Hur skruvar man bort en Griffon-bindning

Vannish

Medlem
Jag undrar om det är möjligt, utan att slita ihjäl sig själv eller bindningen, att ta bort bakdelen av bindningen på en marker griffon. Har lite platsbrist i skidbagen!

Du skruvar skruven som sitter bak så att bindningen åker framåt tills den är så långt fram att den inte åker framåt längre.
Därefter knuffar du bindningen framåt tills den lossnar
Lite mixter kan det bli när den ska tillbaka
Har lite svårt att ta gäng ibland

När du skruvat fram bindningen och ska plocka väck den kan du behöva använda lite våld. Man får ta i lite och även slå på den för att den ska lossna.

ALPINBUTIK sa:
Lite mixter kan det bli när den ska tillbaka
Har lite svårt att ta gäng ibland
Rotera skruven så att "starten" på gängan ligger i ett läge precis innan den blir synlig. Då tar gängan direkt. Annars kan man behöva skruva nästan ett helt varv innan gängan greppar i bottenplattan.

har själv monterat av bakre bindningen för att få mer plats, fast på mina jester (det är samma konstruktion). det kan vara lite knepigt att få tillbaka bindningen om man inte kan skruva. skruva motsols samtidigt som du trycker bindningen bakåt på plattan. se till att du får rätt förspänning också

Tack för all hjälp. Fick av den tillslut, mycket tack vare MnO :P

Är det lättare att få på bindningen bakifrån eller framifrån?

Är det möjligt att göra likadant på ett par duke? Har undersökt mina, men har inga griffon/jester att jämföra med. Tänkte om det var annorlunda på rando. Tänkte fråga innan jag börjar skruva å slita i bindningen :-)

Tillbaka
Topp