Hur viktigt är d med rättigheter till musik i film

Chilla

Aktiv medlem
ja har länge undrat hur viktigt det är med rättigheter till skidfilmer.. va ärliga. dom filmer ni har gjort. har ni rättigheter till era filmer med musiken?. och om ni har det hur fixar mean det på ett bra och billigt sätt?!??!?!

HJÄLP MIG!!

och kommer man behöva ha det i amatörtävlingen som kommer vara här på freeride

jag vet itne riktigt hur viktigt det är. men jag är ganska säker på att knappt någon har någon rättighet till musiken i sina amatörfilmer. Det beror nog på vilket sätt man skall publicera dom, om man skall lägga upp dom här på freeride så tror jag itne att det är så viktigt, men om man däremot skall sälja filmen eller något så är det ju givet ett måste att ha rättigheten till musiken!

Jag vet inte om jag har rätt men det låter så ;)

jag tror iförsej att man typ alltid måste ha rättigheten till musiken i avafall om man ska lägga upp den på en allmän webplats...

Mkt möjligt att det e så. men det lär ju knappast nån på ex newschoolers som söker rättighet till musiken i sin film innan dom lägger upp den.

Ganska löst sånt där, den låter som används har väl i dom flesta fall laddats ner också...
Om man vill sända "nätradio" så får man sända vad man vill bara man inte har mer än 30 lyssnare samtidigt.. tror ja
Sen så finns det väl ingen polis eller myndighet som har varken tid eller resurser till att kolla upp sådana saker (amatörfilmer som finns på hemsidor etc.)

näfan.. kanske inte.tack så mkt :)
men om man ska börja skicka in filmen till filmtävlingar då?..

Du kan ju skicka ett fint mail och fråga skivbolagen om du får använda deras musik i en amatörskidfilm som du inte ska sälja och inte har några planer att tjäna pengar.. det funkar.

aa håller med Olof där. dom flesta brukar gå med på det om du nu inte skall göra det för att tjäna pengar på din film..då kanske dom vill ha betalt.

Det är lugnt att använda all musik så länge filmen inte är i kommersiellt syfte. (till försäljning) Detta är iaf det jag har hört, kan ha fel.

Det är precis som Utter säger, så länge du inte anväder musiken i ett kommerciellt syfte får du använda den i princip hur du vill.

Senast ändrad:
J_Lindgren sa:
Det är precis som Utter säger, så länge du inte anväder musiken i ett kommerciellt syfte får du använda den i princip hur du vill.
Är faktiskt lite osäker på om det är så men det vore ju bra. Har du någon länk till gällande regler?

johan sa:
J_Lindgren sa:
Är faktiskt lite osäker på om det är så men det vore ju bra. Har du någon länk till gällande regler?
Jo, det står ju i din länk.

"Måste jag verkligen ha tillstånd för att använda musik i min film?

Ja! Fast det finns några undantag: om du bara ska visa filmen privat, för vänner och familj, krävs inget tillstånd. Då kan du i princip använda vilken musik som helst."

De garderar sig med en massa fina ord som "undantag". Icke kommericellt syfte. :-) Oftast är ju sånt här väldigt mycket av en tolkningsfråga och i de flesta fall är det juridiskt svårt att styrka att du använder det i ett kommerciellt syfte.

Ska man använda musik i en film man lägger upp på internet måste man ha tillstånd eftersom det då är "tillgängligt för allmänheten" och man bara får använda musik utan tillåtelse i filmer som är "till för privat bruk". Därför bildar man band med sina skiers och fixar musiken själv (som vi). =)

/R

Tillbaka
Topp