga ska för all del INTE köpa Custom, dem är mjuka och svampiga och lämpar sig främst till parkrävar lr andra som gillar mjuka lätt-tweakade bindningar =) förra året fick custom ny bakkappa som är bra mkt skkönare än den gmla 05an, och 1400kr för en 05 är ett stööört överpris!!! KÖP INTE, DÅLIG AFFÄR!
Satsa på begade Cartel om du ska hålla dej till Burton, eventuellt ett par Mission ocskå, lite mjukare än Cartelen men riktigt fin bindning =).
Men ärligt talat kommer du inte åka mkt bättre ens med ett par stenhårda C60 när du har ett par gamla CC boots på fötterna. Skorna är den Absolut viktigaste biten av din snowboardutrustning! Satsa på Hårdare fräshare skor istället! Typ Burton Ruler eller ett par fjolårets 32 Team boots, gå till en affär å leta upp ett par hårda skor som du tycker är sköna! läs PINN s guide om ny snowboardutrustning! Han vet det mesta :)

håller med Sandgren, men problemet är ju priset, svårt att hitta bättre bindningar än Custom för det priset, om du då inte köper beg. och då bör du nog satsa på Cartel...

det du kan göra är att köpa Custom och pröva, tycker du att den är för mjuk kan du uppgradera bakkappan till en TeamKappa som är högre och hårdare..

Okej. Problemet är att de gamla evolbindnigarna inte bara är mjuka. De är gjorda helt i plast och nu är de rejält slitna i spännena. Går upp några hack efter någar minuter och lite tryck. Jag vet att jag borde köpa nya skor också men jag har inte pengar till både boots och bindningar i år. Något måste prioriteras. Halvtrasiga bindningar eller fungerande men kassa boots? Vad kostar en teamkappa då?

sant, ja har iofs ett par förra årets Cartel till salu, använda 2timmar i backen :) kan ju skriva ett gb om de är intressant
annars kan du spana lite på Flux bindningar, dem är fina också, lite tyngre i regel, men med hårdare bottenplattor än burton, vilket gör att de ligger bättre på brädan :) bra för dej som vill ha hårt å stabilt, men de har kortare bakkappor, då e burton bättre, spec team hibacken som sitter på cartellen

teamkappan ligger på 600kr, men om jag vore dej skulle jag lägga samma pengar fast på ett par cartel, då får du betydligt skönare ankel-spänne samt en bottenplatta med bättre kvalité och fler instälningsmöjligheter å högre finnish =)

Du har ett mail Sandgren. Grejen är ju bara att om man köper beggat så vill man ju ha hyffsat fräscha ändå. Dina lät okej. Känns annars meningslöst att köpa slitet begagnad bara för att komma undan billigast.

Sandgren2 sa:
annars kan du spana lite på Flux bindningar, dem är fina också, lite tyngre i regel, men med hårdare bottenplattor än burton, vilket gör att de ligger bättre på brädan :) bra för dej som vill ha hårt å stabilt,
Vete satan om jag kan hålla med om att en hårdare bottenplatta hjälpler mer än det stjälper, man vill alltid ströva efter att få en så C- formad böj på brädan vid påfrestning som möjligt, inte att den böjer sig olika på mycket längs skäret,(detta framförallt för att inte tappa grepp..) därav det ständiga problemet med mjuk, respeltive responsiv bindnig... om man inte tycker att brädan är tillräcklig hård och stabil skall man inte motverka detta med ett par bindningar utan byta upp sig i brädväg..

menmen håller som sagt med dig, Cartel är grym, bästa bindnigen jag någonsin åkt på!!

ps. smart drag att rekommendera en bindning i några inlägg och sen kliva på med att hoppsan jag har ett par såna liggandes du kan få köpa billigt.. ;-)

keep up the good work, you´ll be a fine salesmen!

Senast ändrad:
neezzen sa:
Okej. Tackar. Hittade 05:ans modell på custom som kostade 1399:- nu på rean. Gör jag ett nerköp om jag går ner två årsmodeller på bindningen. Den modellen har också cap-strap tåspänne? Jag känner bara att jag inte vill lägga så mycket pengar eftersom jag inte har många åkveckor per år och inte är något proffs ändå. Tycker 1399:- för en 05:a custom kan låta vettigt (ny så klart). Vad tycker ni?
http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=THHLKrFlGmnREBWgen8Aie-1

här får du årets modell ännu billigare. omräknat i kronor blir det ca 1390 sek

satsa på någon ride bindning annars? finns många grymt bra och inte så dyra, typ RX eller SPi...

Okej. Suck, vilken djungel. Vart kan jag hitta ridebindningar? Hittar inte ngn återförsäljare på nätet.

Okej. Suck, vilken djungel. Vart kan jag hitta ridebindningar? Hittar inte ngn återförsäljare på nätet.

Custom e riktigt mjuk och känns ganska plastiga så satsa inte på dom om du inte gillar mjuka bidningar.... varför burton bindningar när han inte har en burton bräda?
som sagt ride gör riktigt schyssta bindningar...
men om du vill ha burton så kör på cartel fast dom kostar ju en hel del....

Okej..Ska bara klargöra att märket inte spelar någon som helst roll här. Bara det är ett par schyssta rejäla bindningar med metallspännen som tål lite stryk. Bindningarna ska funka i pisten, parken och i pudret. Kort sagt en allroundbindning för skor i strl 44 för max 2000:-. Det kanske kan hjälpa er lite?

Hej,
Burton gör bra bindningar, likaså gör Drake det. Kika in på www.drake-bindings.com

Lycka till,

Okej. Jag har nog bestämt mig för ett par Custom-07 nu iallafall. En liten undran till bara: Jag har storlek 44 i mona boots nu. Eventuellt kan jag gå ner en halv storlek när jag köper mina nästa boots ngn gång. Burtons storlekstabell säger att jag ska ha large-bindningen för ett par 44:or men stämmer det? Någon med erfarenhet? Kan jag gå ner en halv storlek till 43,5 i framtiden och ändå åka på Large?

neezzen sa:
Okej. Jag har nog bestämt mig för ett par Custom-07 nu iallafall. En liten undran till bara: Jag har storlek 44 i mona boots nu. Eventuellt kan jag gå ner en halv storlek när jag köper mina nästa boots ngn gång. Burtons storlekstabell säger att jag ska ha large-bindningen för ett par 44:or men stämmer det? Någon med erfarenhet? Kan jag gå ner en halv storlek till 43,5 i framtiden och ändå åka på Large?
Yes du ska ha LARGE.. oavsett om du ska ha 44 eller 43.5

lyckat till, du kommer bli grymt nöjd med Cartelen är bland dom bästa bindningarna som gjorts..

Senast ändrad:
Okej. Nu var det ju Customen jag ska ha, inte Cartelen;). Men men, om ingen annan protesterar så kör jag på Large. Invändningar?

Ett par Flux Emblem är både bättre och billigare än ett par Burton Custom. Surfa in på Junkyard och beställ ett par för 1599:-. Du får inte bättre bindningar till ett bättre pris.

Doughboy sa:
Ett par Flux Emblem är både bättre och billigare än ett par Burton Custom. Surfa in på Junkyard och beställ ett par för 1599:-. Du får inte bättre bindningar till ett bättre pris.
du kan få ett par custom på blue-tomato för under 1400kr. men sen om custom är sämre än flux emblem har jag ingen aning om.

Tillbaka
Topp