Il Moro vs. ?

nlindstrom

Ny medlem
Il Moro vs. ?
Hej,

Nu så har det blivit dags att investera i ett par nya pjäxor. Förra helgen var jag inne på Alpingaraget och dom plockade fram två par pjäxor; Dalbello Il Moro och ett par salomon... Dalbellon satt riktigt skönt men enligt deras hemsida så är det en jibb-pjäxa och det har jag även hört från andra. Jag kör för 60-40% offpist och pist.

Jag söker en pjäxa som i första hand är mjuk och bekväm för foten men som även klarar av pisten. Jag har inget emot Dalbellon men jag undrar över det tre spännena. Jag blir lite frågande till detta och undrar om det egentligen kanske är fel pjäxa för mig. Jag har kollat runt lite och mitt personliga val skulle bli Nordica Jah Love. Det verkar vara ganska snarlika pjäxor men eftersom Jah love har fyra spännen så känns det som att foten skulle gå att spänna fast bättre.

Ja vet att det finns trådar som tar upp snarlika saker men jag har inte hittat svar på min fråga.

Il Moro vs. ?
Det går tydligen att vinna Xgames med dom iaf, tror inte Tannar skulle sätta sin signatur på en produkt som inte var bra heller.

Jag tror att tre spännen fungerar alldeles utmärkt.

Il Moro vs. ?
Mittenspännet gör pjäxan på il moron då det trycker fast hälen, du kan spänna lösare och ändå sitta fast. Underbart skönt då man inte behöver döda resten av foten för att sitta där man vill! Du kan få bättre passform runt smalbenen och skona benhinnorna med "omlottningen" som är på innerskon och det smarta snowboardspännet som allt i allt ger ett jämnare tryck. Och det nedre spännet fyller sin funktion till fullo då det är omvänt för att slippa oönskade öppningar om man har det lite löst. Inget behov av att spänna om/upp/åt i olika delar av backen/liften, spänn tills det är skönt sen så funkar det!

Sen får du ju innerskor som går att baka och få fin passform på. Följer med en hel verktygssats med verktyg för att ändra lutning framåt, flex och annat. Kul om man gillar justera. Il moron är den ända skon jag fått att sitta med ett jämt och skönt tryck över hela foten.

Har bara prövat den tidigare års spk och i min åsikt tycker jag il moron är skönare, och med större valmöjligheter. Tummen upp!

Står mycket fin info/åsikter på denna tråden:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=49341

Senast ändrad:
Il Moro vs. ?
Tack An2an för svaret! Nu känns det som att jag har lite mer koll. Däremot skulle det vara kul att höra lite mer om hur den funkar i en hård pist? Någan annan som har erfarenhet av Il Moron?

Senast ändrad:
Il Moro vs. ?
nlindstrom sa:
Tack An2an för svaret! Nu känns det som att jag har lite mer koll. Däremot skulle det vara kul att höra lite mer om hur den funkar i en hård pist? Någan annan som har erfarenhet av Il Moron?
Eftersom du kan ändra på det mest på Il Moron såsom flex och vinklar så kommer det att funka ypperligt i en hård pist. Sen vet jag inte hur du åker eller hur petig du är med saker och ting. Sj kör jag FT bumble bee pro och tycker den funkar riktigt bra överallt! :)

Il Moro vs. ?
Bumpar den här tråden istället för att skapa en ny. Är lite sugen på Il Moro, har testat den och tkr den är väldigt skön. Är lite fundersam över snowboardspännet bara, visst det är jämt och skönt tryck men hur hållbart är det? Någon som har varit med om att det har gått sönder när ni vill spänna lite extra hårt eller slitits ut väldigt fort?

Kan vara så att det är helt fel pjäxa för mig då jag i princip bara åker BC/turar och absolut ingen park men jag tkr den är sjukt skön! Hade vart fint med lite mer input från någon med erfarenhet av pjäxan i den åkning jag beskrivit.

Il Moro vs. ?
Har själv inte åkt med Il Moron men det var egentligen de jag hade tänkt köpa när jag köpte nya pjäxor för en månad sen ungefär. Istället köpte jag Dalbello Krypton Cross eftersom jag anser att de sitter bättre runt benen. Tror det beror på att snowboardspännet på Il Moron var svårt att spänna nog hårt eftersom jag har smala ben. Sen vet jag som f.d. snowboardåkare att snowboardspännen och framförallt taggbandet som hör till går sönder och jag fick intrycket av att Il Morons snowboardspännet ville hoppa och missa steg redan i butiken, kändes därför inte som ett säkert val.

Kan däremot garantera att Dalbellos tredelade pjäxor inte kommer att göra dig besviken. Tre spännen är betydligt mycket bättre än 4 eftersom de drar fast foten på ett skönare sätt. Har åkt i mina runt 15-20 dagar och skidåkning har aldrig varit så här roligt. Otroligt skönt flex och dessutom väldigt mycket inställningsmöjligheter.

Il Moro vs. ?
Blidee sa:
Bumpar den här tråden istället för att skapa en ny. Är lite sugen på Il Moro, har testat den och tkr den är väldigt skön. Är lite fundersam över snowboardspännet bara, visst det är jämt och skönt tryck men hur hållbart är det? Någon som har varit med om att det har gått sönder när ni vill spänna lite extra hårt eller slitits ut väldigt fort?

Kan vara så att det är helt fel pjäxa för mig då jag i princip bara åker BC/turar och absolut ingen park men jag tkr den är sjukt skön! Hade vart fint med lite mer input från någon med erfarenhet av pjäxan i den åkning jag beskrivit.
Snowboardspännet är så. jävla. dåligt.
Jag köpte mina il moros förra säsongen. Nu, efter att ha bytt spännet tre gånger och flyttat på det två gånger (fräscha tänder fem gånger, alltså) och har vid varje tillfälle försökt byta till annan typ av spänne, har nu givit upp. Visade sig också att alpingaraget sålde på mig dom med mina 112mm breda fötter - skalet är 98mm. Tydligen ska det vara lönlöst att trycka ut skalet på en tredelat pjäxa (ja, försökt detta ett par gånger också).

Vid sidan av spännets hållbarhet, som somsagt är skiiiiitdåligt, är det omöjligt att dra åt det hårt utan att sladda på tänderna. Fattar inte hypen bakom skitspännet. Eller skitpjäxan för den delen. Eller garagets bootfitters.

Il Moro vs. ?
Tack för rak och tydlig kritik om Il Moro, var precis det här jag var rädd för. Dels att det inte ska gå att spänna hårt nog och att det går sönder om man försöker.

Är väldigt inne på en tredelad pjäxa, lutar åt att det blir Full Tilt Konflict, har testat den och hälgreppet är helt otroligt. Jag kan inte rubba hälen en millimeter, flexet kan jag tänka mig är skönt med vajrar istället för vanliga spännen så det inte blir tvärstopp vid landningar osv.

Il Moro vs. ?
oscarius sa:
Visade sig också att alpingaraget sålde på mig dom med mina 112mm breda fötter - skalet är 98mm. Tydligen ska det vara lönlöst att trycka ut skalet på en tredelat pjäxa (ja, försökt detta ett par gånger också).

Vid sidan av spännets hållbarhet, som somsagt är skiiiiitdåligt, är det omöjligt att dra åt det hårt utan att sladda på tänderna. Fattar inte hypen bakom skitspännet. Eller skitpjäxan för den delen. Eller garagets bootfitters.
Detta låter väldigt konstigt, har du pratat med Garaget om detta?
Enligt vad jag erfar är tredelade pjuk lättare att trycka ut/fräsa, för att man kan ta bort tungan och därmed komma åt på alla möjliga ställen. Så vad det gäller bredden handlar det mest om hur gärna du vill få i foten i pjäxan. Höjden är det däremot svårare med, varken Dalbello eller FT tillåter ett speciellt högt fotvalv.

Jag personligen har kört FT Bumblebee Pro i 3 säsonger nu och kommer aldrig byta pjäxa mer. Möjligheten att kunna byta tunga och ändra pjäxans flex på några sekunder, det jämna trycket från kablarna, det progressiva flexet m.m. ger mig allt jag söker i ett par pjuk.

Il Moro vs. ?
Blidee sa:

Köpte ett par Il Moro till den här säsongen och är grymt nöjd med dom överlag! Grymt skönt och progressivt flex som följer med benet hela vägen med ett jämnt tryck, riktigt skön innersko också (ID). Det enda jag har att klaga på är just "snowboardspännet" som har slitits ut något på ena pjäxan, så jag inte kan spänna fullt så hårt som jag vill. Har dock inte bytt ut spännet än, ska göra det så fort jag får tid. Håller med om att det är en ganska konstig lösning att trycka dit ett snowboardspänne (i och med den dåliga hållbarheten osv.) men samtidigt förstår man ju tanken med det också. Enligt mig får man ett betydligt bättre och mer "precis" tryck över smalbenet, om man jämför med ett traditionellt spänne, vilket jag i och för sig tycker är riktigt bra. Det är väl tyvärr på hållbarheten det brister lite..

Il Moro vs. ?
hmm, jag tycker det låter lite för osäkert för att jag ska lägga mina pengar på Il Moro. Känns inte så kul att behöva tänka "ska det gå sönder den här gången då?" varje gång jag spänner pjäxorna. Blir nog ett par konflict eller krypton pro med ID liner om mina fötter tillåter det.

Il Moro vs. ?
Trycker man på ett par Boosterstraps på valfri 3-delspjäxa får man samma, om inte bättre, precisa tryck över smalbenet som med Il Moros snowboardspänne.

Tillbaka
Topp