Hur viktig är viktspecification?

lallee

Ny medlem
Måste köpa mig en ny bräda och har blivit kär i burton love 155, är 184cm lång och väger 77-78kg, viktspecsen på brädan är ju 55-80kg.

frågan är ifall man ligger för nära gränsen när det gäller vikten, väger ju runt 80kg med allt på mig. Annars har jag kollat på forum manual som har lite högre vikt specs.

Åker mestadels park.

snabba svar skulle uppskattas! =)

Vad jag har förstått så är viktspecifikationen angivet som riktlinje för hur mycket tryck du behöver för att pressa brädan i en sväng. Alltså hur bra brädan svarar/flexar när du svänger. Väger du för lite kan brädan kännas styv och svår att "jobba" med och väger du för mycket så känns brädan mjuk o sladdrig i svängen.

Jag tror inte att det är någon fara att ligga strax över viktspecifikationen med tanke på att spannet (55-80) är rätt stort...

nån annan som kanske har en bättre/vettigare förklaring? :)

Prova den, tycker du att den är för mjuk så kanske du ska ha en annan bräda, enda sättet att veta är att prova..

Shine on // Grillo

Lyssna på J-Lu. He the man.

Det gör inget om du ligger på överkanten, eller ens över.. Man borde nog inte ligga jättemycket över men du är ju inte ens över så (:

Sen Love .vs. Manual.. Manualen är helt syyykt mycket mjukare än Love. Det enda lite tyngre på skalan gör är att brädan blir mjukare, Manualen är helt sjukt mycket mjukare redan från början ändå.. Go for gold!

.

ligger du i överkant kommer den ju bara kännas lite mjukare..

kanska bara bra i parken..

:)

Spelar viktspecifikationen in mer på brädan om man inte har tänkt sig den som en parkbräda?

Den jag kollat på är mellan 50-77kg och själv väger jag utan utrustning 73kg... kommer den upplevas som sladdrig i pisten?

Det beror ju helt på hur brädan är i övrigt. Om det är en hård pistbräda så kommer det kanske inte spela så stor roll, men om den redan från början är tänkt som en rätt mjuk bräda blir det ju inte bättre av att du ligger högt upp i viktspecsen.

Som jag fattar det så är väl viktspecsen där för att ge en ungefärlig bild av hur mycket eller lite man kan väga och ändå få ut de egenskaper brädan är tänkt för. En pistbräda för 50-70kg kanske funkar asbra i parken för någon som väger mer, och tvärtom. Köper du då en pistbräda och håller dig inom viktspecsen borde det väl inte vara några problem.

Någon får gärna rätta mig om ni hittar något hål i mitt tänkande.

Senast ändrad:
Det står att det är en "all mountain freestyle board, medium flex, carbon stingers, kevlar bindings reinforcement, poplar/quaruba wood core.

Det är väl som jag tolkar det då, en lite allroundbräda.

Åkningen jag har tänkt mig ha brädan till är lite småhopp, jibb och liknande...
Har en annan bräda för mer aggresiv pist/offpiståkning.

Vad tror ni? Är jag i tyngsta laget för brädan med mina 73 pannor då den är tänkt för mellan 50-77kg?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp