hur ska jag montera

Simonfalt

Ny medlem
hur ska jag montera
jag ska köpa ett par k2 hell bent 122 i midjan.
jag var nyss och körde i fjällen och jag såg en med 125mm och jag såg att han hade bindningarna pekade lite snett utåt och jag undrar om man ska ha dom snett eller rakt.

SNÄLLA SKRIV!

hur ska jag montera
Har ingen stor koll på hur man ska montera men det är väll smaksak.
Med bindningarna pekandes utåt så får ju foten en naturligare vinkel, så det borde ju vara ganska nice att köra så. Men jag har ingen aning om det är nice eller inte för jag har inga skidor som är monterade så. Men borde ju vara bra att montera så:)

hur ska jag montera
den monteringen tror jag kallas duckstance! har diskuterats mycket om bra och dåligt med att montera så... finns både för och nackdelar! sök i forumet och läs och begrunda innan du väljer att montera så! finns mycket vettigt att hämta om du söker på rätt saker och hittar rätt trådar!

annars har nog Nojlas eller hasse eller någon annan gammal goding en bra uppfattning om hur du bör montera.. så hör med dom!
/jeppe

hur ska jag montera
jeppenator sa:
(...) Nojlas eller hasse eller någon annan gammal goding en bra uppfattning om hur du bör montera.. så hör med dom!
/jeppe
Åhå, tack för den...

Till huvudfrågan, fenomenet kallas duckstance, och har tidigare diskuterats ganska flitigt i forumet. T.ex i den här tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=52926

Vad jag har förstått så hävdar dem som förespråkar duck att det hjälper till att kanta väldigt breda skidor. Genom att stå "snett" på skidan får du en bättre hävarm, och utvecklar mer kraft. Det har alltså inget att göra med att det skulle vara mer naturligt att stå utåtvinklat. (Sånt justerar man i pjäxorna, inte med monteringen)
Således har du nytta av duckstance om du t.ex ska carva med väldigt feta skidor i pisten...

Jag rekommenderar att du monterar normalt.

hur ska jag montera
Jeppe:

Nojlas är ju bara 3 år äldre än dig...

Hasse är tydligen 90 år äldre än dig...

Kontraster?

Nojlas:

Är det inte den naturliga utåtvinkeln på foten som gör att man får mer kraft? Alltså samma sak som händer när du kör knäböj.

Jag tror dom flesta som kör duck ser mer fördelar än att det "bara" kulle underlätta kantingen av breda skidor.

Jeffa

hur ska jag montera
jeffa sa:
Jeppe:
Nojlas:Är det inte den naturliga utåtvinkeln på foten som gör att man får mer kraft? Alltså samma sak som händer när du kör knäböj.

Jag tror dom flesta som kör duck ser mer fördelar än att det "bara" kulle underlätta kantingen av breda skidor.

Jeffa
Nej Jeffa det är inte samma sak som knäböj som flera personer sagt förut. Duck Stance har inget med knäböj att göra enligt läkare och flera andra proffs......

Men vad vet jag har ju bara kört duckstance i 4 år så..... Åker ju mindre skidor än dig och är sämre än dig så....... Och Proffsen vet ju tydligen inte enligt dig som du skrev förut.....

//H

Senast ändrad:
hur ska jag montera
Bla bla bla bla bla...

Dina inlägg är som viner Hans så. Dom blir bara bättre å bättre med åren så. Och mer korkade så... Och ju mer man försöker få ut något logist eller någon röd tråd desto mer vilse blir man så.

Duckstance - Knäböj gämförelsen är inte direkt ny så. Men du missförstår som vanligt hela argumentet och plockar ut saker från sitt sammanhang så.

Jeffa så.

Tillbaka
Topp