Hur tillverkas puckelpist?

MeXii

Medlem
Ursäkta om jag stoppat tråden på fel ställe, hittar inte var detta skulle passa in.

Har tjötat med en klasskamrat om hur en puckelpist kommer till livet.

Jag påstår att dessa "tillverkas" och hålls i ordning genom att pistas på något sätt, för att det annars skulle bli isigt som satan.

Min polare säger att puckelpisten kommer av sig själv när man åker och att det inte pistar.

Så, hur är det egentligen?

Vil veta av dom som KAN, inte gissar.

Tack!

Inom kort kommer vi lägga upp en film på Freeride.TV om precis detta, så håll utkik där =)

Efter jag kollat på Wikipedia inser jag att jag har fel om hur som skapas, men jag anser ändå att dom måste hålla Pucklarna i skick?

Edit: när är "inom en snar framtid?:)

Senast ändrad:
Har dom inte en jättestor glasskopa och lägger ut pucklarna med? Unefär som snögubbeformen i Lindvallen+

I vanliga backar blir det puckelpist om tillräckligt många åker där och att man inte pistar - det blir ofta hårt och isigt. Jag kan dock tänka mig att man preparerar dessa pucklar vid tävling eller om man till och med tillverkar dem på något sätt - glasskopa kanske ;-).

En "äkta" puckel är resultatet av massa snö och ingen pistning, snön trycks ihop av skidåkarna för att resultera i pucklar.

Sedan det som mer ser ut som en mini velodromer, som jag tycker det ser ut vid puckel tävlingar är väl samma sak fast med lika mycket snöfall som det är i Åre!?

En puckel skapas igenom att man börjar skotta ihop en massa pucklar med ungefär 2 skidorlängders mellanrum. Man tar hjälp av en pistmaskin för att få ihop snö till platån och hopp. Sedan "slajdar" du igenom pucklarna, efter ett tag börjar det likna något och man kan börja åka. För att förhindra is så slajdar man igenom puckeln (trycker ned snö från topparna, jämnar ut snön över pucklarna etc).

Vanligtvis så tar man hjälp utav en pistmaskin för att bygga en puckel, men det går att göra en med bara några polare och spadar. Pucklar uppstår ju när man svänger på samma ställe flera gånger om, men det går smidigare att skotta ihop snöhögar som sedan blir pucklar ju mer man åker på dem.

I väsjö för länge sedan så svängde vi upp vår egen puckel. Alltså körde kortsvängar i samma spår.
Annars ere maskiner som gäller tror jag :P
Tyvär så pistade ägaren av backen i väsjö över pucklarna så att tränaren blev lack och slutade vilket ledde till att "puckelgruppen" fick läggas ned : (

Senast ändrad:
Antingen kan du sätta en spikrak slalombana med kort mellan portarna och köra kortsväng genom den åt bägge hållen tills det blir gropar. Sen sidflyttar man käpparna. Det funkar givetvis även utan käppar men det är enklare om man är fler att köra samma spår med käpp.
Sen när det börjar bildas ett puckelmönster så kan man gräva lite för att snabbare bli klart.

Annars kan man göra det med maskin så här:
http://wiki.fisski.com/index.php/Development_of_A_Moguls_Course

Det tar knappt en timme att göra 2 rader pucklar (en linje) på 150 meter ungefär med maskin. Sen så tillkommer det nån timme shape-ning med spade och nån timme plogande. Så att göra en större puckel med lite bredd på tar en jävla tid.

Jag som alltid trodde att det var borttappade skidskolbarn som legat översnöade där... Nu blev puckelåkning plötsligt inte lika kul.

tompan14 sa:
Jag som alltid trodde att det var borttappade skidskolbarn som legat översnöade där... Nu blev puckelåkning plötsligt inte lika kul.
Tyvärr. Dom tappar nästan aldrig bort några barn i skidskolan. Kvittar hur mycket man försöker hålla sig undan. Man blir ändå uppspårad, och får tillbaka ungarna!

Jag tror att man lägger ut en jättestor plastform på mjuk snö. Sen pistar man ovanpå plastformen (som täcker hela pisten). Efter det rullar man ner "mallen" igen.

Jättebra fråga MeXi,

För det första fråga aldrig en klasskamrat. Klasskamrater försöker bara att leda dig in på fel spår så att de får bättre betyg än du och sedan får ett bättre kontorsjobb och allt du har kvar är att bli skidproffs.

Det här är lite som frågan om vad som kom först kamelen eller dromedaren bara att det handlar om kallare pucklar. Jo om man pistar blir det inga pucklar och om man inte gör någonting blir det inte heller några pucklar. Något mitt emellan är alltså rätt. Här finns det ett par lösningar:

-Hyr in 5000 st glassarbetare med varsin glassskopa.

-Anställ 500 snöskottare ifrån kommunen som gjör små högar, det som de är så bra på, ett sätt att skapa arbetstillfällen dessutom.

-Konstruera en mycket avancerad pistmaskin som massproducerar pucklar snygga som få till en astronomisk kostnad.

-Gen en gammal skidtok ett gratis säsongskort och tvinga honom att åka bara i en viss backe som inte pistas, vilket leder till pucklar. När åkaren har blåmärken över hela kroppen på grund av alla konstiga hinder som bildats i backen är det klart.

Ja jag hoppas att detta svarar på din fråga MeXi, lycka till med dina försök att åka nerför.
Mvh. Störtkruka i barnbacken.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp