Beror lite på va det är for cykel; hur du anvendar den etc. Om du kör xc är det skönt med lätta brömsar och inte så viktigt med skitstora skivor eller stort oljereservoir (dom behövs inta kylas så mycket). Snackar vi hardcore DH gällar mest kraft, bra kylning (mycket olje och stora skivor/rotors), 4 kalipers. Freeridehoj mitt imellan.
Som xc-brömsar gillar jag själv Formula b4 (finns olika varianter, SL är lätt fast dyr, Pro är bra). Bra kompromiss mellan vikt, kraft, kylning etc. Inte dom mest stryktåliga, Hayes klarer mer slag och krasjer etc. Hayes är ett bra och relativt billigt (samt driftsäkert) alternativt. SSkivbrömsarnas Volvo, typ. XT funkar helt ok ochså, nya XTR är skitbra fast dyra. Kompisar rekommenderar Hope; fast dom är nog inte så billiga. Magura Louse har jag kört tidligare; schyssta xc-brömsar som ochså kyler och for mer utforsbruk. Gillar inte riktigt dom mer plastiga Magura; har sett en del knäckta brömshantak på dom.
Om du redan har hjulen da kolla upp vilket hålmönster som finns på naven; jobbigt att handla brömsar som sen inte passar på naven. Kolla sen brömsfästen ochså; det finns två olika vinkler som skruvarna kan monteras med. Vissa brömsar finns bare i ena varianten; i så fall måste du fixa adapters ochså.
Och kolla sen www.google.com. I prinsip samtliga cykelblaskor och hemsidor måste ha gjort mycket testar och jämnförningar mellan olika brömsar; det borda gå att hitta en bra översikt over dom olika stäkan och svakhetar vid alle typen på sånt sätt.