I en stängd liftanläggning kan man...

davidpavid

Ny medlem
Håller på med ett arbete kring åkdon som kan användas i en stängd liftanläggning, tänk kvällstid.
Vad skulle vara roligt att åka på?
Fundera och skriv!
Tack och bock!
/David

det är väl ingen hemlighet att det ligger en våldsam (kan även tolkas bokstavligt) attraktion i att dra på sig svarta plastsäckar eller sätta sig på tefat och smälla in i liftstolpar och annat kul i 70 knyck när man är riktigt full på nyårsafton? :)

ironi.

nej, på en stäng liftanläggning får man inte vistas i backen när inte liftarna är igång, såvitt jag vet. detta för att det då klassas som arbetsplats för pistmaskiner osv, och är förenat med livsfara.

Senast ändrad:
Jag hoppas du är medveten om att flera personer har dött när de tagit ner med olika åkdon i en skidbacke. Hade du tänk åka i ett åkdon som du kan svänga med är det en annan visa men annars är det lika med döden typ. Hade några polare som tog ner med det orange skyddet som de har kring vissa stolpar för att förhindra att någon stackare kör rätt in i stolpen och det slutade med att alla hoppade av skyddet men en polare satt kvar och han kom säkert upp i 50-60 knyck och körde rätt in i ett träd och vart medvetslös i två dagar. Fan vad bra man mådde de två dagarna *NOT*

så mitt tips. Skit i det!

Helt korrekt Lee-nus.. efter att liftarna stänger så är det endast behörig personal som får vistas i pisterna, detta gäller dom flesta anläggningar i Sverige skulle jag tro, det finns väl några som håller hårdare på det och andra som inte bryr sig särskilt mycket.

Senast ändrad:
Jättesmart att leka i en stängd backe när de vajer-pistar och grejjer... Tänk om är du snäll. Eller om du är ute efter lite gamble kan du ju alltid skära loss en skumgummikudde från en liftstolpe och åka på den, hej vad det går! Vad jag vet är det rättså många som fått sätta livet till i dessa upptåg.

Var väl några år sen nu men jag har nåt minne av att det har hänt att folk knutit loss skydden runt liftstolparna och åkt på dem, med dödlig utgång. Man bör väl ha den inställningen som Lee-nus pratar om eftersom lite alkohol kan få en att inte beräkna de hastigheter man kan komma upp i... Sen huruvida man kan hävda "förbud" mot att vistas i ett liftsystem efter stängning är ju en annan sak rent juridiskt. Jag har inte satt in mig i det ordentligt men jag får en spontan känsla av att det kan vara svårt att sätta sig emot allemansrätten med tanke på ett normalt områdes stora yta...

Inge bra idé alls. För något år sedan var det 2 stycken som fick för sig att åka i svarta sopsäckar ned för den brantaste backen, och rätt som det var i slutet av backen stötte de på pistmaskinen. En av dom lyckades svänga undan, men den andra körde rakt in i den. Resultatet var förödande, kommer inte riktigt ihåg vad som hände. En annan gång var det 2 stycken som åkte svarta sopsäckar och stötte på en pistmaskin igen i slutet av backen. Den ena killen/tjejen störtade ut för kantstupet och landade på en massa stenar. Denne person dog. Så att leka i backarna efter stängning avbedjas starkt.

Men du kan ju vinkla det så här - "Vad kan man göra efter säsongen och backarna är stängda?"

Pillard sa:
Var väl några år sen nu men jag har nåt minne av att det har hänt att folk knutit loss skydden runt liftstolparna och åkt på dem, med dödlig utgång. Man bör väl ha den inställningen som Lee-nus pratar om eftersom lite alkohol kan få en att inte beräkna de hastigheter man kan komma upp i... Sen huruvida man kan hävda "förbud" mot att vistas i ett liftsystem efter stängning är ju en annan sak rent juridiskt. Jag har inte satt in mig i det ordentligt men jag får en spontan känsla av att det kan vara svårt att sätta sig emot allemansrätten med tanke på ett normalt områdes stora yta...
Allemansrätten går inte att applicera när det gäller pister, eftersom det som redan nämnt räknas som arbetplats.. det är typ som att vandra in på en stor byggarpetsplats, rent teoretiskt sett.

När det gäller Lee-nus så var han extremt ironisk om du inte uppfattade det.

Senast ändrad:
Klart jag förstod att han var ironisk. Dock var ju hans slutkläm att detta var något man inte skulle ge sig på att göra och det var den jag höll med om.

Har du något lagstöd/rättsfall för att allemansrätten inte är applicerbar? Tyckte mest det här var en intressant fråga...

Nej jag har inget lagstöd/rättsfall att back upp det med men däremot har jag jobbat halvtid på en anläggning i 3 säsonger och heltid en säsong på en annan, och det enda jag har hört angående det här från de som har mer erfarenhet än mig, är det jag just berättat om

Senast ändrad:
Alltså, du kan mycket väl ha rätt. Det är ett antal år en sist jag hade nåt med allemansrätten att göra. Jag tar nästan för givet att anläggningen själva skulle hävda just detta, det jag dock undrar över är huruvida de har rätt att hålla folk borta från pisterna efter stängning. De kan ju alltid be dem att gå men om de inte vill så kan man ju undra om det finns några möjligheter att ta till polis? Det närmaste jag minns är när två personer blev friade från olaga intrång på en nattklubb eftersom det ansågs vara en allmän plats. Men det är möjligt att det finns några undantag. ska nog forska lite i det tror jag..:)

Vi hamnade rejält off-topic nu men nu var väl aldrig den här tråden så allvarlig från början heller...

Ja forska på du, skicka ett fr-mail till mig om du hittar nåt bra!

vet inte. takbox?

kanske inte lämpas för de större orterna men nån liten knöl där man har fri sikt tycker jag ävl själv är helt ok. risker tar man på skidor också...

Är det i Solidpowder man kan se två finnar racea ner för ett snöfält i uppblåsbara fåtöljer ;)

Det mesta som glider brukar ju kunna roa när det finns snö och lutning...

Kan du förklara lite mer av vad du tänkt dig David?

Körde ,när jag var ung och dum, om en pistmaskin på snowracer, kul som fan då, men absolut inget jag rekomenderar att göra, då man i dom hastigheterna har en bromsträcka som en Boeing 737 (typ)

Shine on // Grillo

en riktig klassiker är ju oranga skyddsmattorna som sitter på tex. liftstolpar. kan gå riktigt fort. nackdelen med det är väl att det är dokumeterat livsfarligt, så prova det inte!

annars så funkar alltid en spade. bara sätta sig på den och känna smärtan samtidigt som man har roligt :)

Kan bidra med en liten sann histora från svunnen tid. När våra barn var små åkte de en kväll pulka i backen i Kåbdalis i mörkret efter att den stängt. De lyckades skrämma upp en tjäder som flög in i liftvajern och störtade till marken. De kom till husvagnen med en död tjäder på pulkan. Jag fick, för första gången i mitt liv, ta ut inälorna ur fågeln och hänga den på husvagnen (för att hänga sig mör). Det vart senare en utsökt middag.

Senast ändrad:
Man kan ta en sådan ring man kör efter båt med. Har gjort det x antal gånger, går skitfort, sen håller man i repet så inte ringen åker långt iväg när man ramlat eller som oftast, hoppat av. Roligast är det när man har ring där man kan sitta två. En "banan" skulle nog varit perfa men det har jag inte testat!

Men som sagt chansen att en olycka inträffar är väldigt stor! Att vara full är uteslutet!

SSyk sa:
Kan bidra med en liten sann histora från svunnen tid. När våra barn var små åkte de en kväll pulka i backen i Kåbdalis i mörkret efter att den stängt. De lyckades skrämma upp en tjäder som flög in i liftvajern och störtade till marken. De kom till husvagnen med en död tjäder på pulkan. Jag fick, för första gången i mitt liv, ta ut inälorna ur fågeln och hänga den på husvagnen (för att hänga sig mör). Det vart senare en utsökt middag.
Sköna ungar som tog med den hem. Finns fortfarande hopp för framtiden.

Jag tog en gång en "box" (en plywoodskiva med två plankor fastspikade under) vände den upp och ner böjde upp den lite där fram och försökte åka snowboard.

ta en bänk typ och vänd upp och ner... går som in åt helvete + att man får plats många på den :D fast typ som alla har sagt.. skitire, chansen att man kan åka några åk utan att skada sig är rätt liten !

Senast ändrad:
PhatFred sa:
SSyk sa:
Sköna ungar som tog med den hem. Finns fortfarande hopp för framtiden.
Med tankte på att "ungarna" nu är 30 så vet jag inte om det ger hopp för framtiden...

Nu ska jag vara gammal och tråkig.
Det är inte lagligt och vara i backen efter det är stängt. (anleggsområde) är man helt utan lycka så ligger bötern på från 500 Kr inte så vanligt men...
Sen blir inte heller dom som pistat så glad när folk förstör så dom måste pista dubbelt upp.

Så leka kan man göra på bättre ställen =)

själv brukar inte jag hålla på med sånt jag bruckar gå till parken och åka där

Senast ändrad:
Ur SLAOs lilla gula.

"Obehöriga äger ej tillträde till skidanläggningen under icke öppettid då den
är att betrakta som arbetsplats för bl a snötillverkning och snöpreparering."

snowracer är ju optimalt för ändamålet då denna farkost är utrustad med både broms och ratt!

Farligt? neeej, full fart ner bara!

Man kan ha mycket kul i anläggningarna när dom stängt för säsongen, burkar ofta finnas tillräckligt med snö kvar för att åka både det ena och det andra.
Ibland finns det tillochmed delar av någon stackars park kvar så kan man freestyla lite. Svanskotan har varit med om det några gånger.

Optimistjolle är nog riktigt fint att åka på snö med, förutsatt att man inte har centerbordet i.

Böter och grejor är väl den minsta faktorn. jag jobbar själv i en backe. vi hade 2 grabbar som åkte madras i backen för 1 månad sen. Dom hade tur och klarade sig med massa brutna ben och punkterade lungor. det finns inga försäkringar som gäller så om du skulle bryta ryggen och överleva så skulle det blir dyrt. om du skulle bli liggandes strax utanför backen så kommer ingen att hitta dig på väldigt länge. Det är inte heller så kul att ha det som arbetsplats om man hela tiden skall oroa sig för att köra över någon med pistmaskinen eller hitta någon död bakom nästa brant. Man skall inte bara tänka på sitt eget liv och sin egen åkglädje.

Shoffa sa:
Böter och grejor är väl den minsta faktorn. jag jobbar själv i en backe. vi hade 2 grabbar som åkte madras i backen för 1 månad sen. Dom hade tur och klarade sig med massa brutna ben och punkterade lungor. det finns inga försäkringar som gäller så om du skulle bryta ryggen och överleva så skulle det blir dyrt. om du skulle bli liggandes strax utanför backen så kommer ingen att hitta dig på väldigt länge. Det är inte heller så kul att ha det som arbetsplats om man hela tiden skall oroa sig för att köra över någon med pistmaskinen eller hitta någon död bakom nästa brant. Man skall inte bara tänka på sitt eget liv och sin egen åkglädje.
jävligt bra sagt

Tillbaka
Topp