Husvagn i alperna!

freddson

Medlem
Husvagn i alperna!
En polare kom idag på den ultimata boende lösningen för en säsong i alperna: Husvagn! kostar mindre och följer med dit man vill och det är framförallt garanterat vårt så vi kan stanna så länge vi vill.
MEN vi vet inte vad som gäller, så om nån har koll på om det öht är tillåtet att ha en husvagn stående på en ort i schweiz en hel säsong och om det är en massa avgifter på att köra runt med den i europa.
Dessutom kan det vara nyttigt att höra vad ni kommer på för fördelar/ nackdelar med denna briljanta idé, så fire away säg vad ni vet, tror, tycker, tänker. :)

Husvagn i alperna!
Har haft vänner som provat detta. Resultatet var tidig hemkomst och många svordomar. Verkade helt enkelt som att det var stört omöjligt att hitta någonstans du får stå, enda ställena dom hittade var campingar som kostade lika mycket som att checka in på ett billigare hotell.

Husvagn i alperna!
Jag och min fru bodde en säsong i husvagn för 10 år sedan. Det var i Bad-Gastein och campingen heter Kur Camping Erlengrund. Vi kollade runt en hel del på olika boenden och det var klart billigast med husvagn då i alla fall. Jag skulle gissa att det är så även idag, i alla fall om man jämför med bra boenden.

Vi stod där från början av januari till säsongen var slut i slutet på april. Vår erfarenhet är att det är ett riktigt bra alternativ. Särskilt om man prioriterar åkning framför party. Man kan dra sig tillbaka till sitt och sova i lugn och ro istället för att sova på golvet i nån knökad lägenhet där det alltid är några som festar.

Har man en vettig husvagn (vi bodde i en gammal SMV från 1980 som funkade perfekt) är detta ett bra sätt att tillbringa en vinter i alperna på. Det finns många vintercampingar där nere så det är bara att göra lite research så hittar ni säkert något riktigt bra. En stor fördel i BG var att alla duschar och sånt var gratis tack vare att det finns varmt vatten i källor i bergen just där.

Lycka till!

Husvagn i alperna!
jag har inte koll på några regler och sånt, men jag vet att Grindelwald har en camping som var jävligt tom när jag var där vecka 7 (2 år i rad). Det är för övrigt ett väldigt bra och populärt skidområde i Schweiz.

Husvagn i alperna!
Jag och en polare bodde en vinter i Chamonix i en gammal folkabuss. Vi parkerade den lite här och där och det funkade bra. Duscha det gjorde vi på badhuset i Chamonix. Vi kom på att kassan var obemannad 10 före dom stängde så vi han in för en snabb dusch gratis. Vist det var trångt och fuktigt, kallt och allmänt eländigt bit vis. Men vi fick åka massa skön puder och billigt blev det. Så mitt råd är köp en skåpbil, bygg lite inredning och där har ni den ultimata bummarbilen!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp