Ikonpass eller Epicpass?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Ikonpass eller Epicpass?
Frågan som alla amerikaner ställer sig, börjar bli relevant även här.

Megapassen har börjat ta för sig i Alperna och behöver en egen tråd!
(Orter som Chamonix, Andermatt, Dolomiti super ski, Ischgl, Kitzbühl, St, Moritz och Verbier ingår nu)

Har du haft något av passen; erfarenheter?

Är det lönt för en svenskar att köpa något av korten (man behöver ju inte åka många dagar för att ”tjäna” på det)?

Senast ändrad:
Ikonpass eller Epicpass?
Det finns ju en sorts inbyggd logik i ”megapass”. Den som åker på ett ställe belastar ju inte samtidigt de andra systemen som ingår. Samma logik som gjorde att man gick från klippkort vid varje enskild lift till sammanhängande liftkort.

Så det skulle inte förvåna mig om utvecklingen fortsätter åt det hållet. Lägg därtill allt fler pigga äldre som får mer tid efter pensionen och kan tänka sig att leka ski bum på äldre dar.

Ikonpass eller Epicpass?
Läste att Epicpass kärnorter börjar förlora gäster, inte konstigt med tanke på hur de kört dagskortspriserna genom ozonhålet. Deras aktiekurs går åt andra hållet.
Inte förvånande att de försöker vidga sin marknad.
Personligen ointresserad av att resa till USA de närmaste fyra åren, och flänga runt mellan olika mer eller mindre ointressanta orter här i Alperna rätt låg prio också. Så lokala multipass om något alls istället för vanligt säsongskort för mig.

Edit: Tänker att om man bor så nära ett antal skidområden som jag så stannar man hellre lokalt. Om man ändå har lite längre och i princip måste bo över fre-sön oavsett kanske man kan ha lite större intresse av att prova mer utspridda orter. 2, 3 eller 4 h enkelresa spelar mindre roll. Eller?

Senast ändrad:
Ikonpass eller Epicpass?
Det finns ju en sorts inbyggd logik i ”megapass”. Den som åker på ett ställe belastar ju inte samtidigt de andra systemen som ingår. Samma logik som gjorde att man gick från klippkort vid varje enskild lift till sammanhängande liftkort.

Så det skulle inte förvåna mig om utvecklingen fortsätter åt det hållet. Lägg därtill allt fler pigga äldre som får mer tid efter pensionen och kan tänka sig att leka ski bum på äldre dar.
Tänker att sammanhängande liftkort och multipass från början/i grunden gör det billigare och underlättar för lokalbefolkning och invånare i regionen som har möjlighet att besöka skidsystemet ofta. Lättare att variera sig och köra 1-3h till ett annat system någon helg då och då. Veckoturisterna hänger ju i regel oftast i samma område och blir ju inte så betjänta av ett regionalt/universalt kort. Därav tycker jag egentligen det är en ologisk utveckling men det finns ju uppenbarligen en marknad som är intresserad av att åka några dagar i Andorra, en helg i Schweiz, några dagar i dolomiterna och någon vecka i usa…

Ikonpass eller Epicpass?
Tänker att sammanhängande liftkort och multipass från början/i grunden gör det billigare och underlättar för lokalbefolkning och invånare i regionen som har möjlighet att besöka skidsystemet ofta. Lättare att variera sig och köra 1-3h till ett annat system någon helg då och då. Veckoturisterna hänger ju i regel oftast i samma område och blir ju inte så betjänta av ett regionalt/universalt kort. Därav tycker jag egentligen det är en ologisk utveckling men det finns ju uppenbarligen en marknad som är intresserad av att åka några dagar i Andorra, en helg i Schweiz, några dagar i dolomiterna och någon vecka i usa…

Epic/Ikon har fått vanliga amerikaner som bor i storstäder att köpa säsongskort och därmed åka mycket mer skidor (med de omtalade liftköerna som följd)

De flesta har väl någon sorts budget för säsongens skidåkning:
Ett veckokort i ex St.Anton eller val’di sere kostar 4500kr. Då kommer du troligtvis inte åka så mycket mer under vintern.

Multipassen är prisvärda om du vill åka mycket och får dig att åka mer än vad du annars skulle ha gjort; du har ju liksom redan betalat. Då är det lockande att åka någon extra helg- eller vecka
Finns det någon europeisk variant? Vem vill stötta USA och produkter som kommer därifrån idag?
Nä, känns ju inte så fräscht att köpa US produkter idag 🙈

Det finns ju flera kort i Österrike men de är begränsade till olika regioner.

Schweiz har sitt Magic Pass för mindre skidanläggningar. De börjar även expandera till Italien och Frankrike.

Kanske finns marknad för ett kort där utvalda skidorter i alla alpländer ingår? (Finns ju egentligen ingen anledning att åka till USA för skidåkning - Alperna är bättre)

Ikonpass eller Epicpass?
Epic/Ikon har fått vanliga amerikaner som bor i storstäder att köpa säsongskort och därmed åka mycket mer skidor (med de omtalade liftköerna som följd)

De flesta har väl någon sorts budget för säsongens skidåkning:
Ett veckokort i ex St.Anton eller val’di sere kostar 4500kr. Då kommer du troligtvis inte åka så mycket mer under vintern.

Multipassen är prisvärda om du vill åka mycket och får dig att åka mer än vad du annars skulle ha gjort; du har ju liksom redan betalat. Då är det lockande att åka någon extra helg- eller vecka

Nä, känns ju inte så fräscht att köpa US produkter idag 🙈

Det finns ju flera kort i Österrike men de är begränsade till olika regioner.

Schweiz har sitt Magic Pass för mindre skidanläggningar. De börjar även expandera till Italien och Frankrike.

Kanske finns marknad för ett kort där utvalda skidorter i alla alpländer ingår? (Finns ju egentligen ingen anledning att åka till USA för skidåkning - Alperna är bättre)
Fattar, och kanske åker man skidor på ett annat sätt i USA (eller att orter spridda i alla väderstreck lättare nås från storstäder)? I Europa känns det betydligt vanligare att vara ”trogen” sin region och därmed mer attraktivt med sådant säsongskort? Då tänker jag ifs främst på alpområdena, mycket möjligt att det finns samma potential för multipass om man får fler parisare, holländare, belgare och nord/västtyskar att åka ofta.

Korten inbjuder ju till variation och utforskande. Hade varit intressant att se siffror på hur många orter den genomsnittliga köparen av ikon och epic besök under en säsong.

Ikonpass eller Epicpass?
Läste att Epicpass kärnorter börjar förlora gäster, inte konstigt med tanke på hur de kört dagskortspriserna genom ozonhålet. Deras aktiekurs går åt andra hållet.
Inte förvånande att de försöker vidga sin marknad.
Amerikanska lift- och skidsemesterpriser överstiger ju till och med Schweiz. De tycker det är prisvärt att åka till Zermatt, Verbier eller Crans Montana! Och det är väl den stora anledningen att många amerikaner nu kommer, de får en billigare eller likvärdig semester, ofta med mindre liftköer och till inte så mycket längre restid om man bor på USAs östkust.

Men det når väl en brytpunkt också här i Europa gällande efterfrågan då ökade priser endast fungerar om det finns en villig kundkrets (läs: amerikaner). Européer är inte vana att betala €250 per dag för liftkort, inte ens i Zermatt.

Ikonpass eller Epicpass?
Kan lämna lite rapport om hur det fungerar med regionkort, eftersom det varit på tal i tråden.

Jag är boende i München och kör Snow Card Tirol, där alla skidanläggningar i Tyrolen ingår (bland annat Ischgl, Sölden, Mayrhofen, Kitzbühel). Alla anläggningar ca 2 - 3 timmar bort från München, så blir både dags- och helgturer. Eftersom flera glaciärorter ingår, sträcker sig säsongen från oktober till maj. Kul att ha möjlighet att testa många mindre anläggningar som man annars inte hade prövat.

Eftersom man redan har betalat för säsongskortet, fokuserar man helt och hållet på om man är sugen på att spendera en dag i backen eller inte, i stället för att fundera om det är värt att lägga 70 Euro på ett dagskort. Den flexibiliteten är nog största fördelen för mig.

Kan absolut rekommendera det kortet om man spenderar mycket tid (aka minst 14 skiddagar) i Tyrolen.

Ikonpass eller Epicpass?
Rent krasst borde Epic och Ikon Pass vara det värsta som hänt den alpina skidåkningen i dess historia efter den global uppvärmningen. Här är tre videos som förklarar ganska tydligt vad multipassen och masskonsolideringen av skidorter haft för följder:

Ikonpass eller Epicpass?
Rent krasst borde Epic och Ikon Pass vara det värsta som hänt den alpina skidåkningen i dess historia efter den global uppvärmningen. Här är tre videos som förklarar ganska tydligt vad multipassen och masskonsolideringen av skidorter haft för följder:
Kul att så i den kön när man köpt dagkort för 300$ 🫣

När Epic- och Ikonpass kom så pratade man om skidindustrins viktigaste händelse sedan Doppelmayrs kopplingsbara lift.
Sen har det hänt en del... Konceptet har helt enkelt blivit för framgångsrikt.

Senaste åren har Vails börsvärde gått ner kraftigt (de har tidigare värderats till 10x Skistar men är nu inte värt mer än 4-5 Skistar).
Så det är ingen vild gissning att konceptet kommer ändras.

Men amerikanerna har ju blivit bortskämda med säsongskort som gäller på massor av skidorter så de vill nog inte gå tillbaka till "vanliga" dags/veckokort.

Men det var egentligen off topic för min fråga här:
Frågan gällde om Epic/Ikon kan vara ett alternativ för en Europe (eller svensk)?
Nu ingår så många (dyra) "premier skiresorts" i Alperna att man bör kunna räkna hem ett Epic/Ikon om man tänkt sig att åka mer än 2 veckor i alperna?
(sen kan man ju drömma om att åka till BC, Japan, Chile osv när man redan har ett giltigt liftkort)

Ikonpass eller Epicpass?
Frågan gällde om Epic/Ikon kan vara ett alternativ för en Europe (eller svensk)?
Nu ingår så många (dyra) "premier skiresorts" i Alperna att man bör kunna räkna hem ett Epic/Ikon om man tänkt sig att åka mer än 2 veckor i alperna?
(sen kan man ju drömma om att åka till BC, Japan, Chile osv när man redan har ett giltigt liftkort)
Exempelvis Andermatt är på väg att gå samma öde till mötes som många amerikanska skidorter redan gjort. Det är ingen avancerad gissning att samma sak kommer hända på fler ställen i Alperna och även i Japan.

Så visst, Epic/Ikon kan kännas som en bra grej till en början (och det är ju en bra deal), men i slutändan kommer dom, deras ägarstrukturer och underliggande affärsmodell bara leda till skidåkningens fördärv och högre priser för alla.

Ikonpass eller Epicpass?
Kul att så i den kön när man köpt dagkort för 300$ 🫣

När Epic- och Ikonpass kom så pratade man om skidindustrins viktigaste händelse sedan Doppelmayrs kopplingsbara lift.
Sen har det hänt en del... Konceptet har helt enkelt blivit för framgångsrikt.

Senaste åren har Vails börsvärde gått ner kraftigt (de har tidigare värderats till 10x Skistar men är nu inte värt mer än 4-5 Skistar).
Så det är ingen vild gissning att konceptet kommer ändras.

Men amerikanerna har ju blivit bortskämda med säsongskort som gäller på massor av skidorter så de vill nog inte gå tillbaka till "vanliga" dags/veckokort.

Men det var egentligen off topic för min fråga här:
Om amerikanska marknaden ska fungera enligt dess heliga principer borde det väl innebära (kraftigt) ökade priser tills marknaden är mättad. I Europa kostar ett säsongskort oftast mellan 10-15000kr (enligt min erfarenhet) för de flesta större system och även för vissa ”multipass”/regionkort. Men amerikanerna verkar vara köpstarkare än så?

Om det blir europeiska motsvarigheter hoppas jag det blir lite mindre och okändare system som går ihop där man kan få varierad åkning till ett humant pris i system/orter som inte blivit totalt kommersialiserade och utsatta för massturism. Borde kunna bli en win-win för åkare och liftägare men det kräver ju en viss administration såklart.

Ikon/epic skulle ju kunna vara ett alternativ om man är välplanerad i sina skidresor, får man 7-8 skiddagar två gånger på ett år så går det väl som du säger typ jämnt upp och hade då t ex Åre också ingått hade säkert många (sthlmare) hakat på.

Håller med glisseur i det mesta kring just ikon/epic.

Ikonpass eller Epicpass?
Om amerikanska marknaden ska fungera enligt dess heliga principer borde det väl innebära (kraftigt) ökade priser tills marknaden är mättad. I Europa kostar ett säsongskort oftast mellan 10-15000kr (enligt min erfarenhet) för de flesta större system och även för vissa ”multipass”/regionkort. Men amerikanerna verkar vara köpstarkare än så?
Ja, man kan fundera på varför grundläggande marknadsekonomi inte fungerar i detta fall (utbud/efterfrågan). Gäller iofs även för Skistars orter

Men skillnaden mellan deras hutlösa dagkort och de prisvärda multipassen är ett mysterium

Om det blir europeiska motsvarigheter hoppas jag det blir lite mindre och okändare system som går ihop där man kan få varierad åkning till ett humant pris i system/orter som inte blivit totalt kommersialiserade och utsatta för massturism. Borde kunna bli en win-win för åkare och liftägare men det kräver ju en viss administration såklart.
Det närmaste jag hittar är Schweiziska Magic Pass, som nu expanderat till sina grannländer.
Magic Pass sålde 180.000 kort förra året och tycks rikta sig till vanliga Schweizisare (som knappast har råd att åka i Zermatt, Verbier osv)
Men Magic Pass lär nog knappast locka någon svensk (bara små orter förutom Saas-Fee)

Ikon/epic skulle ju kunna vara ett alternativ om man är välplanerad i sina skidresor, får man 7-8 skiddagar två gånger på ett år så går det väl som du säger typ jämnt upp och hade då t ex Åre också ingått hade säkert många (sthlmare) hakat på.
Min gissning är att Åre och kanske Hemsedal snart kommer ingå i Epic- eller Ikon på ett eller annat sätt. Skandinavien är den enda "vita fläcken" på deras kartor

Ikonpass eller Epicpass?
Men skillnaden mellan deras hutlösa dagkort och de prisvärda multipassen är ett mysterium
Det är väl hela poängen, man vill att folk ska köpa säsongskort eller kort långt i förvägen så man får in pengar också vintrar när förhållandena är dåliga. Om man då tar absurda priser på ett dagskort så tvingar man alla som vill åka skidor över på de andra korten.

Ikonpass eller Epicpass?
Ser att Magic får in en del nya områden till 25/26. Lite desperat att räkna Gstaad som sex områden (plus Glacier 3000 som listas separat) kan jag tycka iofs. Noterar att flera områden som ingår (ingick?) i Zentralschweizer dyker upp på listan också. Onekligen bra pris, hade jag bott kvar längre västerut hade jag nog köpt det. Nästan 200k sålda den här säsongen!
1741623453200.webp

Ikonpass eller Epicpass?
Utan att ha 100% koll så tror jag att många av de europeiska orterna, om man räknar bort Andermatt endast är partnerorter, vilket gör att särskilda omständigheter gäller (typ max 3 dagars fri åkning, att du måste bo på speciella hotell etc).

Från EP's hemsida angående St Anton. "Epic Pass, Epic Australia Pass, and Lifetime Pass Holders receive three consecutive days of skiing and riding at Arlberg ski resorts when they stay a minimum of three consecutive nights at a participating Arlberg resort lodging property. "

Ikonpass eller Epicpass?
Det närmaste jag hittar är Schweiziska Magic Pass, som nu expanderat till sina grannländer.
Magic Pass sålde 180.000 kort förra året och tycks rikta sig till vanliga Schweizisare (som knappast har råd att åka i Zermatt, Verbier osv)
Men Magic Pass lär nog knappast locka någon svensk (bara små orter förutom Saas-Fee)
Paradoxalt nog tror jag att prisvärda multipass för mindre orter kan vara räddningen för deras existens snarare än deras undergång som för de dyrare multipassen.

Det är få av de orter som ingår i Magic Pass som särskilt många skulle välja att spendera en hel vecka i, men med passet och orternas närhet blir det ett besök här och där. Passet gäller dessutom året om så cykling ingår också vilket börjar bli viktigare då många av dessa orter ligger lågt.

Ikonpass eller Epicpass?
Ser att Magic får in en del nya områden till 25/26. Lite desperat att räkna Gstaad som sex områden (plus Glacier 3000 som listas separat) kan jag tycka iofs. Noterar att flera områden som ingår (ingick?) i Zentralschweizer dyker upp på listan också. Onekligen bra pris, hade jag bott kvar längre västerut hade jag nog köpt det. Nästan 200k sålda den här säsongen!
Visa bilaga 38232
Det ser fantastiskt ut, där kan man sätta ihop en bra "skisafari" med Saas-fee, Zinal-Grimentz, Villars-Gryon osv. Synd att inte Jungfrauregion är med.

Ikonpass eller Epicpass?
För oss som gjort en säsong i Andermatt som student för drygt 15 år sen, utveckla gärna vad du menar.
Minns det som ett jäkligt trevligt ställe om än rätt mkt folk på helgerna vid finväder, men i övrigt rätt lugnt. Förstått att det byggts endel i dalen sen dess men inte hängt med närmare.
Den stora förändringen är att man byggt liftar på Nätschen-sidan, hela vägen bort mot Sedrun, och kopplat ihop med Disentis.

Sedan har man byggt en helt ny bydel på andra sidan järnvägen, bortanför den gamla militäranläggningen, med ett gigantiskt hotell, spa, lägenheter, shopping, restauranger och till och med en stor konserthall. Under själva järnvägsstationen ligger numera ett mindre shopiingcenter, och mitt emot stationen har det ploppat upp ett femstjärnigt lyxhotell, Chedi.

Det här har gjort att demografin i byn skiftat rejält, från skidentusiaster och familjer mot lyxturister med rejält feta plånböcker, glansiga dunjackor och Hummers. Med andra ord, bummarna på Spycher som skrävlar om puderåk i Giraffen är en i det närmaste utdöd art. Jag tror du hade blivit rejält förvånad om du kom dit idag, skillnaden är gigantisk.

Det finns även långt gångna planer på att bygga om liftarna på Gemsstock och skapa fler pister där. Bland annat en stollift där den hopplöst sega släpliften från går idag. Visst, systemet kommer att bli mer effektivt, mer tillgängligt, men också förändra berget till något helt annat än vad det är idag. Positivt eller negativt? Det är upp till var och en att bedöma.

Ikonpass eller Epicpass?
Den stora förändringen är att man byggt liftar på Nätschen-sidan, hela vägen bort mot Sedrun, och kopplat ihop med Disentis.

Sedan har man byggt en helt ny bydel på andra sidan järnvägen, bortanför den gamla militäranläggningen, med ett gigantiskt hotell, spa, lägenheter, shopping, restauranger och till och med en stor konserthall. Under själva järnvägsstationen ligger numera ett mindre shopiingcenter, och mitt emot stationen har det ploppat upp ett femstjärnigt lyxhotell, Chedi.

Det här har gjort att demografin i byn skiftat rejält, från skidentusiaster och familjer mot lyxturister med rejält feta plånböcker, glansiga dunjackor och Hummers. Med andra ord, bummarna på Spycher som skrävlar om puderåk i Giraffen är en i det närmaste utdöd art. Jag tror du hade blivit rejält förvånad om du kom dit idag, skillnaden är gigantisk.

Det finns även långt gångna planer på att bygga om liftarna på Gemsstock och skapa fler pister där. Bland annat en stollift där den hopplöst sega släpliften från går idag. Visst, systemet kommer att bli mer effektivt, mer tillgängligt, men också förändra berget till något helt annat än vad det är idag. Positivt eller negativt? Det är upp till var och en att bedöma.
Sheeiiiitt !

Sist jag var i Andermatt bodde det getter i källarvåningen och värdinnan rökte braj med grannen.

Men det var nog 15 år sedan. Då gick rykterna om någon oljeshejk som skulle investera i byn.

Känns som man kan lika gärna åka till Davos nu.

Ikonpass eller Epicpass?
Han investerade i byn redan 2009. :)
Ja, det hände långt innan Vail/Epic kom in i bilden. Men utan den utvecklingen hade de nog aldrig investerat...
De där nya liftarna på Gemsstock var med i någon plan för 10+ år sedan, inte hört något om dem sen dess. Uppgraderingen av tvåstolsliften+släpliften till en sexstolslift är ett lyft.
Köerna på Gemsstock är som jag alltid minns dem, varit där titt som tätt sen 2013. Dvs olidliga på helger med fint väder.

Ikonpass eller Epicpass?
Sheeiiiitt !

Sist jag var i Andermatt bodde det getter i källarvåningen och värdinnan rökte braj med grannen.

Men det var nog 15 år sedan. Då gick rykterna om någon oljeshejk som skulle investera i byn.
Det var en egyptisk miljardär som knep Andermatt framför näsan på SkiStar (som istället köpte tråkiga St.Johann som de sålde med brakförlust häromåret).
Apropå multipass:
Skistar All kortet hade ju varit intressant om Andermatt ingick :oops:

Känns som man kan lika gärna åka till Davos nu.
Så är det nog.
Men man kan fortfarande hitta massor av spännande alporter där man får ha lössnön för sig själv till rimliga priser. Lite som Andermatt för 30 år sedan

Ikonpass eller Epicpass?
Det var en egyptisk miljardär som knep Andermatt framför näsan på SkiStar (som istället köpte tråkiga St.Johann som de sålde med brakförlust häromåret).
Apropå multipass:
Skistar All kortet hade ju varit intressant om Andermatt ingick :oops:

Så är det nog.
Men man kan fortfarande hitta massor av spännande alporter där man får ha lössnön för sig själv till rimliga priser. Lite som Andermatt för 30 år sedan
nja Skistar faktiskt aldrig nära. Ägarna var inte riktigt intresserade av att sälja till de. Min dåvarande chefs bror var en av ägarna och enligt han så rörde det sig om en fråga och lite förhandlingar men inte mer än så med Skistar.

Ikonpass eller Epicpass?
Man kan väl lägga till den här artikeln också:

Ikonpass eller Epicpass?
Epic pass höjs till 1051$ till nästa säsong, och en del rasar på sociala medier över hur dyrt det blivit. Så man kan ju konstatera att de blivit bortskämda over there vad gäller priset iaf. (Utan att lägga en värdering i vad som är rimligt- bara jämför med andra säsongskortspriser)

Ikonpass eller Epicpass?
Så fort Vails affärsmodel tar sig in i Europa kommer man ångra sig gruvligt att man inte boykottade skiten medans man fortfarande hade chansen.

Ikonpass eller Epicpass?
Man kan väl lägga till den här artikeln också:

Affärsiden med dessa multikort skulle då vara att profitera på människans optimism; nästa år kommer det att bli rejält med skidåkning!

Man glömmer då att tvättstugan måsta renoveras, svärmor kommer på besök, barnen kommer att vara periodvis sjuka, matpriserna går upp etc. etc.

Slår man till på ett Epic så har man ändå investerat i en dröm!

Ikonpass eller Epicpass?
Epic pass höjs till 1051$ till nästa säsong, och en del rasar på sociala medier över hur dyrt det blivit. Så man kan ju konstatera att de blivit bortskämda over there vad gäller priset iaf. (Utan att lägga en värdering i vad som är rimligt- bara jämför med andra säsongskortspriser)
Oh, the irony. Så med andra ord, dom stora multiliftkorten kommer snart vara förbehållna en (ännu mer) välbemedlad samhällsklass medan dagskorten är helt otillängliga för "vanliga" skidåkare. I dom fall folk fortfarande åker skidor kommer mindre, oberoende ägda skidorter vara vinnarna i den ekvationen.

I början när Epic låg på runt 400 dollar var det ju en galet bra deal.

Ikonpass eller Epicpass?
Så fort Vails affärsmodel tar sig in i Europa kommer man ångra sig gruvligt att man inte boykottade skiten medans man fortfarande hade chansen.
Lite rädd för att det är så. Det smakar bra först men kan bita en i röven rejält i slutändan, speciellt om/när den amerikanska ekonomin rasar och dollarn sjunker till lägre nivåer.

Ikonpass eller Epicpass?
Indypass har nu 250+ skidanläggningar med i sitt kort (2 dar/anläggning)

senaste tillskottet är ingen mindre än Pila/Aosta (men vilken amerikan åker till Italien för att åka 2 dar i Pila?)

Ikonpass eller Epicpass?
En fundering apropå dessa stora multiskidpass...
Hur fördelas intäkten mellan ingående liftbolag?

Det är väl spårbart ner på enstaka åk i vilka liftar/anläggningar som kortet har nyttjats i men tänker att någon vill hävda att just deras anläggning är "russinet i kakan" och reseanledningen som drar åkare till en viss region och därmed har rätt till en högre andel av intäkterna?

Ikonpass eller Epicpass?

Det är väl spårbart ner på enstaka åk i vilka liftar/anläggningar som kortet har nyttjats i men tänker att någon vill hävda att just deras anläggning är "russinet i kakan" och reseanledningen som drar åkare till en viss region och därmed har rätt till en högre andel av intäkterna?

Låter Ivo svarar men gissar att de olika anläggningarna inte får reda på hur stor "kakan" är. Utan får betalt per åkare som kommer förbi, typ. Sedan är det liftkortsägaren som plockar upp mellanskillnaden. Och tar risken att "kakan" inte räcker till...

Senast ändrad:
Ikonpass eller Epicpass?

Hur Epic- och Ikonpass fördelar intäkterna är väldigt hemligt, och något som diskuteras flitigt på amerikanska skidforum.

Funäsfjällen har ett komplicerat system för att fördela intäkterna för sitt gemensamma skipass.

Jag kan bara svara på hur intäkterna fördelas i Scandinavian SkiPass:
de skidanläggningar som ingår obegränsat hela säsongen, delar på intäkterna* minus utgifterna för de skiddagar som gästerna "använt" på anläggningarna som ingår 5 dagar.

Jag gissar att Ikon- och Epic har något liknande eftersom de också har en del anläggningar som ingår obegränsat och vissa som ingår 5- eller 7 dagar

* enligt en fördelningsmodell som jag tagit fram

Senast ändrad:
Ikonpass eller Epicpass?
Visa bilaga 38232

Ikonpass eller Epicpass?
Många pärlor här, både små orter som är fina efter dump och snösäkra stora system om det gick att flyga till GVA ( lika smidigt och billigt som till ZRH) är detta onekligen ett bra kort även om man inte bor i västra Schweiz.

Ikonpass eller Epicpass?
Frågan som alla amerikaner ställer sig, börjar även bli relevant här.

Megapassen har börjat ta för sig i Alperna och behöver en egen tråd!
(Orter som Chamonix, Andermatt, Domimiti super ski, Ischgl, Kitzbühl, St, Moritz och Verbier ingår nu)

Har du haft något av passen; erfarenheter?

Är det lönt för en svenskar att köpa något av korten (man behöver ju inte åka många dagar för att ”tjäna” på det)?
Hej,

Om du köper ett liftkort för hela Aosta dalen i norra Italien för ca 1500€ så får du åka obegränsat på alla skidorter i det området och listan är lång kan jag lova, se nedan;

The ski resorts participating in the “Aosta Valley Skipass ” are:​

För mer info: https://www.skilife.ski/en/skipass/rates/seasonal-skipass-2-2/

Tillbaka
Topp