Hur välja vart säsonga?

OhmInpw

Medlem
Hur välja vart säsonga?
Halloj Freeride!

Har börjat fundera mer och mer på att göra säsong 14/15, men vet varken var eller riktigt hur jag ska komma fram till något...

Jag har åkt relativt mycket, men det har varit mest piståkning med familjen i Trysil eller småställen i Sverige. De gånger jag har varit i alperna och när jag fått lite puder under skidorna har varit fantastiskt! Man kan väl säga att jag har fått blodad tand och nu skulle jag vilja göra säsong. Funderar dock lite på vad folk kollar på när man googlar runt och väljer vart man ska säsonga? Jag är väldigt öppen och kan tänka mig åka precis var som helst om det är bra så skulle verkligen behöva lite strategiska tips för hur man sållar fram alternativ bland alla de möjligheter som finns att välja på!
Vad är det som fått er att bestämma er för att åka till något speciellt ställe?

Alla tips är välkomna!

/Alex

Hur välja vart säsonga?
När det gäller val av ställe tycker jag man ska gå på vad ens magkänsla tycker, det är väldigt svårt att på förhand veta vart det blir en bra vinter.

Känner du att du söker en ort med mycket folk å fest, eller ett lugnare ställe där berget för göra sin talan?

Hur välja vart säsonga?
Jag åker mest för åkningens skull, definitivt ingen barbummare!
Var i VT en vecka med skolan senast jag var i alperna och jag hänger ju på låset till liften och kryper hem när systemet stänger varje dag. En del av polarna tog väl första åket mellan liften och la folie douce när solen började lägga sig och de idiotförklarar jag fortfarande. Men ska man hålla på en hel säsong är man kanske inte i backen hela dagarna varje dag så lite uteliv är väl skönt ändå!

Hur välja vart säsonga?
Kanada/Utah för puder(bäst kvalité, lätt och torr snö), Alperna för en grym allroundupplevelse, stundtals bra puder och bra fest(beroende på var självklart).

Snön beror mycket på säsong och ren tur. Vi hade ett sjukt bra snöår i alperna(spec. franska) i vintras, bl.a 3,5m i december endast.
Gjorde säsong i Val d'Isére och hade fantastisk puderåkning utan större hajkinsatser större delen av säsongen fram till april, vilket inte riktigt är standard. Kan väl rekommendera Valdi rätt så ordentligt, hade skitkul!

Ett riktigt tips är väl att tänka efter ordentligt vad man är ute efter(park/pist/puder/fest), om man ska ha turskidor eller inte och lite sånt runt det får att sedan bestämma sig. Egentligen spelar det nog inte så mycket roll första gången, vart du än åker lär du ha sjukt kul.

Hur välja vart säsonga?
Ja jag skulle sätta mig ner och verkligen rada upp vilka delar som är viktiga för mig t.ex. mysig by, lättillgänglig offpist, Jobb som går att kombinera med åkning, vill du se andra kulturer o.s.v. Kanske talar du något extra språk som du vill utveckla. Det är bra att specificera mer än enbart vilken typ av åkning för bra åkning kommer du kunna finna på många ställen. Sen skulle jag välja ut ett antal byar där jag skulle kunna tänka mig att vara. Osså skulle jag börja söka olika jobb, boende o.s.v. Där du får bäst resultat vill du förmodligen vara.

Jag skulle kanske inte välja Valdi om du spenderar väldigt lite tid i baren, för ska vi vara ärliga så trotts att skidåkningen är grym så är byn inte särskilt mysig och den stora delen av åkare har en benägenhet att ligga bakfulla även de bästa dagarna. Då är det kanske mer inspirerande med någon ort där det är lättare att finna åkpolare med samma inställning. Åker du å andra sidan till många byar i Kanada så kommer du inte finna något klubbliv värt namnet, åken blir ofta kortare och terrängen annorlunda även om snön ofta är bra.

Oavsett vart du kommer göra säsong så kommer det oftast ner till tre saker har jag kommit fram till. Hur mycket snö kommer det, vilken möjlighet har du att åka skidor med det jobb du har och din egen inställning.

Tillbaka
Topp