Hyrbil Munchen

Wallan

Ny medlem
Hyrbil Munchen
Tänkte hyra bil på Munchens flygplats för att åka ner till Österrike 1v den 6/2.
Om man lägger till vinterdäck, takräcke och snökedjor så blir det ganska dyrt.
Hur gör man? behövs vinterdäck till St Anton, Sölden m.m
Vem har billigaste biluthyrningen?

Tacksam för svar / Micke

Hyrbil Munchen
Vinterdäck är numera även i tyskland lag vid vinterväglag (jag utgar fran att det är det i österrike med). Sa du maste ha vinterdäck. Jag har själv inte hyrt bil sen det blev lag pa det sa jag vet inte hur de hanterar hela saken nuförtiden om du skiter i att boka vinterdäck - om det är jävliga och ger en sommardäck eller om de facto hela bilparken faktiskt har vinterdäck nu.

Om du skall ha direkt fran flygplatsen:
http://www.munich-airport.de/en/consumer/anab/mietwagen/index.jsp
av de providersena är normalt sett budget och europcar de billigaste.

Till St. Anton skulle jag säga att du klarar dig utan snökedjor, men aker du till Sölden bör du ha snökedjor utifallatt iom att den vägen ofta slutar i kaos om det snöar rejält (läs holländare pa sommardäck utan kedjor). Jag kommer iof inte ihag om det är obligatoriskt eller inte med kedjor pa den vägen. Iom att du har tysk hyrbil sätt pa kedjorna om det är skyltat att du maste ha det - om du kexar en tysk hyrbil och inte hade kedjor trots att det var tvang pa det blir det dyrt. Istället för att släpa dyra hyrkedjor kan du ju med chansa pa att köra utan och tjacka kedjor för 50-80 euro om det skulle behövas eller alternativt skiter du i att aka upp om vädret är sa daligt att kedjor behövs.

Det kan vara sa att det är mkt dyrare pa flygplatsen. Alternativt ta pendeltaget (S-Bahn) fran flygplatsen in till stan

[editerat bort gammal info]

glöm inte att du maste köpa motorvägsvignetten för österrike för cirka 8 euro för 10 dagar. pa bensinmack innan du kör in i österrike/motorväg.

Senast ändrad:
Hyrbil Munchen
Hur fungerar det nuförtiden då ???

jag har bokat hyrbil vid memmingen/munchen i mars, kan man räkna med att det sitter vinterdäck på eller har dom alltid sommar däck på vid den tiden ???

annars borde man kanske kunna lägga till det på plats, eller hur.

/thomas

Hyrbil Munchen
jag skulle räkna kallt med att de har pa vinterdäcken... fragan är iof hur man skall ställa sig om de kräver tilläggscash för vinterdäcken (som ju är lagstadgade)... känns som de borde anpassat prissättningen... men kolla i internetbokningstjänsten för din firma om det finns nagon uppgift om att de skulle charga för vinterdäck / att man maste boka att man skall ha det... om det inte gör det antar jag att de slutat göra det.... om de av nagon skum anledning langar fram en bil utan vinterdäck da far du braka... om de inte har nagon hyrbil med det att ge dig istället mitt ute pa pampan i memingen far de väl ge en bil fran münchen och du tar bussen in...

Hyrbil Munchen
pratade med hertz och enligt dom så tillkommer det 90 euro för vinterdäck.

bokade det, men iom att det är lag på vinterdäck så känns det ju lite snöpligt att behöva SÄGA till om det :o

tänkte först ta tåget från memmingen till arlberg, men det var några byten o skulle ta typ 3h.

blir nog till att välja en annan flygplats nästa gång, så det funkar bättre med transfer.

:D

Hyrbil Munchen
Var OBS på att de kan klämma en hutlös deposition på vinterdäck. (typ 1000 euro)
Vet inte om det är vanligt, men vet att det förekommit.

För övrigt, vinterdäck på vintern känns lika självklart som dörrar och ratt IMO...

Hyrbil Munchen
ja, memmingen är ju lite olägligt placerat, eller nej samtidigt om man föredrar bilburet är det inte sa tokigt iom att du har nära till allt i vorarlberg och graubünden... och förhoppnings har du sparat in pa flygbiljetten och kan läga det pa bil med mobiliteten och bekvämligheten det medför... skall man till tirol da är väl münchen bättre... finns ju norwegian som flyger med om man accepterar lite mer opassande flygtider...

Hyrbil Munchen
Jag hyrde bil i munchen den 5jan - 9jan. med budget.
Stod på bokningsidan vi skulle få en xc60 eller liknande.
Det blev en Bmw 318 +navigation med vinterdäck och fria mil.
Totalsumma: 140Euro

Körde till St Anton och tillbaka, tankade en tank i bilen +8 euro vägskatt i Österrike.
Helt överkomligt pris tycker jag. Vi var 3pers med full utrustning.
Munchen är väldigt smidigt att hyra bil +bra väg till flera olika alp orter. St Anton nästan rakmotorväg ca 3timmar.

Hyrbil Munchen
Sitter och kollar på hyrbil, verkar ju en soppa det där.
Vi tänkte åka från Munchen till Arlberg.
I Tyskland råder det ju helt klart krav på M+S däck om det är vinter väglag, men vad säger österrikiska polisen om det? Räcker det att köra på sommardäck och kränga på kedjor om det krävs när man ska upp på berget?

Hyrbil Munchen
österrike = plikt att ha m+s (eller kedjor, men det är ju ingen bra ide pa landsväg/motorväg naturligtvis) vid vinterväglag från 1nov.
tyskland = vid vinterväglag året runt :D

Hyrbil Munchen
Tog hyrbil från memmingen till arlberg förra vintern (mars) och utökade då hyrbils bokningen med vinter däck. kostade runt 1000 sek har jag för mig.

Om det nu är som delta säger att man måste ha vinter puckar på i tyskland (vid vinterväglag) så är ju frågan om inte alla hyr bilar redan har vinter däck på. ???

fast o andra sidan så kanske det aldrig blir 'vinterväg lag' i münchen??????

Hyrbil Munchen
k2skier sa:
så är ju frågan om inte alla hyr bilar redan har vinter däck på. ???
Vore det här i Sverige kunde vi lätt startat en megatrad bara om det här.

Stora hyrbilsfirmorna är ett skämt:
-Om du bokar med vinterdäck kommer de chargea dig med nöje.
-Bokar du inte med vinterdäck kommer de försöka hitta en bil med sommardäck att ge dig (bara för att se till att folk inte börjar ta det som vana), alternativt kommer de vid disken försöka säga att "ah (optionalt: vädret är sa daligt att) vi inte kan ge dig en bil utan vinterdäck, därför maste vi ge dig en och ta betalt för det". smack. Smäller du sen med sommardäcksbilen kommer de mest troligtvis jaga dig för du som förare (enligt lagen) skulle sett till att däcken var rätt.

För att göra det ännu bättre, läste precis en artikel som pastod att upp till 90% av de stora firmornas hyrbilsflottor kör pa aret-runt-däck med M+S, debitering javisst. kaching!! (inte i münchen dock enligt min uppfattning här är det riktiga sommar och vinterdäck som levereras). Den artikeln rekommenderade boka SUV utan vinterdäck för den kommer antagligen ga pa M+S fran början. Eller försök pa plats med "enligt avtalet är ni tvingade att leverera en trafiksäker bil för att användas i den omfattning som avtalet/förväntningar pa en hyrbil är", men det resulterar antagligen i att de cancellerar avtalet.

Tyvärr sa finns det inte tillräckligt mycket med rättsfall ännu för att stoppa dem. Tveksamt om det kommer hjälpa anda, exempelvis Lufthansa har blivit rättsligt papekade att de inte har rätt att cancellera returbiljetter (om utresan inte används) - men de skiter de i och varje person som rakar ut för det maste isafall ga till rätten. as if.

Bästa ar att hitta en liten lokal biluthyrare som är mer rimlig. Men det finns ju inte direkt pa flygplatsen nä.

Hyrbil Munchen
europcar.de verkar iaf inkludera vinterdäck i bokningen:

Keine Extrakosten,
Preis inklusive

Wintertaugliche Bereifung
Vollkaskoschutz
Flughafen Servicepauschale
Straßenverkehrsabgabe
MwSt.

Hyrbil Munchen
k2skier sa:
europcar.de verkar iaf inkludera vinterdäck i bokningen:
Nice!! Marknaden börjar röra på sig till slut. Jag har hyrbil från ett ställe inklusive gratis vinterdäck just nu men en helt annan deal då det är månadshyra.

Senast ändrad:
Hyrbil Munchen
ja, verkar ju helt klart som att amabasden inte läst på den Österrikiska trafikbalken sen 2008 :=)

Eurupcar verkade ju nice om man kan slippa 1000 spänn extra på vinterdäck så är det ju ett lätt val, priserna är ju rätt same same bland dom stora.

Hyrbil Munchen
Ett orelaterat relaterat tips är att se till att inspektera bilen i minsta detalj (inklusive tak, fälgar och åtminstone grovt sett insidan) och lista minsta skråma typ. Bilar är ingen lek här, det är juveler och det gäller hyrbilar också. De kan lätt vilja charga typ cirka 500eur för en bula som kostar 50eur att göra "smart repair" på.... oavsett om du gjorde den eller någon innan. Men om man är beredd att kriga någon timme (och inte har ett flyg att passa) går det att komma ur den situation med.

Hyrbil Munchen
Såg även att avis tyskland nu mer har vinterdäck i priset...dock ett mycket högre pris än Europcar.

En annan fråga på området, om man åker från München till Ischgl, är det då värt/meningsfullt/möjligt att åka över Fern Passet? Eller är det bättre att åka runt via Innsbruck?
Någon med erfarenhet från bilande där nere som vet?

Hyrbil Munchen
Jag har åkt mången gång fram och tillbaka till Ischgl. Fernpass är en väldigt vacker väg att åka, så om väderförhållandena är bra och ni har gott om tid kan det vara en bra idé. Annars inte.

Gällande vinterdäck så säger österrikisk lag att man måste ha vinterdäck (och/)eller snökedjor vid vinterväglag. Ungefär som den gamla lagen i Sverige. Därför kan man inte säga att ambassaden har helt fel, beroende på hur frågan är ställd men utgå ifrån att ni kommer stöta på vinterväglag under en skidresa...

Hyrbil Munchen
Vi kommer passera när det är mörkt så...
Jag antar att du menar att dom 7 milen man tjänar tar man lätt igen på genom att hålla stumt ett par timmar på autobhan :)

Hyrbil Munchen
Det är ingen större tidsvinst att åka Fernpass, speciellt inte nattetid på vintern. Om du inte är född i den finska urskogen och håller 180 genom kurvorna på en grusväg förstås :)
Om ni åker medan det fortfarande är ljust på vägen hem så tycker jag ni ska ta den vägen förutsatt att vädret tillåter det för det är betydligt roligare väg att köra.

Tveka inte att dra iväg ett PM om du undrar något specifikt över Ischgl, så slipper vi kladda ner tråden med OT-inlägg då den kan vara informativ för fler användare.

Hyrbil Munchen
Jag kör alltid fernpass till den delen av tirol, så länge det inte precis har snöat eller snöar då är det risk att de stänger, eller stänger för sent och långtradarna redan står där. Jag föredrar fernpass för det är kortare och där har man förvisso kö om det är sådan tidpunkt (plus köerna i garmisch området), men det känns som det fortfarande är mindre kö att stå ut med än hela muenchen-kufstein-ibk. Om du har otur är det ju sen dessutom nedsatt variabelt till 100 hela österrikiska sträckan då är det segt...

Tillbaka
Topp