Hyrbil och snökedjor

Hyrbil och snökedjor
Hej
Har nu bestämt oss för att hyra bil från Milano och köra till Cervinia.
Hur ska man tänka med snökedjor. Det var rätt dyrt att boka till 700SEK om jag minns rätt.
Finns något alternativ?
Hur svårt är det att sätta på?
När kör man med kedjor och när kör man utan? Vad är det för tumregler. (Har bara kört med vinterdäck på vintern)

Hyrbil och snökedjor
Snökedjor ska medföras och användas när det är nödvändigt i Italien. Här kan du läsa lite mer.
Det är inte svårt att montera ett par snökedjor, men har man aldrig gjort det kan det vara klokt att pröva först. Trots allt så är det ju inte när solen skiner och det är varmt ute som du behöver dem.
En tumregel är svårt att sätta, men när det behövs helt enkelt. En ledtråd är namnet, snökedjorna används när man kör i snö (oplogade vägar).

Hyrbil och snökedjor
När du inte kommer längre utan kedjor sätter du på kedjor. Är väldigt sällan det verkligen behövs. Har turat en del i både alper och svenska fjäll och bara behövt kedjor en gång under snöstorm i Valto

Hyrbil och snökedjor
Skiljer sig säkert från land till land, och försäkring till försäkring: men mycket viktigare än om det går eller inte, om det är lagligt eller inte, är att försäkringen kan steka dig om de tycker att det var lagkrav på kedjor på platsen A men du sket i det.

Typ som Tompaj14 säger, har man aldrig gjort det och det är mörkt och kallt då är det inte lätt. I halvvarmt garage med belysning och gott om tid och ingen stress tog det mig ett bra tag första gången att klura ut bruksanvisningen, trots att det var modellen typ auto-magic no-stress...

Alternativet är att köra och går det inte: övernatta och prova igen nästa dag, eller göra som holländarna rusa in på macken och slåss om de sista paren, för dagen till ära prishöjda, kedjorna.

Hyrbil och snökedjor
Vi har hyrt bil ganska många ggr nu i alperna och vi har alltid lagt till snökedjor. Varför då? Har vi undrat hur många ggr som helst eftersom det aldrig varit snö men när det väl blev snö så förstår man. Sommardäck i 20cm snö går inte jättebra uppför smala, branta bergsvägar i norra Italien. Jag lovar. Trafiken hade flutit i typ 30 ganska länge innan det började luta på rejält också och där stannade vi för att sätta på kedjorna. När det är dags för kedjor märker du. För helt ärligt det är ingen trevlig upplevelse att åka omkring med dem på, så du kommer att vänta tills det verkligen behövs. Sen säger jag som övriga, öva, öva och öva. När du står där med blöt snö och allt blir blött och det är mörkt och fingrarna fryser och kedjorna fastnar i bromsskivor och överallt annars de kommer åt så är det inte enkelt att montera.

Hyrbil och snökedjor
Tack för svaren. Nu hajjar jag hur man ska resonera.
Frågan är bara hur stor sannolikheten är att jag kommer öva innan läget blir skarpt :rolleyes:

Senast ändrad:
Hyrbil och snökedjor
Pillard sa:
...
Sommardäck i 20cm snö går inte jättebra uppför smala, branta bergsvägar i norra Italien. Jag lovar. Trafiken hade flutit i typ 30 ganska länge innan det började luta på rejält
...
När det är dags för kedjor märker du.
I såna lägen har jag sett holländare stötta sina bilar med lastpallar så att de inte skall glida iväg bakåt på sommarsulorna.

Som sagt, inte bara när man märker utan viktiga att titta vad skyltarna dvs lagen säger.

Bästa är alltid fyrhjulsdrift, SUV, och vinterdäck, vet inte italien men i österrike är det ofta undantaget (dvs ok) enligt skyltningen att köra uppför berget med 4wd/awd OCH vinterdäck (enligt uppgift betyder detta dock inte att man måste ha båda utan något av dem) vilket innebär att man kommer fram sen kan man fundera i lugn och ro hur man vill göra på nervägen.

Tillbaka
Topp