Husbil fricampa

Husbil fricampa
vi tänkte prova husbil till svenska fjällen iår och behöver lite tips då vi aldrig gjort det förut.
vi tänkte åka 14 dagar o pröva lite olika alpina orter. Vi söker framförallt bra alpin skidåkning .
Vilka skidorter har bäst möjlighet att fricampa med husbil? Närmast liftar och backar ....eller bredvid ett vandrarhem eller dylikt?
Någon som vet om det finns vinterställplatser på någon av våra svenska alpina orter? Eller står man på vanliga parkeringsplatser bara?

Mikael10m

Ny medlem
Husbil fricampa
Hej
Vi är ute just nu och försöker fricampa vid skidanläggningar. Tyvärr campingförbud i anslutning till dem. Idre, Fjätervålen, Lofsdalen och campingplatserna är fullbokade. OK att stå en bit ifrån.
//Mikael

foxis

Ny medlem
Husbil fricampa
Bumpar den här tråden lite. Hur är status i fjällen egentligen? Parkeringsförbud överallt eller möjligt att stå (inte alltför långt ifrån) nån lift?

Tänker ffa på Vemdalen, Åre och Ramis?

(Kan väl lägga till att jag kan tänka mig att stå på ställ-, eller campingplats , men de verkar antingen inte existera eller vara fulla med säsongscampare...)

Kolmajs

Medlem
Husbil fricampa
Hej,
I vemdalen förra året vecka 7 såg några husbilar står vid skalspasset. I Björnrike var det parkeringsförbud på natten i skistar.
Själv stod jag i Trysil på påsken vi stod vid skidcentret.
I trysil finns lite platser på campingen men jag ville testa fricampa när det var lite kallare, nu var det ju nästan tio plusgrader på dagarna så det var inga problem.

foxis

Ny medlem
Husbil fricampa
Hej,
I vemdalen förra året vecka 7 såg några husbilar står vid skalspasset. I Björnrike var det parkeringsförbud på natten i skistar.
Själv stod jag i Trysil på påsken vi stod vid skidcentret.
I trysil finns lite platser på campingen men jag ville testa fricampa när det var lite kallare, nu var det ju nästan tio plusgrader på dagarna så det var inga problem.
Tack!
Verkar väldigt olika mellan hur man lokalt ser på husbilar. Ringer man Skistar så är svaret generellt "nej, vi har inga platser för husbilar"...även om de lokalt kanske visst har det och är ganska medgörliga.

Hur var det i Trysil? Det är ju ökänt för att vara Skistar-gnälligt och hänvisa till en snordyr och ofta fullbokad camping..?

(Och för ev. debatts skull: Har inga principiella problem med att betala för mig på camping, men vill inte förboka och det är jobbigt om campingen är full då man kommer fram och man inte får stå någon annanstans.)

Kolmajs

Medlem
Husbil fricampa
Tack!
Verkar väldigt olika mellan hur man lokalt ser på husbilar. Ringer man Skistar så är svaret generellt "nej, vi har inga platser för husbilar"...även om de lokalt kanske visst har det och är ganska medgörliga.

Hur var det i Trysil? Det är ju ökänt för att vara Skistar-gnälligt och hänvisa till en snordyr och ofta fullbokad camping..?

(Och för ev. debatts skull: Har inga principiella problem med att betala för mig på camping, men vill inte förboka och det är jobbigt om campingen är full då man kommer fram och man inte får stå någon annanstans.)
Nä husbilar är snart inte välkomna någonstans.
Det satt en lapp på rutan sista dagen som tipsade om campingar.
Stod en skylt om husbilsförbud, men det var ingen riktig trafikskylt.
Jag kör plåtis o de kom senare en större husbil som sa att han han stått där i flera år.

Min plan är att dra till Hemsedal i december en weekend om det blir någon snö.

foxis

Ny medlem
Husbil fricampa
Kläppen har en camping i anslutning till skidsystemet…
Om ni skulle vilja bryta av med lite service ibland…. 😉
Jag kan stå på camping på vintern om den inte ligger toklångt från systemet. Vattenburen gasolvärm (Alde) så att kunna stötta med el känns bra, samma att lätt kunna fylla på med vatten o.d.
Problemet är väl snarare att många (alla?) skidcampingar är rätt fulla med säsongare som ställer upp sina husvagnar över vintern.

Gamlingen

Medlem
Husbil fricampa
På de flesta orter går det att hitta gratis nattparkering om man kör runt ett par varv och snokar. Skistars anläggningar är rätt hopplösa dock. Dom jagar in varenda krona dom kan få. Men i Åre finns en vettig: allra högst uppe i Ullådalen finns en lugn och tyst parkering nedanför Ullådalsliften. Bajamaja finns vid vändplanen vid liften. Långt från afterskin i byn dock, om man har dom behoven.

jkraft

Medlem
Husbil fricampa
Skistar har faktiskt några alternativ om man är i Sälen, i Lindvallen finns ställplatser med el och vid Tandådalen Östra får man parkera nattetid mot avgift.

Fjätervålen har ställplatser rätt nära backarna och dom flesta skidorter med en camping nära till hands brukar ha platser för dygnsgäster men de är inte alltid bokningsbara via webben, man brukar få ringa. Idre Fjäll, Stöten och Kläppen har alla campingar ett par hundra meter från närmaste lift. Kan man tänka sig att promenera nån kilometer så kan man kanske kika på Lofsdalen också.

Gamlingen

Medlem
Husbil fricampa
Jag kan rekommendera att också sikta lite längre norrut när du ändå är ute i husbil. Kolla SMHI och Yr, åk dit det ska snöa. Byt plats om det inte är bra. Borgafjäll, Kittelfjäll, Tärnaby/Hemavan får mycket snö och lite folk. Lite mer tillbakalutat, inga problem att hitta nattplats.

Topp