Hur vallar ni för slask?

stojje

Aktiv medlem
Hur vallar ni för slask?
Har just kommit hem från en helgtripp till kittelfjäll. där kan man vär säga att våren har kommit, det var ordentligt slaskigt. Nu är det faktiskt så att slask gör mig egentligen ingenting, jag brukar tycka att vårens slaskåkning är bland det bästa som finns, i alla fall när det glider, men det gjorde det inte nu. Jag har lyckats valla för slask förr men nu sög skidåkningen i dubbelbemärkelse. Dessutom hade jag förberett mig och kastat bort 300 spänn på diverse + vallor som rekomenderades.

Hur gör ni för att få glid i slasket?
De som kört Nm o sånt måste ju ha lite koll på vallan?

Jag är dock inte intresserad av att rilla om hela belaget beroende på temperatur, jag vill bara få det att glida någorlunda i stället foör att det ska kännas som om man åker med et stor snölump framför brättena

Hur vallar ni för slask?
ääh, ibland glider det bra , ibland inte! Men om jag "vallar" så drar jag väl den mjukaste valla jag hittar på intersport och drar på men eftersom jag inte brukar göra detta så förväntar man sig inte räserglidet! Men lycka till ^^

Hur vallar ni för slask?
Går hem, lägger ut tidningspapper på golvet. Lägger skidorna på pappret. Tar fram skolkatalogen och kör i ca 10 min. Efter detta hämtar jag mors strykjärn och bränner sönder belaget helt o hållet. Sen är de bara o kö!

Hur vallar ni för slask?
som ovan antingen kör du en den gula/halv mjuk blandning eller så ett billig alternativ är universial valla
men bäst blir det av den gula vallan .

Hur vallar ni för slask?
Hallå din g:a puckelindian, Är i Riksgräsen omr på jobb nu, lämna in skidorna där de är duktiga på att göra struktur och lägg en för slask(ex team sportia LLA), valla m gul Ski-go bulk eller om Du vill glida ifrån Kung Peter m gul Toko dibloc low flouro som är mkt dyrare m mkt bättre. Skidorna kommer att gå bra även på kallsnö m en vår struktur, om Du vallar ex Blå Rex -1 / -10, går att köpa på Bulk billigt på skidträffarna på Europas största Intersport i Umeå.

Strukturen är alltså allt i vårsnö/sursnö!!!

Hör av Dig om Du har frågor

Hur vallar ni för slask?
ARE1977 sa:
Hallå din g:a puckelindian, Är i Riksgräsen omr på jobb nu, lämna in skidorna där de är duktiga på att göra struktur och lägg en för slask(ex team sportia LLA), valla m gul Ski-go bulk eller om Du vill glida ifrån Kung Peter m gul Toko dibloc low flouro som är mkt dyrare m mkt bättre. Skidorna kommer att gå bra även på kallsnö m en vår struktur, om Du vallar ex Blå Rex -1 / -10, går att köpa på Bulk billigt på skidträffarna på Europas största Intersport i Umeå.

Strukturen är alltså allt i vårsnö/sursnö!!!

Hör av Dig om Du har frågor
Håller helt med. Strukturen betyder allt!

Stenslipa grovt
Kanske är det värt att komplettera med riller-järn ???

Hur vallar ni för slask?
Åh kolla, nu har det ju kommit in lite svar.

Det var väl bara det att mina skidor råkar vara aldeles nya och det känns lite hårt att börja med att stenslipa hårt eller rilla upp dem. Hade hoppats att det skulle duga hyggligt med bara valla. Körde nu i helgen med Ski-go gul 0-10 lågflour och det dög som sagt inte. Hade oxo placerat en burk snabbvalla i ryggan, swix red glide 0-10 flourinated. Prövade den på tre olika skidpar men märkte någon skillnad överhuvudtaget. Det känns liksom irriterande när man i alla fall engagerat sig för att få det å glida.

Det får kanske bli så i värsta fall att man får ta sina gamm-skidor och gå lös med ett rillerjärn innan man åker upp nästa gång. Kanske borde kolla upp om någon kan stenslipa med struktur i den här stan annars å är det nog skridskoslipning som är prioriterad i den här bygden.

Hur vallar ni för slask?
P-tex, helslip, gul valla och borsta lite efteråt. Sen glider de tillräckligt! :)
Edit: Glömde sickeln!

Senast ändrad:
Hur vallar ni för slask?
stojje sa:
Det var väl bara det att mina skidor råkar vara aldeles nya och det känns lite hårt att börja med att stenslipa hårt eller rilla upp dem.
Där har du svaret på din egen fråga. Många skidor levereras nästan helt utan struktur från fabrik. En del är enbart planslipade på band vid leverans. Oftast är isgreppet kanonbra på nya skidor, förutom när dom inte är plana eller om det är för mycket hängda. Glidet däremot är sällan ok och ibland fruktansvärt dåligt. Med en plan struktur spelar det ingen roll om du skulle totalmätta belaget med den dyraste HF-vallan du kan hitta och sen toppa upp med Northugs Vm-valla. Skidorna kommer ändå inte att vara acceptabla i slask. En skida med grov struktur vallad med billig bulk-valla som är ordentligt sicklad och urborstad kommer att glida ifrån den HF-vallade strukturlösa skidan rejält. Skillnaden är inte heller liten. Det går från att vara nästan oåkbart och att man upplever att det suger så pass mycket att man nästan ramlar framåt, till att man inte ens tänker på att det glider dåligt.

När vi pratar struktur eller ej, så vinner strukturen över ett helt jämnt belag i alla temperaturer. När det gäller val av struktur så är det en komplex vetenskap som jag inte kan tillräckligt bra för att reda ut. Men min erfarenhet är att det centrala är att göra en rejäl struktur, och sen spelar det ingen större roll om det är kryss-lagd, rak eller något annat avancerat mönster. Inte heller grovleken i strukturen spelar någon jätteroll, även om grov är att föredra i just slask. Val av strukturtyp är finlir som säkert ger några tiondelar upp eller ner i ett tävlingsåk, men som är svårt att känna skillnad på när det gäller friåkning. Ofta kan man välja mellan fin, normal och grov eller något sådant när det slipas i moderna maskiner. Det finns ibland mängder med inställningar utöver det, men det pratar vi överkurs. En normal till grov struktur räcker för de flesta.

Med andra ord: Lämna in skidorna och be dom lägga en normal eller grov struktur. Valla med valla med lagom temperaturområde, ej nödvändigtvis dyr. Sickla och borsta ur strukturen.

OBS! När du planar och strukturerar belaget kommer du att påverka kantvinklarna också. Speciellt hängningen gör enorm skillnad på hur du upplever skidorna. Har du inte koll på vad du vill ha, välj 88 graders sidokant och 1 grads hängning. Det är en neutral slip som dom flesta gillar.

Senast ändrad:
Hur vallar ni för slask?
Tack för svaren
Nu har Mno övertygat mig, jag får lämna in skidorna på slipning. Jag är inte alls säker på att det finns någon i Skellefteå som fixar det på ett bra sätt men om inte annat så ska jag förbi Åre under påsk.

Hur vallar ni för slask?
stojje sa:
Tack för svaren
Nu har Mno övertygat mig, jag får lämna in skidorna på slipning. Jag är inte alls säker på att det finns någon i Skellefteå som fixar det på ett bra sätt men om inte annat så ska jag förbi Åre under påsk.
Jag är imponerad över Stadium här i Umeå. Deras slip är så bred att den tar brädor. Killen som sköter det heter Tobias och ger ett otroligt kunnigt intryck. Tydligen tar de emot skidor/ brädor från resten av Norrland om du lämnar in det i din lokala stadium. Han kör lite olika grovlekar, och har ordentlig grovlek på våren.

Nu har de tydligen skaffat grejor för att pressa pjäxor också.

PS Jag varken äger eller jobbar på Stadium.

Tillbaka
Topp