Hur ska jag montera fast denna del av bindningen?

sockervadds

Ny medlem
Hejsan. Fick mina bindningar monterade på skidan, ett par PX15, dock så monterade snubben INTE denna del...

http://twintipnation.com/shop/image.php?productid=20&width=

I alla fall, den har ju 3 hål i vilka 3 skruvar ska sitta, bland annat dom 2 som man fäster hela bindningen i skidan med. Så till frågan, hur ska jag fästa ovanstående plastbit, den på bilden...

Att skruva ur skruvarna är väl inget alternativ?! Det mittersta hålet av dom 3 är ju tänkt att skruva fast i en sak på bindningen men blir det för klent?

Tacksam för svar :)

Jag skulle lämnat in skidorna till nån kunnig skidaffär som får göra det åt dej, och göra det rätt. Inte typ stadium och intersport och såna dyra grejer utan riktiga fullblodiga skidaffärer. Dom ger dej säkert rätt pris och monteringen blir garaterat rätt.

men gosh! att skruva fast ett par skistoppers är ju ungefär lika svårt som att bre en ostsmörgås! oftast så är det en skruv som ska skruvas i bindningen och någon typ av "hake" eller dylik fastsättningsanordning som ska sättas fast på bågot sätt längs fram på skistoppern!

Japaner sa:
Jag skulle lämnat in skidorna till nån kunnig skidaffär som får göra det åt dej, och göra det rätt. Inte typ stadium och intersport och såna dyra grejer utan riktiga fullblodiga skidaffärer. Dom ger dej säkert rätt pris och monteringen blir garaterat rätt.
Bindningen är monterad, dock inte skistoppern.

Och nej, Hyllengren, jag förstår inte hur man brer en ostsmörgås så upplys mig. Det finns 2 skruvar, de som man fäster i SKIDAN, som troligen också ska gå genom hålen i skistopper/plast mojängen?

sockervadds sa:
Japaner sa:
Bindningen är monterad, dock inte skistoppern.

Och nej, Hyllengren, jag förstår inte hur man brer en ostsmörgås så upplys mig. Det finns 2 skruvar, de som man fäster i SKIDAN, som troligen också ska gå genom hålen i skistopper/plast mojängen?
en sådan konstruktion med skruv som går skistopper-bindning-skida har jag aldrig sett, det vore oerhört konstigt... hra själv ett par rossignol scratch 140ti bindningar(som är i princip likadana) och där skruvas stoppern fast med en skruv...

Senast ändrad:
hyllengren sa:
en sådan konstruktion med skruv som går skistopper-bindning-skida har jag aldrig sett, det vore oerhört konstigt... hra själv ett par rossignol scratch 140ti bindningar(som är i princip likadana) och där skruvas stoppern fast med en skruv...
Finns massor av dessa bindningar.

Kan kolla upp detta imorgon...

//H

Hasse sa:
hyllengren sa:
Finns massor av dessa bindningar.

Kan kolla upp detta imorgon...

//H
där ser man!

Jag tror att det ligger till så här:

Skidstoppern ska skjutas in i någon form av spår framifrån mot häldelen. Förmodligen är det två hakar eller liknande som gör att skidstoppern sitter lite halvt fast även utan skruv. Testar du lite hittar du snart den där funktionen. Om inte, så ta en bra närbild av din bindning och posta här så kan jag eller någon annan guida dig.

Sen finns det tre hål i skidstoppern.

1.
Ett centerhål som används med en kort skruv för att hålla fast skidstoppern, dvs det är det du ska använda i detta fall. Tittar du noga hittar du säkerligen ett förgängat hål i bottenplattan som passar. Haka i/skjut in skidstoppern enligt ovan och pressa ner bakänden samtidigt som du skruvar i skruven.

2 och 3.
De andra två hålen är enbart till för åtkomst av de två främre skruvarna som går ner i skidan. De har alltså inget med själva skidstoppern att göra, utan det finns två hål i skidstoppern för att man ska kunna skruva dit bindningen i skidan utan att behöva ta bort skidstoppern=snabbare montering. Du har dock viss hjälp av de här två hålen ändå, iom att de visar det tänkta slutläget för skidstoppern om du är osäker på hur den ska sitta.

En bild på bindningen är nästa steg om inte det här hjälper.

/MnO

Senast ändrad:
Skall prövas MnO! Återkommer med bilder om det inte funkar! :D

Edit: Det finns verkligen inga gängor eller liknande så att man kan skjuta in den plast + ski-stopperdelen...
Ska försöka få tag på en kamera så att jag kan visa!

Senast ändrad:
Okej! Så här ligger det till!
Den första uppsättningen med plastbit + skistopper som jag fick var för smal så jag fick en ny som var bredare. Dom ser dock inte likadana ut, för den smala förstår jag precis hur man ska göra, det är bara att skjuta den framifrån och så klickar den i, den andra däremot fungerar inte på samma sätt. Ska jag kanske försöka bända ut skistopperserna på den smala bindningen? Och hur gör man det isf?

sockervadds sa:
Den första uppsättningen med plastbit + skistopper som jag fick var för smal så jag fick en ny som var bredare. Dom ser dock inte likadana ut, för den smala förstår jag precis hur man ska göra, det är bara att skjuta den framifrån och så klickar den i, den andra däremot fungerar inte på samma sätt. Ska jag kanske försöka bända ut skistopperserna på den smala bindningen? Och hur gör man det isf?
Om inte själva plastdelen ser likadan ut på den bredare stoppern så har du förmodligen fått fel från butiken. Det är bara armarna som ska vara bredare.

Kolla först om det går att ta loss armarna. På det Salomon är det lätt att byta armar mellan olika stoppers. Då får du ett bättre resultat i jämförelse med att böja ut de befintliga.

sockervadds sa:
ostmackejämförelsen gör sig ju kanske inte med tanke på att du fått fel skistopper, haha... bända på grejerna tror ja inte att du ska göra dock... de ska passa som hand i handske direkt...

Tillbaka
Topp